Aantal keer gelezen

‘Langer prettig wonen in eigen omgeving’

woensdag 23 september 2009 16:56

Voorzitter Adrie ten Brinke van de Barneveldse Seniorenraad is al vele malen geconfronteerd met de vraag. ‘Wat moet je doen om in je eigen woning zo lang mogelijk prettig te kunnen wonen?’
De Seniorenraad gaat in samenwerking met de gemeente Barneveld handreikingen doen en voorlichting geven op maandagavond 5 oktober en woensdagmiddag 14 oktober.

,,Wie prettig wil blijven wonen in zijn eigen koopwoning in een vertrouwde omgeving, moet niet te lang wachten met het nemen van initiatieven’’, zegt Ten Brinke van de Seniorenraad.

,,De tijd dat allerlei problemen die mensen ondervinden op het bordje van de overheid konden worden gelegd, is voorbij’’, vult wethouder Leen Verweij aan. ,,In de financiering vanuit de AWBZ worden tal van zaken geschrapt. Dat zien we ook bij de WMO, de Wet Maatschappelijke Ondersteuning. Budgetten van de overheid schieten te kort en de vergrijzing neemt steeds meer toe. Daarom moet er een omslag in het denken komen. Eerst moeten we kijken naar de eigen verantwoordelijkheden van bijvoorbeeld de mantelzorg, voordat een beroep op hulp gehonoreerd kan worden. Dit betekent niet dat de overheid niets meer doet en achterover gaat leunen. Uitgangspunt blijft dat de overheid zeker voor de zwakkeren in de samenleving moet zorgen en dat er van de welgestelden wat meer financiële offers worden gevraagd. Dat is een kwestie van solidariteit.’’

Verweij is blij met het initiatief van de Seniorenraad om bij mensen rond hun 55ste levensjaar aandacht te vragen voor het groeiende probleem van voldoende geschikte woningen voor ouderen.

,,Dit betekent niet dat we aan een huiseigenaar altijd een traplift of een noodzakelijke aanpassingen in de badkamer zullen weigeren’’, benadrukt de wethouder. ,,Maar we zullen terdege kijken welke mogelijkheden mensen zelf hebben om zaken op te pakken. Een eigen bijdrage wordt in ieder geval gevraagd. Voor huurders van woningen komt al snel de woningstichting in beeld. Huizenbezitters in de gemeente Barneveld stellen we in de gelegenheid met een inlogcode op de gemeentelijke website via een computerprogramma allerlei vragen over de woning in te vullen.’’

De gemeente schaft dit computerprogramma aan, waarvan de burger gratis gebruik kan maken. Na invulling volgt een woonverbeteradvies, waarmee de huiseigenaar aan de slag kan. Verweij: ,,Voor mensen die niet over een computer beschikken hebben we ook nog een papieren versie. En wie het zelf niet kan invullen, kan hulp krijgen van vrijwilligers.’’

Wethouder Leen Verweij geeft samen met Adrie ten Brinke een toelichting tijdens de informatiebijeenkomsten voor 55-plussers.

Ten Brinke: ,,Ik zal vooral ingaan op praktische dingen waarmee een huis beter geschikt wordt om er langer te blijven wonen. Bijvoorbeeld door iets aan te bouwen of via kleine verbouwingen en aanpassingen. Daarvan laat ik ook voorbeelden zien. Veel mensen beginnen daar te laat mee. Want ook als het nog niet nodig is, is het wel prettig om in een levensloopbestendig huis te wonen. Ook jongeren kunnen een handicap krijgen door een ongeval of ziekte. We stonden laatst bij een situatie waarin ouderen naar volle tevredenheid wonen. Totdat het moment komt waarop blijkt dat de deuren te smal zijn, je niet met een rolstoel bij je bed kunt komen en de doucheruimte te klein is om hulp te kunnen geven bij het wassen . De drempels te hoog zijn en er geen lift is naar de bovenverdieping van de woningen, maar een steile trap met korte treden. ‘s Winters als het gevroren heeft, wordt dat een glijbaan. Zoiets valt niet aan te passen. Zoiets moet je gewoon nooit meer bouwen”, zegt Ten Brinke.

Ook de voorwaarden voor een geschikte woonomgeving komen aan bod. ,,Er wordt daarnaast nog bekendheid gegeven aan de mogelijkheden om allerlei apparatuur geautomatiseerd in de woning toe te passen. Alles bij elkaar belangrijk genoeg om dit vast in de agenda te noteren.”

u De bijeenkomsten beginnen maandag 5 oktober om 19.30 uur in de bibliotheek in Barneveld en woensdag 14 oktober om 14.30 uur in ‘t Trefpunt in Voorthuizen. Belangstellenden uit de gemeente Barneveld zijn hier welkom.Wethouder Leen Verweij en voorzitter Adrie ten Brinke van de Seniorenraad bij een steile trap van appartementen aan de Bouwheerstraat in Barneveld. ,,Dit wordt ‘s winters een glijbaan.’’

Bron + foto: Barneveldse krant