Monument in De Glind: dakpan kan!

monumetale boerderij de glindwoensdag 10 juni 2015 22:40

Op de raadsvergadering van 10-06-2015 is een besluit genomen om het rieten dak van een monumentale boerderij in de Glind te vervangen door een pannendak.
Als ChristenUnie hadden we ook liever het rieten dak behouden maar zijn toch akkoord gegaan met een pannen dak. In onze bijdrage leggen we dit uit.

Restauratie monumentale boerderij in de Glind.

De boerderij heeft behoord bij de Jan Pieter Adolfstichting. Deze stichting had drie gebouwen onder haar beheer. De directeurswoning, het mannenpaviloen en deze boerderij. Deze drie gebouwen zijn allemaal gemeentelijk monument en gezamenlijk vormen zij een mooi gedenkteken aan de Jan Pieter Adolfstichting. Deze stichting hield zich bezig met de opvang van dak en thuislozen, verslaafden en ex gevangenen op de boerderij. Dus zogenaamd een zorgboerderij. De stichting ging failliet in 1931 en de gebouwen werden verkocht. Er is niets nieuws onder de zon. We zien de zorgboerderijen weer terugkomen en de dak en thuisloze problematiek speelt nu nog steeds. U zult begrijpen dat we als Christenunie de gedachten van de Jan Pieter Adolfstichting ondersteunen en het monument dan ook graag in stand houden. Als de stichting nu nog had bestaan had ze heel veel goed werk kunnen verrichten.

Tijdens de commissievergadering ging het om twee vragen.

Is de juiste procedure gevolg?

Voor de Christenunie voldoet deze aanvraag aan de voorwaarden van de verordening en had de wethouder het subsidiebedrag gewoon uit het bedrag dat jaarlijks beschikbaar is voor onderhoud kunnen betalen en had het niet uit de reserve hoeven te komen. Laten we eerst het jaarlijk beschikbare bedrag opmaken voordat we de reserve aanspreken. Gaat de wethouder in het vervolg ook deze volgorde aanhouden?

Riet of pannen?

De vraag is nu dan of het rietendak op de boerderij karakteristiek is voor dit gebouw of dat dit vervangen kan worden door een pannendak. Onze fractie heeft naar drie zaken gekeken.

• De directeurswoning en mannenpaviloen die iets verderop staan hebben beide een pannendak
  • De boerderij is al enkele keren verbouwd en zodanig versteend dat een pannendak niet misstaat.
  • De bewoners moeten het gebouw onderhouden. Zij zijn hierin cruciaal. Dit plan is in goed overleg met hen tot stand gekomen. Een pannendak is bij aanschaf wel duurder maar gezien de hoge onderhoudskosten van riet is op lange termijn een pannendak goedkoper.

Deze boerderij heeft een nieuw dak nodig om als monument behouden te blijven. En voor behoud van dit monument is voor de ChristenUnie een pannendak acceptabel. BI zegt riet of niet, de CU zegt de pan kan.

Jaap van den Top

Reacties op 'Monument in De Glind: dakpan kan!'