Wethouder zwaar onder vuur; Felle kritiek Pro’98, Lijst 8

donderdag 04 juni 2009 15:15

Oppositiepartijen Pro’98 en Burger Initiatief (BI) hebben woensdag felle kritiek geleverd op de handelswijze van wethouder Leen Verweij rond de geplande verhuizing van de Antoniusschool naar de Valkhof in Barneveld. Samen met Lijst 8 dienden deze partijen aan het eind van de raadsvergadering een motie van afkeuring in, die overigens niet werd gesteund door de andere partijen.

Een dergelijke motie is een middel in de politiek om een ernstige waarschuwing te geven aan een wethouder en kan in sommige gevallen leiden tot het aftreden van de bestuurder.

Al voor het indienen van de motie haalden Pro’98 en Burger Initiatief hard uit naar Verweij. Ze vinden dat het college de gemeenteraad vorige week heeft gepasseerd door op eigen houtje te beslissen dat de katholieke Antoniusschool moet verhuizen. ,,Luistert deze wethouder wel? Wij voelen ons in ieder geval niet serieus genomen’’, zei Monique Rosbergen, fractievoorzitter van Pro’98.

,,In opdracht van de raad is onderzoek gedaan naar eventuele verhuizing van de Antoniusschool. Is het dan niet logisch dat u de uitkomsten eerst met de raad bespreekt, alvorens u een besluit neemt? Het feit alleen al dat de raad om een onderzoek vraagt, toont aan dat de raad ertoe neigt om de Antoniusschool niet te laten verhuizen. Mist deze wethouder dan het politieke gevoel?’’

Burger Initiatief deed daar nog een schepje bovenop. ,,We weten niet waar de onderwijswethouder mee bezig is!’’, zei fractievoorzitter Willem van Essen. ,,Hij heeft de raad volledig overvallen en eigenlijk buiten het proces van besluitvorming geplaatst. Onze fractie ergert zich buitengewoon aan uw handelswijze. U heeft niet alleen veel onrust bij school en ouders veroorzaakt, maar u heeft ook de duale reputatie van onze lokale democratie een slechte dienst bewezen. We hebben u vorig jaar voor minder naar huis willen sturen, daar heeft u dus helemaal niets van geleerd.’’

Verweij was zich echter van géén kwaad bewust. Hij gaf aan dat het gebruikelijk is dat het college eerst een mening vormt en die vervolgens voorlegt aan de raad. Ook maakte hij duidelijk dat de raad uiteindelijk het laatste woord heeft. ,,Als een meerderheid van de raad het eerder vastgestelde masterplan voor onderwijshuisvesting wil aanpassen, dan kan dat.’’

Dick van Rheenen vroeg vervolgens namens Burger Initiatief of Verweij het met hem eens was ,,dat hij de kwestie als wethouder slimmer had kunnen aanpakken’’. ,,Dat mag u bepalen’’, antwoordde Verweij. ,,Dit antwoord is voor mij de druppel’’, motiveerde Van Rheenen aan het eind van de middag zijn motie van afkeuring. ,,Politiek gezien bent u niet slim bezig.’’ Rosbergen en Van Essen dachten daar net zo over.

De overige partijen benadrukten dat zaken wellicht ,,handiger’’ aangepakt hadden kunnen worden, maar vonden de motie van afkeuring veel te ver gaan. Een meerderheid van SGP, CDA, VVD en ChristenUnie stemde uiteindelijk tegen de motie.

Bron: Barneveldse krant