Raadhuisplein 2 - Week 13

maandag 30 maart 2009 20:39

maandag 23 maart
Nadat er vorige week donderdag en vrijdag informatie over asbest was verstrekt aan het personeel van de Veluwehal en aan de pers, stond voor vanavond een informatieavond op het programma voor iedere burger die vragen heeft.

De avond was niet voor niks georganiseerd: er waren een stuk of 40 mensen. Maar als de gemeente vanaf het begin niet zo goed zou hebben gecommuniceerd via de website en persberichten dan waren er veel meer mensen geweest, is mijn vermoeden.

Na een korte ronde langs alle deskundigen die bondig informatie geven is er gelegenheid tot het stellen van vragen.

Bij mij is als belangrijkste bijgebleven dat de gebruikers van het zwembad heel erg graag zouden willen dat de asbestverwijdering zou wachten tot de zomer; dan kan het seizoen worden afgewerkt, en wat nog belangrijker is: dan kan het geplande 75-jarig bestaan van de zwemclub ongewijzigd doorgang vinden. Een zeer begrijpelijke wens, die echter niet gehonoreerd kan worden. De gemeente mag geen enkel onnodig risico nemen als het gaat over het in contact komen met asbest. De gezondheid van mensen moet bovenaan staan.

Over een week is het plan van aanpak klaar en kan exact gezegd worden hoeveel tijd er gemoeid is met het asbest verwijderen. Laten we hopen dat het snel kan en de asbest al weg is voordat de zwemclub 75 wordt.

dinsdag 24 maart
Gaat het vandaag regenen of niet? Geen erg indrukwekkende vraag zou je zeggen. Maar als er honderden kinderen in de stortende regen moeten staan ga je die vraag toch iets belangrijker vinden.

Alle toekomstige gebruikers van het nieuwe schoolgebouw in de Burgt mogen aanwezig zijn bij de eerstesteenlegging. Een stuk of 9 van hen krijgen zelfs een echte bouwhelm op en een veiligheidsvest aan. Zij moeten de steen naar de goede plek sjouwen. En? Dit alles gebeurde zonder één druppel regen. Gelukkig. En de ballonnen in de kleuren van de drie entrees zorgen voor een vrolijke aanblik zeker als er een donkere wolk over waait. De eigenaren van de ballonnen die het verste wegwaaien, mogen meehelpen bij de opening, heb ik met de kinderen afgesproken.

Ik heb nog nooit zo'n eerste steen gelegd. Een gekke toestand eigenlijk: als wethouder heb je veel inzet getoond voor de komst van de school. Maar nooit doe je dat alleen. Al die ambtenaren, schooldirecteuren, architect, bouwer, enz. hebben er ook een fikse steen aan bijgedragen. Maar alleen jouw naam staat erop. Collega Van de Hengel had vrijwel gelijktijdig een steen gelegd bij kleedkamers van een sportclub. Toen we elkaar aan het eind van de dag in het gemeenthuis tegenkwamen zei hij: ik heb al een steen nog voor ik ben begraven. Dat klinkt een beetje gek misschien. Maar er zit wel een ernstige noot bij: die steen zal langer in het gebouw zitten dan ik op deze aarde rondwandel. En als over een jaar of 20 of 30 iemand die steen ziet zitten en misschien ook nog de moeite neemt om hem te lezen, zal die lezer absoluut geen blik van herkenning op zijn gezicht krijgen. Wethouder Verweij? Nooit van gehoord! Goed om je dit te realiseren voor het geval dat je je iets zou gaan verbeelden.

woensdag 25 maart
Over een maandje of wat is er weer de Beursvloer. Vandaag ben ik er kort over geïnterviewd. De totstandkoming ervan staat onder de inspirerende leiding van Annelies. Een gouden kracht van de VCB. Als ik van haar hoor dat er in Barneveld voldoende stageplekken zijn voor alle scholieren die in aanmerking komen voor een stageplaats vind ik dat een topprestatie. En ook een compliment waard voor allen die een plekje (plus begeleiding) beschikbaar stellen. Het is zo enorm waardevol. Er zijn pracht voorbeelden van jongeren die per ongeluk of juist niet bij bejaarden terecht komen. Helemaal tegen hun zin in. En er gaat een wereld open en dan blijft iemand er ook nog hangen voor vrijwilligerswerk als de stage al lang voorbij is. Prachtig.

Maar het moet gaan over de Beursvloer. Op de Beursvloer komen bedrijven en instellingen elkaar tegen. Goed om elkaar te leren kennen. Meestal zien bedrijven alleen bedrijven en instellingen alleen instellingen. Zij kunnen elkaar van dienst zijn zonder dat de portemonnee getrokken hoeft te worden. De vorige keer was er bijvoorbeeld de match tussen de maaltijd aan huis club en een restaurant: op de bus kwam een bord van het restaurant en de vrijwilligers kregen een gratis diner van de restaurateur. Ik ga in de ambtelijke organisatie mijn best doen of er dit jaar niet team-uitjes in een vrijwilligersjas gestoken kunnen worden. Een keertje niet boerengolf, kanoën of zoiets, maar klussen bij gehandicapten, rolstoelen met oudjes, enz. Ik weet zeker dat je er een minstens even leuke teamactiviteit van hebt met misschien wel meer voldoening en ook nog met een leuke kant voor mensen die niet meer zo makkelijk kunnen.

donderdag 26 maart
Weleens van OGGZ gehoord? Openbare geestelijke gezondheidszorg. Je moet dan bijvoorbeeld denken aan opvang van daklozen en hun mogelijke herintegratie in de gewone huizenwereld. Maar ook preventieve activiteiten b.v. door Iriszorg. Het rijk financiert deze en andere activiteiten via centrum gemeenten. In ons geval via Ede. Nu hebben de 4 grote steden geklaagd dat zij voor deze activiteiten te weinig geld krijgen van de minister. En wat besluit de minister? Halen we geld weg bij andere gemeenten en krijgen de G4 dat geld erbij!. Ede en regio wordt door deze herverdeling zwaar gedupeerd: een korting van 8 of 9 ton euro per jaar, m.i.v. volgend jaar. Dat moet gevolgen hebben. En daarom zaten de oggz-wethouders van de regio vandaag bij elkaar. De wethouders hebben uitgesproken dat ze zich door de bezuiniging vanuit Den Haag niet uit elkaar laten spelen. In regionaal verband opvangen van dak- en thuislozen is altijd beter dan dat elke gemeente het in zijn eentje moet gaan doen. De plannen voor de bezuiniging worden de komende weken uitgewerkt. Voor de zomer moet er een oplossing aan ons worden voorgelegd.

Burgemeesters en wethouders merken wel vaker dat de 4 grote steden een enorme invloed hebben op het kabinet en dat het kabinet hen ook liever niet passeert. Het VNG (de vertegenwoordiger van alle Nederlandse gemeenten) probeert dit mechanisme zo veel mogelijk te bestrijden; nog al eens tevergeefs.

vrijdag 27 maart
Vandaag heb ik bij onze dochter in Utrecht in vervolg op een vorige ronde samen met mijn vrouw de behangoperatie afgerond; het resultaat is naar tevredenheid, en mijn behangconditie weer op topniveau. Mijn omgeving heeft een belangwekkend neveneffect van mijn behangbezigheden ontdekt: ik doe geconcentreerd en zwijgend (ja echt!) dit praktische werk; dat zijn ze niet van me gewend!

U wilt reageren? Van harte welkom! Plaats hieronder uw reactie of stuur een mail naar l.verweij <at> barneveld.nl

Opinie
Wethouder