Reactie ChristenUnie op Bestuursakkoord Rijk-Gemeenten

Van Schaffelaarstraatdinsdag 31 mei 2011 22:00

Het Rijk wil met de lagere overheden (provincies, waterschappen en gemeenten) een akkoord sluiten over heel veel verschillende onderwerpen. Een aantal taken zal worden gedecentraliseerd. Op zich vindt de ChristenUnie dat prima, maar dan moet er wel genoeg budget zijn.

Onderstaand de reactie van Heimen Schuring op het concept akkoord

Voorzitter,

In het VNG Magazine, dat wij afgelopen zaterdag ontvingen, gaf minister Donner aan dat ingrepen in de sociale werkvoorziening onontkoombaar zijn. De sociale werkvoorziening dijt uit en dat kan niet zo doorgaan. Verder denkt de minister dat het noodfonds van EUR 400 miljoen voldoende is om de sociale werkvoorziening om te vormen. De kosten zullen niet groeien doordat de instroom wordt teruggedrongen.

Kortom: de minister denkt dat het allemaal wel goed komt en dat de gemeenten zich geen zorgen hoeven te maken. Maar ons College kan kennelijk op de vragen die wij als ChristenUnie gesteld hebben over de gevolgen van het bestuursakkoord geen antwoord geven. Hoezo geen zorgen maken over gevolgen die je nog niet kent…

Wat gebeurt er met de mensen die op dit moment nog recht zouden hebben op een WSW-traject, maar daar in de toekomst buiten vallen? Zijn er genoeg bedrijven bereid om deze mensen, al dan niet met loondispensatie, een baan te bieden? De ChristenUnie verwacht dat veel van deze mensen thuis komen te zitten. Dat is niet goed voor de mensen en het kost de gemeente veel uitkeringen.

Ook worden de gemeenten geconfronteerd met financiële kortingen. Voor mensen in de WSW zal minder budget beschikbaar zijn en er worden doelmatigheidskortingen doorgevoerd. In het akkoord is opgenomen dat een negatief herverdeeleffect wordt beperkt tot een maximum van €15,- per jaar per inwoner. Onze gemeente heeft zo’n 53.000 inwoners. Een kostenverhoging tot ongeveer 8 ton per jaar moeten wij dus accepteren. Dat is een hoop geld.

Ook als het gaat om overheveling van de AWBZ en de Jeugdzorg, dan komen taken over, waarbij op voorhand efficiency kortingen worden afgesproken. Wat ons betreft een hachelijke zaak.

Het is niet voor het eerst dat bij decentralisatie van overheidstaken op basis van allerlei aannames met krappe budgetten gewerkt wordt. De lokale overheid staat dichter bij de burger en kan daarom de taken beter, dat is: efficiënter, uitvoeren en daarom hanteert de rijksoverheid direct een efficiencykorting… Een snel verdiende bezuiniging.

Het is terecht dat ons College, maar inmiddels ook heel veel andere Colleges of gemeenten, niet met dit akkoord wil instemmen, zolang er geen goede afspraak ligt over wat er moet gebeuren als die 400 miljoen toch niet genoeg blijkt te zijn. Het eenzijdig afwentelen van de eventuele onbetaalbaarheid van de regeling op de gemeenten kan en mag wat ons betreft niet de bedoeling zijn.

Het is prima om bij de invoering van de Wet Werken naar Vermogen taken bij de gemeente neer te leggen, maar wat ons betreft is het ‘samen uit, samen thuis.’ En dat betekent in dit geval dat er vooraf goede afspraken gemaakt moeten worden over het duurder uitvallen van deze nieuwe wet.

Amendement CDA en Pro. Die van Pro en BI kennen we, we zien daar goede extra elementen in verwerkt, maar zijn benieuwd naar de mening van het College over dit amendement. En uiteraard ook op die van het CDA.
---------

Na bespreking van de amendementen van het CDA en Pro98 heeft de ChristenUnie met beide amendementen ingestemd, die daardoor beiden werden aangenomen. Het College is daardoor tegen het akkoord, tenzij de financiering van de nieuwe taken goed geregeld is.

Plaats het eerste bericht!

Nieuw bericht