Deal De Burgt een goede zaak! Laat de bouwplannen maar komen!!

Plan De Burgtwoensdag 10 juni 2015 22:30

Na jaren van getouwtrek, is er nu een nieuwe overeenkomst tussen de gemeente en Vink over het afbouwen van de wijk De Burgt in Barneveld. Goed nieuws!! We kunnen daar nu eindelijk verder!! Namens de ChristenUnie voerde Heimen Schuring het woord.

Hieronder de bijdrage van onze fractievoorzitter.

Meneer de voorzitter,

We zijn blij met deze overeenkomst. Met deze overeenkomst wordt een periode van onenigheid afgesloten en kunnen we eindelijk de wijk De Burgt afbouwen. Dat wordt tijd. Daar hebben de bewoners van De Burgt recht op en het scheelt ook heel veel negatieve energie bij de betrokken partijen, negatieve energie die ook nog eens flink veel tijd en geld kosten, vooral als er advocaten nodig zijn.

We hebben de deal in z'n geheel bekeken. Wat daar erg bij hielp was het gesprek met de wethouder en de directeur Ontwikkelingsbedrijf, een paar dagen na de commissiebehandeling. We hebben samen de hoofdpunten van de overeenkomst besproken en onze conclusie is dat de overeenkomst een evenwichtig verhaal is, waarbij de positieve en negatieve gevolgen van de veranderingen goed zijn verdeeld over de contractpartijen.

De claims zijn van tafel. Hoe hard of zacht die zijn, of beter gezegd, of ze door de rechter zouden worden gehonoreerd, is natuurlijk lastig in te schatten. Over de hoogte is zelfs geen duidelijkheid, de claims zijn nog nooit in euro's uitgedrukt. Vandaar ook dat de wethouder het over 'boterzacht' had in de commissie. Dat neemt niet weg dat er claims dreigen en daar moet je bij de totaalafweging wel rekening mee houden. Het is als bij risicomanagement: ook al is de kans mogelijk klein, maar kan de impact hoog zijn, dan moet je er wel degelijk rekening mee houden! Goed dus, om hierover doorgepraat te hebben met de wethouder!

De verplaatsing van AZI is,wat onze fractie betreft, goed in de overeenkomst gekomen. Natuurlijk: we hadden ook liever de nieuwe locatie binnen een bestaand industrieterrein gehad en door de bestemmingsplanwijziging wordt de grond aan de Hessenweg meer waard, maar daar staat tegenover dat het verwerven van de grond aan de Baron van Nagelstraat ook flink veel zou kosten, omdat het gaat om een verplichte bedrijfsverplaatsing.

Dan de vraag van Pro98 of deze overeenkomst het woningbouwprogramma op z'n kop zet. 'Kannibaliseert' (zoals Pro98 dat noemt) De Burgt straks andere projecten? Wij denken van niet en we hebben daarvoor de volgende argumenten:

1. Veller is in 2019 klaar en daar wordt ook met een tempo van 100 woningen per jaar gebouwd.
  2. Ook Eilanden Oost is in 2019 al volgebouwd.
  3. We blijven behoefte hebben aan voldoende woningen. We hebben een jonge bevolking. De volgende generatie wil trouwen (of samenwonen) en heeft daarom een woning nodig.
  4. Als we naar het huidige woningbouwprogramma kijken, dat tot 2020 loopt, zien we dat er in 2019 en 2020 jaarlijks minimaal 299 woningen gebouwd moeten worden. In De Burgt worden maximaal 115 woningen gebouwd, daardoor blijven er 185 woningen voor andere locaties over. Dat is genoeg, ook voor Barneveld Noord.

Ik heb al een aantal in het oog springende aspecten benoemd. De overeenkomst regelt daarnaast nog een flink aantal andere zaken, ik noem er nog een paar.

• De groenvoorziening wordt weer gewoon aanbesteed. Hierdoor heeft de gemeente de handen vrij en kan dit op eenzelfde manier geregeld worden als in andere wijken
  • De levering van grond is een plus voor Vink. Het gebeurt marktconform en we hebben de grond toch nodig. Prima dus.

Voorzitter, de ChristenUnie is blij dat we vanaf vandaag verder kunnen met De Burgt. Laat de plannen maar komen! Wij kijken uit naar een afgebouwde wijk, waar het prettig wonen is!

Reacties op 'Deal De Burgt een goede zaak! Laat de bouwplannen maar komen!!'