Maak concreet wat samenwerking in de Foodvalley oplevert

Gemeente_Barneveld_knooppunt_A1_A30_cam_02_MS-jpgwoensdag 10 juni 2015 22:30

Tijdens de Raadsvergadering van 10 juni werd de begroting van Regio Foodvalley behandeld. Inhoudelijk was dit niet zo’n in het oog springend stuk, omdat er veel onzekerheden zijn. Er wordt namelijk een nieuwe strategische agenda opgesteld voor de regio en het is ook de vraag hoe het regiocontract met de provincie er uit gaat zien, nu er andere gedeputeerden zijn beëdigd. De strategische agenda en het regiocontract hebben beiden invloed op de begroting. Toch is deze nu vastgesteld, omdat dat formeel moet.

Er was één belangrijke vraag, die als eerste opgeworpen werd door de heer van den Born van de VVD: Wat krijgen we terug van het geld dat gemeente Barneveld bijdraagt aan de Foodvalley. De ChristenUnie wilde wel instemmen met een motie om dit helderder te krijgen, maar dan wel als de vraag breder gesteld wordt. ChristenUnie raadslid Lukas Scheijgrond heeft dat tijdens de raadsvergadering als volgt verwoord:

‘Voorzitter,

In de commissie stelde de heer van de Born al de vraag: Kan er een lijstje gestuurd worden waaruit duidelijk wordt wat de samenwerking in de Foodvalley Barneveld oplevert? Dat klonk mooi, toch waren we niet gelijk enthousiast. We werken samen, omdat dat een meerresultaat moet geven voor alle deelnemers. Zo van: Samen staan we sterk. Daarvoor moet je elkaar wat gunnen. We moeten de andere gemeenten wat gunnen, maar we hebben natuurlijk ook nodig dat de andere gemeenten ons wat gunnen. Dat is samen. Een motie die er op gericht is alleen uit te deutelen wat de samenwerking voor ons voor meerwaarde heeft, geeft geen gunnende boodschap richting de andere gemeenten. Dat komt de samenwerking en de gezamenlijke voordelen niet ten goede. Zo’n motie hadden wij daarom niet willen steunen.

Gelukkig zijn we tot elkaar gekomen en is er een bredere motie opgesteld. Want de heer van den Born heeft natuurlijk gelijk; natuurlijk moeten we weten of de samenwerking voordelen geeft; zowel voor de regio als voor onze gemeente afzonderlijk. Dat willen we weten als goede partner van de andere gemeenten en als goede volksvertegenwoordigers van onze inwoners. Ook het feit dat de heer Eikelenboom namens de BIK die uitspraak heeft gedaan in de krant zegt wel iets. (Red. de uitspraak dat er nauwelijks interactie is tussen ondernemers en de Regio Foodvalley) Daarom heeft de ChristenUnie de motie mee ondertekend zoals die is ingediend door de heer van den Born.

Dan over de begroting: Dit is feitelijk een copy-paste van vorig jaar, omdat veel nog onzeker is. Dat is logisch, maar er valt verder niets over te zeggen. Ook over de Vallei hebben we niets te melden. Wij stemmen dus voor.

Dank u voorzitter.’

Reacties op 'Maak concreet wat samenwerking in de Foodvalley oplevert'