Bijdrage: Kadernota gezondheidsbeleid 2007 t/m 2010

zorgnota.jpgvrijdag 30 maart 2007 14:42

Bij de behandeling van de kadernota gezondheidsbeleid hebben we gepleit voor een betere begeleiding van de “risicogevallen” bij de overdracht van de zorg van de nul- tot vierjarigen aan de HGM (Hulpverlening Gelderland Midden) en aandacht gevraagd voor alcoholmatigingsbeleid. Ook in onze gemeente is het overmatig gebruik van alcohol een probleem dat om een duidelijke aanpak vraagt. Bij het ketenbeleid werd daar gelukkig ook aandacht aan gegeven. Hieronder de bijdrage die Ed Blankenstijn onlangs uitgesproken heeft bij de behandeling van genoemde kadernota.

“Vz, op het gebied van de gezondheidszorg is er in ons land heel veel goed geregeld en daar mogen we dankbaar voor zijn. Gezondheid is een groot goed en deze nota wil aan het bevorderen daarvan ook zeker bijdragen.

Van ons als gemeente wordt verwacht dat we op dit terrein regionaal en waar nodig lokaal beleid organiseren. Dat moeten we dan ook met elkaar zo goed mogelijk doen.

Als fractie van de ChristenUnie onderschrijven we de in deze nota aangegeven aandachtspunten 1 t/m 10, maar hebben daarnaast nog wel enkele opmerkingen en aanbevelingen.

In de kadernota worden veel zaken genoemd die men wil bevorderen of verbeteren en daar zijn we heel blij mee, maar we missen concrete cijfers over de afgelopen periode, waarop dan weer nieuw beleid afgestemd kan worden. Men wil bijvoorbeeld actie ondernemen op risicogevallen, maar dan zul je die wel eerst in kaart moeten brengen. We lezen gelukkig wel over verschillende maatregelen, zoals de BOS-impuls waarbij vooral jeugd wordt gestimuleerd om te sporten om overlast en overgewicht tegen te gaan.

Er wordt gesproken over preventie, maar je leest niet overal op welke wijze men dat wil gaan doen. Vaccinatie wil men bevorderen, maar je leest niet hoe. Kortom het kan veel concreter. We hebben gelukkig wel gelezen dat er in september van dit jaar een nota lokaal gezondheidsbeleid komt met een plan van aanpak en actiepunten voor onze gemeente. Ik ga er vanuit dat daar de zaken veel concreter zullen zijn uitgewerkt. We zijn dan ook benieuwd welke keuzes er worden gemaakt met het beperkte budget dat er is.

In het raadsvoorstel staat dat de uitvoering van deze nota de komende jaren waarschijnlijk niet binnen de huidige financiële cq personele kaders plaats kan vinden. Kan de wethouder daar meer over zeggen, want zoals u wel hebt begrepen, willen wij die concrete uitwerking wel erg graag.

Daarnaast maken we ons zorgen over een goede opvolging van de zorg voor de 0 – 4 jarigen als deze taak overgenomen wordt door Hulpverlening Gld. Midden. Is een goede overdracht van de gegevens en opvolging van de zorg wel gewaarborgd? Wat doet HGM met de risicogevallen die overblijven en ook na hun 4e jaar extra zorg nodig hebben?

Ons valt op dat in de nota veel wordt gemeld over de GGD en maar weinig over de consultatiebureaus. We zijn echter tevreden over de aanvullende informatie die we vanuit het gemeentehuis ontvangen hebben n.a.v. onze eerder uitgesproken zorg dat er mogelijk bepaalde groepen de consultatiebureaus niet zouden bezoeken. Dit lijkt gelukkig erg mee te vallen.

We begrijpen dat er regionaal en lokaal ook onderzoek moet worden gedaan, maar we willen er wel voor pleiten om bij elk wetenschappelijk onderzoek af te vragen of dit echt noodzakelijk is. Vaak wijkt dit niet veel af van het landelijke beeld. Wat doen we daarmee als dat inderdaad uit onderzoek blijkt? Wat ons betreft kan dat geld dan beter besteed worden aan daadwerkelijke zorgverlening.

Als laatste wil ik u meegeven in het belang van de gezondheid van onze inwoners prioriteit te blijven geven aan preventie op het gebied van alcohol- en drugsgebruik, want van deze problematiek zijn we hier zeker niet vrij, sterker nog, ik denk dat wij ook in onze gemeente echt een probleem hebben op dit gebied.”

Ed Blankenstijn

Reacties op 'Bijdrage: Kadernota gezondheidsbeleid 2007 t/m 2010'