Aantal keer gelezen

Scholieren werken aan taalachterstand

zaterdag 04 juli 2009 18:52

Wethouder Leen Verweij heeft dondermiddag 25 leerlingen van de kansklassen Barneveld en Rehobothschool in het zonnetje gezet. De kinderen kregen stuk voor een stuk een diploma, omdat ze het afgelopen jaar ,,keihard’’ hebben gewerkt om hun kennis van de Nederlandse taal te verbeteren.

In de raadszaal van het gemeentehuis was het gistermiddag feest. Onder het toeziend oog van ouders, docenten en de gemeentelijke mascotte Scharreltje vertelden enkele leerlingen wat ze het afgelopen jaar op het gebied van de Nederlandse taal hebben geleerd. Ook de leerkrachten lieten hun licht schijnen over de kansklassen, waarna de wethouder samen met Scharreltje de diploma’s uitreikte.

Aan het begin van het huidige schooljaar zijn in de gemeente twee zogenoemde kansklassen van start gegaan: Kansklas Barneveld (in basisschool De Branding) en Kansklas Rehobothschool in Kootwijkerbroek. Deze zogenaamde schakelklassen bieden intensief taalonderwijs aan leerlingen in het basisonderwijs die kampen met een grote taalachterstand.

De kinderen in kwestie kregen de afgelopen maanden acht uur per week extra les in een aparte klas. Op die manier werden ze in de gelegenheid gesteld een (deel van hun) achterstand in te lopen. Het begrip kansklas of schakelklas is betrekkelijk nieuw. In 2006 zijn op landelijk niveau in enkele gemeenten proefprojecten van start gegaan.

De Kansklas Barneveld is tot stand gekomen door de samenwerking tussen de Stichting PCO Gelderse Vallei en de Stichting Eem Vallei Educatief. Elk schooljaar krijgen maximaal dertig leerlingen de kans hun taalachterstand weg te werken.

De gemeente heeft voor de komende twee jaren 160.000 euro beschikbaar gesteld voor de inrichting van de kansklassen. Op die manier wordt meegewerkt aan het rijks- en gemeentelijk beleid om onderwijsachterstanden weg te werken. De gemeente ontvangt hiervoor een jaarlijkse bijdrage van het rijk.Voor de 25 leerlingen van de kansklassen was het gistermiddag groot feest in de raadszaal van het gemeentehuis.

Bron: Barneveldse krant