Reactie op kadernota 2012 - 2015

De Rozerievrijdag 27 mei 2011 22:00

In de gemeenteberichten van 26 mei 2011 hebben de fracties uit de gemeenteraad van Barneveld een reactie gegeven op de kadernota, zoals die door het College is opgesteld. De ChristenUnie beseft dat het moeilijke tijden maar wil dat er juist nu aandacht is voor de zwakkeren in de samenleving!

Een aantal maanden geleden is er een belangrijk rapport gepubliceerd over de sociale samenhang in de gemeente Barneveld. Naast een aantal kwetsbare punten, werd ook een reeks krachtige eigenschappen van onze samenleving benoemd. In Barneveld zijn we bereid elkaar te helpen, we zoeken elkaar op, via de kerk, via de sportvereniging en via de wijk. We willen ook zo lang mogelijk onze ‘boontjes doppen’, we hechten aan zelfstandigheid en onafhankelijkheid.

De ChristenUnie is groot voorstander van een samenleving waarin oog voor elkaar is, waarin we naar elkaar omzien. Waar we als samenleving vechten tegen eenzaamheid en intolerantie. Waar we niet alles van de overheid verwachten, maar zelf als familie, buurt, gemeenschap naar elkaar omzien. “Probeer goed te doen in het midden van de samenleving, wees er voor alle mensen” een oproep van bijna 2000 jaar oud, die ook nu nog ontzettend actueel is!

In de Kadernota, die we volgende week als Raad zullen behandelen, geeft het College aan dat het inzet op zelfredzaamheid van onze inwoners. Dat past bij de Barneveldse mentaliteit en dat past ook bij de koers die we als Coalitie hebben ingezet: wij willen een zelfstandig en ondernemend Barneveld. Juist in deze economisch mindere tijd, moeten we als overheid mensen zo snel mogelijk weer aan werk helpen, zodat ze weer in hun eigen levensonderhoud kunnen voorzien. Vanwege de vergrijzing (wat op zich natuurlijk een zegen is, als je langer van je oude dag mag genieten), moeten we ook toe naar meer zelfredzaamheid: niet langer krijgen waar we recht op hebben, maar krijgen wat we echt nodig hebben.

Meer samenleving en minder overheid dus. Maar betekent dat dan dat u bij de gemeente Barneveld niet meer mag aankloppen voor steun? Dat zeker niet! Het gemeentehuis is D.V. in 2012 ook weer elke werkdag voor u geopend. U kunt er terecht voor hulp bij het zoeken naar een baan, voor het krijgen van een uitkering of voor het aanvragen van hulp in het huishouden. Ook in tijden van recessie moet u, als u het echt nodig hebt, door de gemeente goed geholpen worden. Als ChristenUnie vinden we het belangrijk dat de gemeente haar taak als schild voor de zwakkeren goed blijft vervullen. Daar zullen we als raadsfractie op toezien. En als u vindt dat het niet goed gaat, dan horen we dat graag van u!

Gelukkig lezen we in de Kadernota ook dat er hard gewerkt wordt aan de randvoorwaarden voor economisch herstel van onze gemeente, van onze regio. Zo wordt er steeds intensiever samengewerkt met omliggende gemeenten, wordt goede progressie gemaakt met de Rondweg Voorthuizen, ligt de aanleg van station Barneveld- Zuid op schema en zijn bedrijventerreinen bijna zover om uitgegeven te worden. Allemaal zaken die onze bedrijfsleven moeten helpen om de lokale economie weer naar een hoger plan te brengen.

Het jaar 2012 zal voor de gemeente geen gemakkelijk jaar worden. Bezuinigingen worden steeds concreter voelbaar. We moeten als gemeente echter wel vooruit blijven kijken en blijven werken aan het Barneveld voor de volgende generatie. Een zelfstandig en ondernemend Barneveld!

Als ChristenUnie beseffen we dat we, bij alles wat we van plan zijn, afhankelijk zijn van Gods onmisbare zegen. Die zegen wensen wij onze Barneveldse samenleving, de Gemeenteraad, het College en de ambtelijke staf van harte toe!

Namens de fractie van de ChristenUnie
Heimen Schuring

Plaats het eerste bericht!

Nieuw bericht