Aantal keer gelezen15

Schriftelijke vragen over Valleilijn.

treinstel valleilijnvrijdag 30 maart 2007 18:27

Namens de ChristenUnie-fractie hebben Heimen Schuring en Tjitske Kuiper schriftelijke vragen gesteld over de volle treinen van Connexxion op de Valleilijn. De ChristenUnie wil van het college weten of het gemeentebestuur zich wil inspannen voor het welslagen van de Valleilijn en naar oplossingen te zoeken voor de ontstane problemen.

 

Aan:                College van Burgemeester en Wethouders

 

Barneveld, 30 maart 2007

 

Betreft: Zitplaatsen Valleilijn

 

Geacht college,

 

Overeenkomstig artikel 37 van het Reglement van Orde maken wij van deze gelegenheid gebruik u enkele vragen te stellen.

 

De aanleiding hiervoor is het aanhouden van de problemen rond de Valleilijn, waarop sinds 10 december 2006 Connexxion de concessie houdt. Onze fractie heeft, evenals de fractie van Pro’98, rond het bezoek van Commissaris van de Koningin, de heer Cornielje, in december 2006 reeds aandacht gevraagd voor het aantal zitplaatsen, dat door de kwartiersdienst vanaf Barneveld-Noord gehalveerd is.

 

Omdat we via eigen waarneming, maar ook via de plaatselijke pers, merken dat er geen oplossing wordt gevonden voor dit probleem, hebben wij een aantal vragen.

 

Bij de vraagstelling beseffen wij ons dat de formele concessiegever niet de gemeente, maar de provincie Gelderland is. Echter, omdat de gemeente Barneveld wel een van de partners is voor de Valleilijn en dat daartoe in 2004 een intentieovereenkomst is getekend, zijn wij van mening dat ook ons gemeentebestuur zich moet inspannen voor het welslagen van de Valleilijn en stellen wij u daarom toch onderstaande vragen. Mocht u van mening zijn, dat u niet terzake bevoegd bent, dan verzoeken wij u de vragen van onze fractie onder aandacht te brengen van het college van Gedeputeerde Staten van de provincie Gelderland.

 

Onze vragen zijn als volgt:

1.     Is het college met het OV consumentenplatform Gelderland en reizigersorganisatie ROVER eens dat de overvolle treinen op de Valleilijn tot onveilige situaties leidt? En zo ja, wat gaat het college doen om deze onveilige situaties zo snel mogelijk op te lossen?

2.      De wethouder van Infrastructuur heeft in de raadsvergadering van december 2006 aangegeven dat hij er vertrouwen in heeft dat de problemen met de zitplaatsen in september 2007 opgelost zijn, vanwege de komst van de nieuwe treinstellen.
Is het college zich bewust dat de nieuwe treinstellen 184 zitplaatsen hebben en dat dit slechts een verbetering van 26 zitplaatsen is ten opzichte van de oude NS-treinstellen[1]? En heeft het college er met de beperkte uitbreiding van het aantal zitplaatsen nog steeds vertrouwen in dat de overvolle treinen tot het verleden zullen behoren?

3.      Hoe luiden de afspraken met Connexxion over het materieel dat ingezet moet worden? Zijn er afspraken gemaakt over metingen van aantal reizigers en daaraan gerelateerde bijstelling (lees: uitbreiding) van de inzet van materieel?

4.      Houdt de concessie rekening met een groeiend aantal reizigers? Provincie en gemeenten hebben immers in 2004 de intentie uitgesproken van de Valleilijn een succes te willen maken, dit succes zou nog meer drukte in de trein betekenen, iets wat met het huidige materieel tot absurde situaties zal leiden.

5.      Wat vindt het college van de actie van de provincie om vanaf september het gebruik van het Transferium te stimuleren door veertig procent korting te geven? Gaat de provincie ervoor zorgen dat deze reizigers plaatsnemen in het lege treinstel dat vertrekt vanaf Barneveld-Noord en niet in de overvolle trein uit Ede-Wageningen?

6.      Connexxion heeft na het ongeval bij station Barneveld-Noord tijdelijk pendelbussen ingezet. Deze bussen vertrokken echter een paar minuten na vertrek van de reguliere trein uit Barneveld-Centrum. Volgens ons is het om die reden nooit een succes geworden, het zou immers de reis met bijna een kwartier verlengen en daar kiest geen enkele forens voor. Kan het college in overleg treden met Connexxion om alsnog een succesvolle inzet van pendelbussen te bewerkstelligen?

 

Wij zien de beantwoording van onze vragen met belangstelling tegemoet.

 

Met vriendelijke groet,

namens de fractie van de ChristenUnie,

 

Heimen Schuring                                           Tjitske Kuiper-de Haan

 


[1] De hondekoptreinen die nu door Connexxion worden gebruikt zijn uitgevoerd met 118 2e klas en 24 1e klaszitplaatsen en 16 klapstoelen op de balkons, dit is samen 158 zitplaatsen.

« Terug

Reacties op 'Schriftelijke vragen over Valleilijn.'

Geen berichten gevonden

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.

Archief > 2007 > maart