WisselBlog week 10 - Tjitske Kuiper

maandag 05 maart 2007 09:00

Zaterdag 10 maart

In het programma Rondom 10 werd vanavond gediscussieerd over de rol van Wilders in het kamerdebat van afgelopen week. Een vergelijking werd getrokken met Pim Fortuijn. Hoe je ook over hem denkt, Wilders is wel in staat om gevoelens vanuit de bevolking te ge/misbruiken om vervolgens met onfrisse debattechnieken iedereen in de Kamer tegen zich in het harnas te jagen. Het is in sterke mate een populist. Maar het maakt gevaarlijke gevoelens van haat los in de samenleving op deze manier.

Voor alle politici geldt echter dat we niet bang moeten zijn om problemen te benoemen en in debat moeten gaan daarover. Zoeken naar onconventionele oplossingen. Blijf met de samenleving in gesprek. Ga de straat op en leg je oor te luisteren.  Dan komen hele andere onderwerpen hoog op de agenda dan die in Den Haag belangrijk worden gevonden.

Vrijdag 9 maart

Gisteravond was er een bijeenkomst van vrouwen vanwege internationale vrouwendag. Dit is qua opzet kleinschalig en eenvoudig in onze gemeente. Het is een moment om over culturen heen te kijken. Dat valt niet voor iedereen mee. Ik zie daarin grote verschillen in opstelling. Een voorbeeld vond ik gisteravond een aantal vrouwen met Iraanse en Afghaanse achtergrond. Zij doen echt hun best om een brug te slaan.

Donderdag 8 maart

The day after. Veel commentaren en cijfers in kranten, op radio en tv. Interessant om te bestuderen. In de NRC staan handige landelijke gekleurde overzichten van partijresultaten. Vooral het overzicht waarbij het verschil t.o.v. de Tweede Kamerverkiezingen van 2006 wordt getoond geeft aardige conclusies. Voor de ChristenUnie is dan duidelijk zichtbaar dat we over het hele land gewonnen hebben tov november. Slechts in een handvol gemeenten (waarvan 5 in Brabant) is er een licht verlies. Ook duidelijk zichtbaar is dat de SP het in die vergelijking helemaal niet goed gedaan heeft. Met uitzondering van Brabant is men er overal op achteruitgegaan! Dat geeft weer een heel ander beeld dan de vergelijking met de vorige statenverkiezing, wat in de meeste kranten is gedaan.

CDA en PvdA verliezen flink stemmen. De VVD daarentegen is tov de novemberronde er goed uitgekomen. Met uitzondering van Friesland. Blijkbaar speelt daar iets in de Staten wat de hik heeft opgeleverd bij de kiezers. De VVD heeft zich daar misschien wel uitgesproken tegen het rapen van kievitseieren... Dat levert maartse buien op in die kustprovincie.

Woensdag 7 maart

De uitslag van de verkiezingen is fantastisch! De ChristenUnie had een landelijke bijeenkomst geregeld in het provinciehuis in Den Haag. Samen met echtgenoot en oudste zoon waren we hier aanwezig. Alle binnenkomende cijfers en tabellen werden met spanning tegemoet gezien op de schermen die overal binnen oogbereik waren geplaatst.

Resulaat is dat onze partij in 7 provincies een zetel erbij krijgt. Heel bijzonder als je bedenkt dat de statenzetels flink gereduceerd gaan worden.  In de Eerste Kamer krijgen we nu omgerekend vier zetels. Dat betekent dat mijn echtgenoot daar ook zijn plaats kan innemen eind mei (DV). Landelijk heeft de coalitie een meerderheid, ondanks verlies bij de twee grote coalitiepartijen CDA en PvdA.

In onze gemeente heeft de ChristenUnie ook een forse winst geboekt. We zijn zelfs de grootste stijger. Van 11 naar 20% (vgl prov. staten 2003). Dit overtreft het percentage van de laatste gemeenteraadsverkiezing. Die was 16%.  Opvallend is de winst in Voorthuizen en Zwartebroek met 10% en in Kootwijkerbroek is ook een verdubbeling te zien!

Dinsdag 6 maart

De twee achttienjarigen bij mij in huis hebben van de commissaris van Gelderland (u weet wel meneer Cornielje) een brief gekregen dat ze deze eerste keer vooral niet moeten vergeten om te gaan stemmen. De burgemeester ( u weet wel meneer Houben - spreek uit hoeben) had er in zijn enthousiasme over deze oproep zowaar nog een briefje van hemzelf in gestopt als onderstreping van dit geheel.

