Komst evenementenhal een goede zaak!

Midden Nederland hallen Barnevelddinsdag 15 december 2009 21:32

Op 15 december heeft de gemeenteraad besloten geen wensen en bedenkingen in te dienen bij het contract dat de Evenementenhal mogelijk gaat maken. De ChistenUnie is tevreden met de komst van de Evenementenhal (Midden Nederland hallen) en heeft voor de komst van de hal gestemd.

Heimen Schuring voerde namens de fractie het woord . Hieronder zijn bijdrage.

MdV,

Het is in Barneveld alweer volop verkiezingstijd. De meeste politieke partijen hebben de kandidatenlijst alweer vastgesteld, zijn druk bezig met het bedenken van campagne-activiteiten en hebben ook hun verkiezingsprogramma al weer helemaal af. Ik heb ze nog niet allemaal gezien, maar ik vermoed dat de meeste verkiezingsprogramma’s iets zeggen over de voorzieningen in onze prachtige gemeente. We moeten zuinig zijn op wat we hebben in onze dorpen en als het kan moet het voorzieningenniveau omhoog.

Vanavond praten we over zo’n belangrijke voorziening. De Markthal. De oude hal is gesloopt en die moet vervangen worden. We hebben het College gevraagd dit te regelen en we praten nu over het resultaat van een stevig aanbestedingstraject.

Het is goed dat we anderhalve maand extra de tijd hebben genomen om alle informatie over de Evenementenhal te kunnen verwerken. Goed om te horen dat de meeste partijen er inmiddels zo over denken. Het gaat hier over een groot project en daar moeten we als raad voldoende aandacht aan besteden. Je kunt daar vervolgens ook in doorschieten en bij elke punt en komma schriftelijke vragen stellen, maar goed, ik zei het al: het is volop verkiezingstijd…

De ChristenUnie heeft vijf argumenten om geen wensen en bedenkingen te hebben.

1. Het plan voldoet aan de kaders
  5. Een mooie combinatie van functies

Ik loop de argumenten langs:

1. Het plan voldoet aan de kaders
In het raadsvoorstel is een overzicht opgenomen van de kaders die de raad heeft gesteld en de manier waarop die kaders zijn ingevuld. We krijgen een nieuwe Markthal en er wordt zelfs een extra hal en een auditorium gerealiseerd. We krijgen dus meer dan waar we om gevraagd hebben, de kaders zijn overtroffen!

2. De Evenementenhal is goed voor Barneveld
We krijgen straks een voorziening binnen onze gemeentegrenzen waar allerlei beurzen en andere grootschalige activiteiten kunnen worden gehouden. Dat past goed in een gemeente waar veel georganiseerd en veel ondernomen wordt.

De Evenementenhal biedt ook veel kansen voor onze horeca en middenstand. Beursbezoekers zullen ook in onze gemeente gaan eten, hebben bij meerdaagse bezoeken behoefte aan een slaapplaats en zullen dan ook ontspanning zoeken of een van onze winkelcentra bezoeken.

Wij denken niet dat de nieuwe Evenementenhal een grote nieuwe concurrent is voor onze horeca-ondernemers, we zien het als een aanvulling, een versterking.

3. Er is geen sprake van staatssteun
Vanwege de grondprijs en vanwege de gewenningsbijdrage is de laatste weken nogal eens hardop de vraag gesteld of er soms sprake is van staatssteun. Na bestudering van de stukken komen wij tot de conclusie dat daar geen sprake van is.
- De grondprijs is, gelet op de kosten van het bouwrijp maken, de beperking in de bestemming en het Markthalstuk dat in erfpacht wordt gegeven, zeker niet te laag.
- De gewenningsbijdrage is bedoeld voor de gebruikers van de oude Markthal. Als het College ervoor zorgt dat het goed controleerbaar is dat dit geld ook daadwerkelijk naar de gebruikers gaat, dan kan geen sprake zijn van staatssteun.

4. De risico’s voor de gemeente zijn zeer beperkt
Het aantal ‘wat-als’-vragen dat de afgelopen weken is gesteld, is voor ons niet meer te tellen. Het is een goede zaak dat wij als gemeenteraad goed kijken naar de risico’s, maar er zijn grenzen. Garanties voor toekomstige kasstromen kan geen enkele ondernemer geven, laat staan dat een registeraccountant dat zal verklaren.

Wij maken uit de stukken op dat de risico’s voor de gemeente bij onverhoopte problemen bij de ondernemer beperkt zijn. Het grootste risico is nog dat we dan geen nieuwe Markthal hebben. En die hebben we nu ook niet (meer). En daar is dan ook wel weer een mouw aan te passen.

5. Een mooie combinatie van functies
We vinden het een goede zaak dat het College en de ondernemer ervoor gezorgd hebben dat een mooie combinatie mogelijk wordt met de huisvesting van Christengemeente De Doorbrekers. Eén oplossing voor twee vraagstukken, dat is een uitstekende gang van zaken.

Voorzitter, ik rond af. Wij zien geen redenen voor wensen en bedenkingen bij de overeenkomst met Timo Kruft Beheer. We hebben vijf argumenten genoemd.

1.  Het plan voldoet aan de kaders
  5. Een mooie combinatie van functies

Wij wensen ons College en de ondernemer succes bij het realiseren van de plannen.

Ik dank u wel.

Reacties op 'Komst evenementenhal een goede zaak!'