Kadernota 2016 - Hoe komen we uit de crisis?

zorg2woensdag 17 juni 2015 22:02

Op woensdag 17 juni heeft de gemeenteraad de Kadernota voor 2016 - 2019 behandeld en vastgesteld. Fractievoorzitter Heimen Schuring heeft namens de fractie de algemene beschouwingen gedaan. Naast inhoudelijke onderwerpen heeft Schuring de vraag gesteld hoe Barneveld uit de crisis komt. De ChristenUnie zet in op zowel sociale, ecologische en economische groei.

Inleiding – Hoe komen we uit de crisis?

De zon is weer doorgebroken. Na zeven jaren van onstuimig weer van de recessie, breekt in Nederland de economische zon weer door. Vorige week kwamen De Nederlandsche Bank en het Centraal Plan Bureau met het bericht dat de Nederlandse economie zich weer op het niveau van 2008 bevindt, op het niveau van vòòr de economische crisis dus. Een enkele econoom waarschuwt nog wel dat het herstel pril is en dat Zuid Europa nog roet in het eten kan gooien, maar de stemming is over het algemeen positief: de crisis lijkt voorbij!!

Maar, voorzitter, wat hebben we geleerd van de crisis? Gaan we de crisis uit op dezelfde manier waarop we de crisis ingedoken zijn? Of gaan we dingen anders doen? Vallen we terug in ons oude patroon van meer-meer-meer en laten we ons welbevinden afhangen van economische groei, of gaan we ook voor ecologische en sociale groei? In dagblad Trouw van afgelopen vrijdag werd het aan drie leren-vestjes-economen gevraagd en – zoals het wetenschappers betaamt – men was het niet eens. Twee van de drie waren voorzichtig positief: de geest van de tijd is rijp voor groene investeringen en een groeiende groep mensen wil niet alles van economie af laten hangen. De derde econoom was echter ronduit pessimistisch: we zijn kuddedieren en hardleers.

De crisis in Barneveld

Maar nu Barneveld. Want daar hebben we het vandaag over. Hoe gaat het hier? Hoe komen wij uit de crisis?  Als je naar de cijfertjes kijkt, hebben we hier een minder diepe crisis gehad dan in de rest van Nederland. In Barneveld is een goede arbeidsmoraal, is veel ondernemersgeest en Barneveld heeft uitstekende vestigingsmogelijkheden. Maar toch heeft de crisis er ook in Barneveld behoorlijk ingehakt. Vooral als je zelf je baan of bedrijf bent kwijtgeraakt en daardoor je huis moest verkopen. Dan ligt de armoede op de loer. Ook in Barneveld.

De ChristenUnie wil dat we in Barneveld niet alleen gaan voor economische groei. Wij vinden sociale en duurzame groei ook heel belangrijk. Het gaat om het totale welzijn.

Gelukkig bestaat de participatiemaatschappij al in Barneveld. En in Barneveld zien we stapje voor stapje steeds meer animo ontstaan voor duurzaamheid. Al met al een goede basis om zowel sociaal als economisch sterker uit de crisis te komen!

De kadernota

We bespreken vandaag de tweede kadernota van deze raadsperiode. Ook deze kadernota is een prima vertaling van wat de vier coalitiepartijen hebben afgesproken in het coalitieakkoord. Namens mijn fractie wil ik een aantal accenten leggen.

Status drie decentralisaties

Over de status van de drie decentralisaties wordt in de kadernota aangegeven dat we voorzichtig kunnen concluderen dat de eerste stappen naar een veranderende samenleving en een andere rol van de gemeente zijn gezet. Dat horen wij ook vanuit de Barneveldse samenleving: de gemeente pakt de nieuwe zorgtaken goed op!  Zelf-samen-gemeente werkt! Dat hoorden we ook van de gespreksvoerders, die onlangs te gast waren in de commissie Samenleving.

Graag horen we van het College of er al wat meer kan worden gezegd over de tevredenheid van de mensen die hulp krijgen in het kader van de nieuwe WMO, de Jeugdwet en de Participatiewet. Voor hen doen we het, hun tevredenheid is heel belangrijk!

Een tweede vraag gaat over de verlaging van de algemene uitkering voor de uitvoering van de WMO. We zullen het uiteindelijk met 1,6 miljoen euro minder moeten doen. Het College geeft aan dat dit binnen het taakveld opgevangen kan worden. Kan de wethouder daar wat meer over vertellen?

