Bijdrage debat Kadernota: een krachtige samenleving!

dinsdag 31 mei 2011 22:05

Op 31 mei heeft de gemeenteraad de Kadernota 2012 - 2015 vastgesteld. In het debat dat daaraan vooraf ging, heeft de ChristenUnie betoogd dat een dienstbare samenleving oog voor elkaar heeft en de zwakkere helpt.

Onderstaand de bijdrage van fractievoorzitter Heimen Schuring

Meneer de Voorzitter,

Dienstbare samenleving
In de voorbeschouwing in de Barneveldse Krant van afgelopen donderdag hebben wij als ChristenUnie de nadruk gelegd op de kracht van de samenleving, waarin oog voor elkaar is, waarin we naar elkaar omzien en waar we samen vechten tegen eenzaamheid en intolerantie.

De Barneveldse samenleving is bijzonder krachtig, dat bleek ook uit het rapport Kracht en Kwetsbaarheid dat vorig jaar november is verschenen. de Barnevelder regelt het liefst zijn zaakjes zelf en daarbij zijn de sociale structuren bijzonder stevig, waardoor snel hulp gevonden is.

In het genoemde rapport staan ook zorgpunten. Als samenleving moeten we daar de ogen niet voor sluiten. Er wordt gesproken over eenzaamheid bij mensen die een minder goed sociaal netwerk hebben en ook intolerantie is een belangrijk punt van aandacht.

Wij zeggen bewust: ‘als samenleving’ moeten we daar de ogen niet voor sluiten. Niet ‘als overheid’. De samenleving moet met dit rapport aan de slag en de overheid moet het gesprek hierover op gang brengen – en dat is ook gebeurd in een speciale avond over dit onderwerp – maar de overheid moet vooral niet zelf die eenzaamheid en intolerantie willen oplossen, In de traditie van mijn partij noem ik dat de dienstbare samenleving. Wij, mensen moeten dienstbaar zijn aan elkaar.

Het christelijk geloof ziet de mens als een sociaal wezen en in nauw verband daarmee als drager van verantwoordelijkheid. De mens leeft niet voor en op zichzelf. De mens leeft voor God en voor zijn of haar naaste. In gemeenschap met anderen ontplooien mensen hun mogelijkheden en talenten.”

Dit citeer ik uit het boek ‘Dienstbare samenleving’ van de enige senator die Barneveld rijk is, Roel Kuiper. Dit boek is overigens in 2001 verschenen, lang voordat we getroffen werden door de hevige economische crisis.

Kadernota
De Kadernota die we nu bespreken, zet in op zelfredzaamheid van de inwoners. Dit sluit aan op het Coalitieakkoord, waarin we als College-schragende partijen hebben afgesproken dat we streven naar een Zelfstandig en Ondernemend Barneveld.

Juist in deze economisch mindere tijd, moeten we als overheid mensen zo snel mogelijk weer aan werk helpen, zodat ze weer in hun eigen levensonderhoud kunnen voorzien. Vanwege de vergrijzing, moeten we ook toe naar meer zelfredzaamheid: niet langer krijgen waar we recht op hebben, maar krijgen wat we echt nodig hebben.

Niet iedereen is echter zelfredzaam, of kan een beroep doen op mensen om hem of haar heen. En dan komt de overheid in beeld. De ChristenUnie ziet de overheid als een schild voor de zwakkere, dus als een inwoner hulp nodig heeft, dan moet de overheid die ook bieden. Of het nou gaat om hulp in de huishouding, een woningaanpassing, om hulp voor het vinden van nieuw werk of het krijgen van financiële bijstand.

Daarnaast geeft het college in de Kadernota aan dat er volop gewerkt wordt aan het uitgeven van bedrijventerreinen, het bouwen van de broodnodige woningen en het verbeteren van de infrastructuur. Dat zijn wat ons betreft de juiste prioriteiten.

• Al jaren vragen de ondernemers om extra ruimte voor bedrijven en al jaren zijn we daar als gemeente mee bezig. Nu komt een aantal nieuwe bedrijfsterreinen snel dichterbij. Dat is goed nieuws voor onze ondernemers en daarmee voor de economie van Barneveld.
  • Op diverse plekken in Barneveld worden in hoog tempo nieuwe woningen gerealiseerd. Dat is nodig, ook in deze economisch mindere tijden is de vraag naar betaalbare woningen groot.
  • Er  wordt gewerkt aan beter Openbaar Vervoer (station B’veld Zuid, Regiosprinter) en, ter voorbereiding op de uitbreiding van Harselaar, hebben we onlangs over de tunnel onder het hoofdspoor bij het Transferium gesproken. Randvoorwaarden voor economisch herstel. Daar kunnen we dus niet zomaar mee stoppen.

Punten uit de programma’s

Onderwijs
In de programmalijn Onderwijs komen we, wat de ChristenUnie betreft, de juiste accenten. Het tegengaan van onderwijsachterstand, zorg in en om de school, Passend onderwijs en Schoolbegeleiding zijn onderwerpen die rechtstreeks uit het verkiezingsprogramma van de ChristenUnie komen.

Aan het eind van het schooljaar stopt de subsidie voor het Biologisch Centrum. Op dit moment wordt een haalbaarheidsonderzoek uitgevoerd voor een duurzaamheidscentrum, waar het Biologisch Centrum onderdeel van uit kan maken. Als ChristenUnie willen we de periode tussen sluiting van het Biologisch Centrum en het beschikbaar komen van de resultaten van het onderzoek overbruggen door het Biologisch Centrum langer open te houden met geld uit het Ontwikkelingsfonds Platteland. Een van de doelstellingen van dit fonds is namelijk informatievoorziening en educatie, financiering vanuit dit fonds is daarom bijzonder legitiem.

Wij komen daarom met een motie.

Milieu
Wij lezen in de Kadernota dat een aantal doelen uit het Milieubeleidsplan onder druk staat. Wij zijn als ChristenUnie van mening dat ook in tijden van bezuinigingen het milieu volop aandacht verdiend. Wij zijn daarom bijzonder benieuwd naar de aanvullende maatregelen die het College gaat nemen om alsnog de doelen uit het Milieubeleidsplan te halen.

Tot slot weten we ons afhankelijk van de zegen van onze Hemelse Vader. Die zegen wensen we elkaar vandaag van harte toe.

Namens de fractie van de ChristenUnie
Heimen Schuring

Plaats het eerste bericht!

Nieuw bericht