Aantal keer gelezen

‘Antoniusschool niet verhuizen’

donderdag 02 juli 2009 14:23

De rooms-katholieke Antoniusschool moet blijven op de huidige locatie aan de Achterdorpstraat in het centrum van Barneveld, vindt een meerderheid van de Barneveldse gemeenteraad.

Er moeten creatieve oplossingen worden bedacht om die wens in praktijk te brengen, ook al kost dit extra geld. Andere scholen mogen echter niet de dupe worden van een mogelijk te maken uitzondering en ook mag géén precedentwerking ontstaan.

Dat is in een notendop de uitkomst van een gesprek over de toekomst van de Antoniusschool tussen gemeenteraadsleden, schoolbestuur en -directie en een vertegenwoordiging van de rooms-katholieke St. Catharinaparochie, woensdag in de commissie Samenleving. De gemeente, die wettelijk verplicht is scholen van onderdak te voorzien, maakte onlangs bekend dat de Antoniusschool naar het scholencomplex aan de Valkhof moet verhuizen. Dit was eerder al afgesproken in het zogeheten Masterplan Onderwijs, waarvan het doel is zoveel mogelijk leegstand van schoollokalen te voorkomen. Er is daarom sprake van een zorgvuldig opgestelde ‘carrousel’ (‘wie verhuist naar waar en wanneer’), waar alle scholen mee hebben ingestemd.

Doordat openbare basisschool ‘t Valkhof naar de wijk De Burgt vertrekt, komen er op de Valkhof vijf lokalen vrij voor de Antoniusschool, die zelf kampt met belabberde huisvesting in een monumentaal pand aan de Achterdorpstraat en het Jenaplan onderwijs graag beter gestalte wil geven. Alles leek geregeld, totdat bleek dat de Antoniusschool - mede onder invloed van een nieuwe directie - tot een ander inzicht was gekomen en in tegenstelling tot de gemaakte afspraak in het masterplan op de huidige locatie wilde blijven.

Hoofdargumenten voor ‘blijven’ zijn vrees voor transformatie naar een grotere wijkschool waarin de rooms-katholieke identiteit ondersneeuwt en het feit dat veel ouders helemaal niet willen verhuizen. Voor een school met honderd leerlingen kan dat heel vervelende gevolgen hebben, legde directeur Kees Marcelis uit. Johan Tuinhof onderstreepte namens de ouders het historisch belang van de huidige locatie: ,,Op onze school hebben hele families gezeten, er zitten kinderen op school van wie de ouders er als eerste zaten. Technisch klopt de zaak, maar kijk eens zonder het juk van het masterplan.’’

Directeur Marcelis erkende dat de school steken heeft laten vallen, toen het masterplan werd vastgesteld. ,,We waren niet scherp in die periode en hebben onvoldoende helder voor ogen gehad wat we wilden. Een deel van het probleem ligt absoluut bij ons.’’ Op aandringen van de raad is inmiddels een onderzoek verricht naar alternatieven. Deze vallen stuk voor stuk duurder uit dan verhuizing naar Valkhof. Het opknappen van de huidige locatie kost de gemeente zeker één miljoen euro extra.

Ook de eigendomssituatie van de Antoniusschool kwam ter sprake. Volgens wethouder Leen Verweij is het zeker dat de gemeente eigenaar is, maar dat wordt in twijfel getrokken door Teunis Jansen van het katholieke schoolbestuur: ,,Die vraag ligt nu bij het bisdom, we hebben er nog geen uitsluitsel over.’’

Aanwezig waren tevens vertegenwoordigers van de Eben-Haëzerschool. Deze school heeft extra ruimte nodig en vreest bij het niet doorgaan van de verhuizing van de Antoniusschool verplicht doorverwezen te worden naar de locatie aan het Valkhof. ,,Een vierde dislocatie levert een onmogelijke situatie op. Wij willen niet uitgespeeld worden tegen de Antoniusschool’’, waarschuwde directeur Wim Kole. ,,Wij gaan voor adequate huisvesting. Net als de Antoniusschool.’’

De verordening voor schoolhuisvesting schrijft voor dat scholen die ruimte nodig hebben en binnen twee kilometer van hun gebouw elders lege lokalen hebben deze verplicht moeten accepteren. Dat hadden ook de raadsleden in de gaten.

Zij oordeelden dat andere scholen niet de dupe mochten worden van een eventuele uitzondering voor de Antoniusschool. Er werd geopperd om de vijf lokalen op een andere manier te benutten en zo te onttrekken aan het masterplan. ‘Maak er huizen van’ (Pro’98) en ‘Stel ze aan de markt beschikbaar, da’s makkelijker dan een monumentaal pand’ (VVD) werden als opties genoemd.

Wethouder Leen Verweij somde een reeks van bezwaren op wanneer de school niet verhuist: ,,Het is allemaal afgesproken in goed overleg met de andere scholen. Ik wil hen niet passeren en zal eerst met hen willen overleggen.’’

Ook wees hij op de huisvestingsverordening die hij niet links kon laten liggen. ,,En welke mogelijkheden heb ik als andere scholen nu ook een duurdere oplossing willen?’’, sprak hij de vrees voor precedentwerking uit.

De raadsleden zagen dit ook. ,,Meer scholen gaan zich melden’’, voorspelde Guus Knapen (SGP). ,,Wij hechten eraan dat het masterplan niet zomaar losgelaten wordt.’’ CDA, Burger Initiatief, Pro’98, Lijst 8 en VVD vinden echter dat alles op alles gezet moet worden om de Antoniusschool ‘op creatieve wijze’ te helpen zonder dat anderen er de dupe van worden.

De ChristenUnie hield nog een slag om de arm: ,,We moeten ook reëel naar de kosten kijken’’, aldus Henry Buitenhuis. Verweij opperde in het kader van voorkomen van gedupeerden dat het dan het beste was om de vijf lokalen van Valkhof uit het masterplan te halen, zodat de verordening dan in stand kan blijven. Verweij komt later dit jaar met een voorstel naar de raad.

Bron: Barneveldse krant