Best lief hoor, maar ik vraag mij altijd af waarom dit soort acties  gehouden worden. Waarom zou je mensen (of het nu jongeren zijn of andere leeftijdscategorieën) die uit zichzelf wel eens zouden kunnen vergeten nu oproepen om te gaan stemmen? Dat lijkt mij namelijk precies de groep die onzorgvuldig en onvoorbereid hun stem uit gaat brengen. Op zulke stemmers zitten we toch niet te wachten? One-issue partijen en proteststemmers genoeg tenslotte.

Mijn stelling is dat iedereen die de uitkomst van de verkiezingen belangrijk vindt (en dus het serieuze bestuur van ons land/provincie/gemeente/waterschappen) zelf voldoende motivatie opbrengt om dit niet te vergeten.

Maar ik begrijp natuurlijk wel dat een hoger opkomstpercentage rechtstreeks samenhangt met een hogere legitimatie van een bestuursorgaan. Op dat punt scoort de provincie niet zo goed meestal.

Maandag 5 maart

Vandaag heb ik mij bezig gehouden met een brief van iemand uit het midden van het land die van mening is dat wij als gemeentebestuur de eigenaren van recreatieverblijven een woonvergunning moeten verstrekken. Argumenten daarvoor:

1 Heb uw naasten lief als u zelf.

2 De regering gaat landelijk over tot een generaal pardon, dan moet dit zeker ook gelden voor de eigenaren van recreatiewoningen.

3 Deze eigenaren zijn natuurliefhebbers en zij hebben ertoe bijgedragen dat braakliggende weilanden omgezet zijn in ruime groen beplante objecten.

Eerlijk gezegd word ik altijd een beetje misselijk bij dit soort brieven, want geen enkel argument deugt hierin. Het liefst zou ik zo iemand persoonlijk spreken en alle argumenten stuk voor stuk de grond in boren. Maar in tweede instantie raap ik mijzelf bijeen en zie het als een goede aanleiding om mij eens in de echte argumenten te verdiepen waarom wij als politieke partijen er tot nu toe dit beleid op na houden.

De echte argumenten zijn namelijk dat we een toeristische gemeente willen blijven en dat een recreatieterrein ook niet echt ingericht is op permanente bewoning. Want stel u nu eens voor dat er steeds  meer gewone gezinnen bij komen. Dan volgt al spoedig de vraag naar uitbreding van de woningen, een verdieping erop, een grotere schuur etc. Ook de combinatie van het leven van gewone gezinnen en vakantievierders gaat niet echt goed samen. Verder krijgt een gemeente van het Rijk geen geld voor bewoners die niet in een gewone wijk wonen nen kost het ons met z'n allen extra geld voor brandweer, bibliotheek, scholen etc. Tenslotte hebben die inwoners ook recht op het gebruik van voorzieningen en kun je hen dat niet ontzeggen. Al met al genoeg redenen om het beleid op dit punt niet zomaar te veranderen.

Zondag 4 maart

Vanwege de grootte van onze gemeente houden we in Barneveld dubbele diensten. Vanaf vandaag is Zuid waar wij als gezin toe behoren weer voor twee maanden ingeroosterd voor de late ochtend- en middagdiensten. Tot elf uur is het dus rustig opstarten voor iedereen op die manier.

Vaak kijk ik dan een poosje naar Hour of Power op RTL5. Vandaag ging het over het opruimen van de rommel. Trash-day. In een huis moet je regelmatig een hoop rotzooi /vuilnis weggooien. Doe je dit niet dan wordt het een stinkende en rottende bende. Zo is het ook in ons leven. Ga eerlijk en zonder angst de rommel en de zonde te lijf. Met God's hulp kun je pas echt grote schoonmaak houden. Wilt u de uitzending zelf zien dan kunt u terecht op www.hourofpower.nl Het leuke is dat mijn kinderen spontaan naast me gaan zitten kijken als ik dit programma aanzet. De boodschap die gebracht wordt spreekt hen ook aan.

Wilt u reageren? Van harte welkom! Stuur uw bericht naar t.kuiper@barneveld.nl

Reacties op 'WisselBlog week 10 - Tjitske Kuiper'

Archief > 2007 > maart