Barneveldse Krant: ‘Is veiligheid Burgtschool gegarandeerd?'

foto scholen burgtdonderdag 13 november 2008 15:21

BARNEVELD - De ChristenUnie is bezorgd over de verkeerssituatie rond het noodcomplex van De Fontein en Prins Willem Alexanderschool in de Barneveldse wijk De Burgt.

De partij wil in aanvulling op eerder gestelde vragen van CDA en VVD weten of hulpdiensten zoals brandweer en ambulance wel voldoende toegang tot de school hebben. Dat schrijft de partij in een reeks schriftelijke vragen aan het college van burgemeester en wethouders. ,,Is de brandveiligheid voldoende gegarandeerd en zijn er genoeg bruikbare brandtrappen en vluchtwegen voor de kinderen en het personeel? Bent u bereid om op korte termijn hiervoor alles in het werk te stellen mocht blijken dat bovenstaande zaken onvoldoende geregeld zijn?'', meldt fractievoorzitter Tjitske Kuiper. ,,Verder is ons gebleken dat de Nederwoudseweg erg modderig en daardoor glad is. Ook hiervoor vragen wij aandacht en verzoeken wij u om dit zo spoedig mogelijk op te lossen.''

Rond het noodscholencomplex ontstond dinsdagmiddag een verkeerschaos toen fietsers, voetgangers en autoverkeer door elkaar heen het complex via de Nederwoudseweg moest verlaten. Bouwbedrijf Pellikaan BV had eerder die dag onverwacht het centrale toegangspad voor fietsers en voetgangers vanaf de Notarisappel afgesloten om er met bouwverkeer te kunnen rijden. Dit was volgens de gemeente en schooldirecties niet afgesproken. Pellikaan bestrijdt die versie en verklaarde eerder in deze krant dat de gemeente op de hoogte was. Het college van burgemeester en wethouders reageert binnenkort op de vragen van VVD, CDA en ChristenUnie.

Wethouder Leen Verweij heeft vandaag een brief laten verspreiden onder de ouders van 320 leerlingen van het Burgtscholencomplex. Verweij spreekt daarin zijn teleurstelling uit over het niet nakomen van de afspraken door Pellikaan Bouwbedrijf BV. ,,Wij hebben het bouwbedrijf daarop aangesproken en met hen opnieuw heldere afspraken gemaakt.''

In de brief zet Verweij de genomen maatregelen uiteen, die gisteren al in deze krant werden genoemd door zijn woordvoerder. Aanvullend daarop meldt hij dat het parkeerterrein van de scholen wordt afgeschermd met hekken, zodat fietsende en wandelende ouders en kinderen niet tussen de (rijdende) auto's door hoeven te lopen.

Op het parkeerterrein wordt éénrichtingsverkeer van toepassing. Met Pellikaan is afgesproken, dat uiterlijk volgende week vrijdag het nieuwe fiets- en voetpad vanaf de Notarisappel is aangelegd, mits de weersomstandigheden dit toelaten. Het gisteren inderhaast aangelegde fiets- en voetpad vanaf de Labreelaan komt vanaf 24 november dan weer te vervallen.

Ouders die hun kind(eren) met de auto naar school brengen, kunnen gewoon gebruik blijven maken van het bestaande parkeerterrein. ,,De gemeente Barneveld blijft de situatie rondom de huidige scholen en de nieuwe wijkschool uitermate goed volgen'', belooft Verweij. ,,Wij vragen uw begrip voor de overlast die bouwactiviteiten altijd met zich meebrengen.''

Bron: Barneveldse Krant, 13 november 2008

Reacties op 'Barneveldse Krant: ‘Is veiligheid Burgtschool gegarandeerd?''