Jeugdzorg

Uit gesprekken met aanbieders van jeugdzorg haalt mijn fractie dat het aanbesteden op regionaal niveau voor de zware jeugdzorg zeker voordelen heeft, maar dat voor de minder zware zorg de voordelen van regionaal aanbesteden niet opwegen tegen de nadelen. Een van de grootste nadelen die genoemd wordt, is de ‘vink-cultuur’; zorgaanbieder moet aan allerlei voorwaarden voldoen en die worden dan netjes afgevinkt. Dat, terwijl goede zorg niet alleen maar te vatten is in vinkjes. Zorgaanbieders willen goede zorg verlenen en elkaar ook helpen en inspireren. Ze willen vonken in plaats van vinken. Kan de wethouder aangeven hoe hij hier tegenaan kijkt en kan hij al iets vertellen over de manier waarop de jeugdzorg voor 2016 wordt ingekocht. Kunnen we voor de minder zware jeugdzorg naar Barneveldse inkoop, waardoor er meer Barnevelds maatwerk kan komen?

Toegang minimabeleid

Het gemeentelijk minimabeleid vormt een hoeksteen voor de sociale stabiliteit van Barneveld. In 2011 hebben wij, gedwongen door de Wet Werk en Bijstand, toegang tot het Barneveldse minimabeleid beperkt tot mensen met een inkomen tot maximaal 110% van de bijstandsnorm. Voor die tijd was dit 120% van de bijstandsnorm. Met de komst van de Participatiewet, is deze wettelijke beperking niet meer van kracht en mijn fractie stelt voor om de norm die we voor 2011 hanteerden weer in ere te herstellen. We hebben hiervoor, mede namens SGP en Burger Initiatief een MOTIE.

Armoede

In maart van dit jaar heeft de ChristenUnie-fractie haar eerste WAUW-werkplaats gehouden. Op deze avond, waarbij we met experts, ervaringsdeskundigen en belangstellingen in gesprek gaan over een actueel onderwerp, hebben we het onderwerp armoede besproken. Ook in Barneveld is er sprake van schrijnende gevallen van armoede.

Een van de conclusies van die avond is dat er integraal geholpen moet worden. Niet alleen schuldhulpverlening, of de woningstichting, of Hulp aan Elkaar, maar een team van deskundigen moet het gezin of de persoon, die in armoede leeft, verder helpen. Het kan niet zo zijn dat schuldhulpverlening een gezin helpt financieel orde op zaken te stellen, terwijl tegelijkertijd een uithuiszetting wordt doorgezet vanuit de woningstichting. Hier is coördinatie nodig. Wij vragen het College de samenwerking tussen de verschillende organisaties te bevorderen, door een terugkerend overleg te initiëren. Kan het College dit toezeggen?

ZZP-ers zonder werk

Een andere conclusie van onze eerste WAUW-werkplaats is dat ZZP-ers, in geval dat ze zonder inkomen komen te zitten, niet kunnen terugvallen op hetzelfde vangnet dat we voor werkloze werknemers hebben. Wij willen graag uitgezocht hebben welke mogelijkheden er zijn om het vangnet voor ZZP-ers te versterken, waardoor ook zij behoed worden voor armoede. Kan het College dit toezeggen?

Armoedemonitor

Een van de vragen die we tijdens de WAUW werkplaats hebben besproken, is hoe groot het armoede probleem in Barneveld eigenlijk is en hoe effectief het minimabeleid is. Dat weten we maar gedeeltelijk. Om dit volledig in beeld te krijgen, stellen wij voor dat het College minimaal eens per vier jaar een armoedemonitor opstelt. Deze monitor wordt in diverse andere gemeenten al volop gebruikt. We hebben hiervoor een MOTIE, mede namens SGP, Pro’98 en Burger Initiatief.

Dak- en thuislozen

Een aantal maanden geleden zijn we bij het Leger des Heils in Ede geweest om te praten over de opvang van dak- en thuislozen. Ede is centrumgemeente en krijgt daarom geld voor deze opvang. Het is echter belangrijk dat dak- en thuislozen in hun eigen gemeente kunnen worden opgevangen. Wij vinden het belangrijk dat er concrete stappen worden gezet in het regelen van goede opvang van Barneveldse dag- en thuislozen. Kan het College aangeven hoe het staat met de plannen voor deze vorm van opvang?

Onderwijs

We mogen in Barneveld trots zijn op onze scholen. Er wordt op hoogwaardig niveau lesgegeven en met passie helpen de scholen onze kinderen en jongeren goed voorbereid te zijn op werk en maatschappij.

Voor de meeste MBO-opleidingen moeten onze jongeren naar Ede, Amersfoort of nog verder weg. Wij zouden graag een groter aanbod van MBO-opleidingen binnen onze gemeentegrenzen zien. We roepen het College op daar, samen met de scholen, naar te blijven streven.

Een tweede oproep die we op het gebied van onderwijs voor het College hebben is: blijf meedoen met het samenwerkingsverband Voortgezet Onderwijs / Voorgezet Speciaal Onderwijs om te komen tot goeie leerroutes voor kwetsbare leerlingen. Denk bijvoorbeeld aan ATC De Glind.

