Nieuwe schriftelijke vragen over lichthinder reclamemast Briellaerd

reclamemast.jpgwoensdag 03 februari 2010 10:15

In de Barneveldse Krant van dinsdag 2 februari wordt vermeld dat de eigenaar van de reclamemast langs de A30, op basis van uitkomsten van zelf ingesteld onderzoek, geen aanleiding ziet om de lichtoverlast te verminderen. De ChristenUnie is het daar niet mee eens en heeft daarom opnieuw vragen gesteld aan het College over de lichthinder van de reclamemast op de Briellaerd.

Onderstaand de vragen die Tjitske Kuiper namens de fractie heeft gesteld.

Aan: College van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Barneveld
3770 AB Barneveld

Onderwerp: Reclamemast Briellaerd

Barneveld, 3 februari 2010

Geacht college,

In de commissievergadering (grondgebied) van 3 december hebben we met u gesproken over de lichtvervuiling van de reclamemast op de Briellaerd. Het was evident dat veel omwonenden aanzienlijke hinder ondervinden van de activiteiten van de initiatief nemers van deze mast. Hier botst overduidelijk het economisch belang van enkelen met het woon- en leefgenot van velen (mens en dier). Ook de verkeersveiligheid is een belangrijk aspect gebleken.

In de genoemde vergadering is toegezegd dat het college met de initiatiefnemers in gesprek zou gaan om tot een verminderde lichtvervuiling te komen.

In de Barneveldse Krant van maandag 2 februari jl. wordt melding gemaakt van een onderzoeksrapport, uitgevoerd door bureau Vrolijk&Overgaauw, uitgevoerd in opdracht van de eigenaren van de reclamemast.

De fractie van de ChristenUnie wil op grond van artikel 37 van het Reglement van Orde de volgende vragen stellen:

1. Kunt u bevestigen dat de initiatiefnemers van de reclamemast opdracht hebben gegeven tot dit onderzoek en dat de resultaten wat hen betreft een rol zullen gaan spelen in de overweging om al dan niet tot maatregelen over te gaan?
  2. Realiseert u zich dat er bij een dergelijk onderzoek (waarbij de initiatiefnemers de opdrachtgevers zijn) absoluut geen sprake kan zijn van een onafhankelijk onderzoek? U kent toch het spreekwoord ‘wie betaalt bepaalt’?
  3. Bent u dan ook met ons van mening dat een dergelijk onderzoek geen basis kan zijn voor de overweging of er al dan niet maatregelen nodig zijn. Wij herinneren u aan het feit dat alle insprekers tijdens de commissievergadering aangegeven hebben dat de lichthinder groot is.
  4. Kunt u ons informeren over de status van de gesprekken met de eigenaren?
  5. Zijn genoemde onderzoeksresultaten al met u besproken en, zo ja, zijn op basis hiervan al afspraken gemaakt?

Uit bovenstaande mag duidelijk zijn dat de fractie van de ChristenUnie het onwenselijk vindt indien op basis van genoemd rapport niets verandert aan de verlichting van de mast.

Met vriendelijke groet,
Namens de fractie van de ChristenUnie,

Tjitske Kuiper - de Haan

Vragen lichtmast Briellaerd46,5 kBapplication/msworddownload

Plaats het eerste bericht!

Nieuw bericht

Archief > 2010 > februari