Barneveldvandaag: Barneveld met de billen bloot

Langstraatvrijdag 14 november 2008

Naakte kunst in Barneveld. Naakt dat op straat staat en door de gemeenschap is betaald. Kan dat? Het Schaffelaarpodium hield een discussie over het onderwerp.

SGP-er Dolf Lok heeft geen moeite met de vijf naaktkunstwerken die in Barneveld op straat staan. Wel is de SGP in zijn algemeenheid tegen naakte kunst in de openbare ruimte. 'Genieten wordt zomaar begeren'. In het kader van het Schaffelaarpodium werd er gisteren in de bibliotheek gediscussieerd over 'Naakt in de Kunst'.

In een Lagerhuisdebat kreeg het publiek een aantal prikkelende stellingen voorgeschoteld. Vervolgens moesten de deelnemers een keuze maken. Wanneer discussieleider Bernard Schermers hen daar naar vroeg moesten ze argumenten te berde brengen om hun standpunt te verdedigen. Aanleiding voor het onderwerp is de verkoop van naakt tijdens een Welfare-bijeenkomst in Barneveld, nu enkele jaren geleden.

Het leek de organisatie van het Schaffelaarpodium goed om eens in breder verband over naakte kunst te praten. Priscilla van Leeuwen, kunsthistorica en conservator van museum Nairac, hield een inleiding over het onderwerp. Uit die inleiding blijkt dat mensen door de eeuwen heen heel verschillend zijn omgegaan met naakt. Voor de Grieken en Romeinen was naakt in de kunst geen enkel probleem, in de Middeleeuwen was het lichaam weer bedekt, tijdens de Renaissance (na 1500) mocht het textiel weer uit. Kortom, de geschiedenis laat een golfbeweging zien.

Het venijn zat hem in de staart: Van Leeuwen meldde dat er vijf door de gemeenschap betaalde naaktkunstwerken in Barneveld staan. Waarvan er één achter het museum. "Volwassenen zien dit beeld misschien niet eens als naakt, maar kinderen plakken kauwgom op de borstjes van de vrouw, zij zien het wél." Na Van Leeuwens inleiding was het de beurt aan Jan-Carel Koster en Dolf Lok om de voor- en tegens van naakt in de kunst aan te scherpen. Daarna begon de eigenlijke discussie. Zo werd het publiek gevraagd of kunst tot het menselijk erfgoed behoort, of kunst een middel tot communicatie is en of kunst ook emoties mag oproepen. Het publiek reageerde braaf: ja, kunst is belangrijk en natuurlijk mag kunst best emotie oproepen. Maar hoort 'naakte kunst' in het museum? Of mag het ook op straat staan? Vrijwel alle aanwezigen kozen voor de laatste optie.

Maar bij het SGP en CU-smaldeel was er twijfel en afwijzing. Heimen Schuring, raadslid voor de ChristenUnie: "Als er veel sexualiteit in een naaktkunstwerk zit wordt het aanstootgevend. En dergelijke kunst moet je niet in de openbare ruimte plaatsen. Als een naakt heel abstract is gemaakt verdwijnt de sexualiteit naar de achtergrond en is het minder aanstootgevend." SGP-er Dolf Lok: "Er zit maar een flinterdun vlies tussen de zuivere esthetische intentie van de kunstenaar en de erotische beleving van de aanschouwer." Maar de Kamper leraar vindt dat 'functioneel naakt' wel kan. En de vijf naakten in Barneveld, waarvan er twee zijn gemaakt door de Voorthuizense kunstenaar Gerard Overeem, hebben geen erotische bedoelingen en kunnen gewoon blijven staan.

Bron: Barneveldse krant

Archief > 2008 > november