Via het project Trots & Toekomst wordt door Welzijn Barneveld een mentor gezocht voor deze kwetsbare jongeren. Het is belangrijk dat dit project een vervolg krijgt. Wij roepen het College op dit samen met Welzijn Barneveld en met de scholen op te pakken. Hiervoor dient de SGP, mede namens ons, een MOTIE in.

Muziekonderwijs

In het lijsttrekkersdebat in Voorthuizen heeft muziekvereniging Crescendo aandacht gevraagd voor de subsidie die de muziekschool krijgt voor het geven van onder andere muziekonderwijs. Crescendo heeft toen gevraagd of het mogelijk is dat muziekverenigingen, die op eenzelfde niveau muziekles geven als de muziekschool, ook in aanmerking kunnen komen voor subsidie. Alle lijsttrekkers hebben toen gezegd dat gelijke monniken gelijke kappen moeten krijgen. Om hier invulling aan te geven, hebben we samen met Pro’98 en Burger Initiatief een MOTIE opgesteld, waarin we het College vragen te kijken naar subsidiëring van het muziekonderwijs in onze gemeente.

Aantrekkelijk winkelcentrum Barneveld

In Nederland wordt de detailhandel geplaagd door teruglopende omzetten, waardoor winkels verdwijnen en leegstand in winkelcentra ontstaat. Hierdoor worden winkelcentra minder aantrekkelijk en ontstaat een negatieve spiraal.

Vorige maand hebben we een interessante discussieavond gehad, georganiseerd door Centrum Ontwikkeling Barneveld en de gemeente, waarin allerlei ideeën zijn geopperd voor het winkelcentrum van Barneveld-dorp. We zijn ons bewust dat deze ideeën nog verder uitgewerkt moeten worden, maar vanuit onze fractie willen wij het belang van een aantrekkelijk winkelgebied onderstrepen. Belangrijke thema’s zijn hierbij:

• goede parkeervoorzieningen, zowel voor de auto als voor de fiets
  • een aantrekkelijke aankleding van het centrum, met voldoende groen en speelvoorzieningen
  • goede samenwerking van winkeliers, waardoor ze elkaar versterken

We kijken uit naar de concrete uitwerking, maar zijn benieuwd wat het College nu al kan vertellen over de plannen.

Bereikbaarheid

Een goed bereikbaar Barneveld is belangrijk om onze gemeente aantrekkelijk te laten zijn voor vestiging van bedrijven, maar ook als plek om te wonen en te recreëren. We zien dat het College zeer actief is in de lobby richting Provincie en Den Haag als het gaat om het knooppunt A1/A30, de regiosprinter en de kwartierdienst op de Valleilijn. Ga daar vooral mee door! Voor nu willen we graag weten of er nog voortgang te melden is. En wellicht kan het College de contacten van de verschillende fracties in onze raad gebruiken voor een succesvol pleidooi in Den Haag voor een betere bereikbaarheid van onze gemeente.

Duurzaamheid en wonen

Wij vinden dat de gemeente samen met de projectontwikkelaars moet werken aan duurzame nieuwbouwwijken. Dit moeten we afdwingen met kaders in bestemmingsplannen en andere instrumenten. In dit verband maken wij ons zorgen over de mate waarin Holzenbosch energieneutraal wordt gebouwd. Wij vragen het College zich tot het uiterste in te spannen, dit alsnog voor elkaar te krijgen en horen graag vandaag van de wethouder hoe hij dit gaat aanpakken. Graag een toelichting daarop. Om het belang van het energieneutrale karakter van de wijk Holzenbosch te onderstrepen hebben wij hiervoor een MOTIE.

Tenslotte

We zijn tevreden met de Kadernota, zoals die is opgesteld door het College. Wij zien dat heel veel mooie dingen opgepakt worden. Naast de reeds genoemde zaken zijn dat onder andere:

• De verbindende en versterkende rol die Welzijn Barneveld binnen het sociale domein
  • De plannen voor de dorpshuizen in Garderen en Voorthuizen
  • De inzet van de nacht/jeugd BOA
  • De extra velden bij SDVB
  • De doelstelling energiebesparing is verhoogd naar 2%
  • De doelstelling om naar minder dan 25% restafval te gaan

Dank aan het College en de ambtenaren voor het opstellen van een helder stuk, waar een duidelijke koers in is uitgestippeld. We werken samen aan een sociaal en economisch sterk Barneveld. Ook in 2016 en verder!

Wij wensen het College en de ambtenaren Gods onmisbare zegen toe bij het verder uitwerken van de plannen uit de Kadernota.

Heimen Schuring

Reacties op 'Kadernota 2016 - Hoe komen we uit de crisis?'