Bereikbaarheid brandweer

Kuiper en Houben bijgestenedenvrijdag 20 maart 2009 19:14

Het reactievermogen van de gemeente Barneveld verdient geen schoonheidsprijs als het gaat om de vraag of de brandweer wel goed bij alle huizen, scholen, kerken en andere objecten kan komen. En dat terwijl het om veiligheid en snel handelen gaat.

Het was de ChristenUnie die in december vorig jaar in de commissie Bestuur informeerde hoe het zat. Dit naar aanleiding van het nieuwe beleidsplan voor de brandweer waarin het halen van aanrijtijden een hot item is.

De gemeente moest bij monde van burgemeester Jos Houben het antwoord schuldig blijven en dus besloot de partij zélf een inventarisatie te doen. Daaruit kwam deze week naar voren dat het lang niet overal snor zit met de bereikbaarheid in smalle straten en op woonerven, vooral als gevolg van in de weg staande geparkeerde auto’s.

Uitgerekend nu de partij een kant en klaar onderzoek presenteert, lijkt het de gemeente een goed idee om naar aanleiding daarvan actie te ondernemen en de ,,waardevolle suggesties’’ (bekeuren, eenzijdig parkeerverbod instellen op straten, publiciteitscampagne opzetten) mee te nemen in de plannen.

Dat klinkt nobel - is het ook - maar parkeerproblemen zijn niet ontstaan sinds de ChristenUnie er onderzoek naar deed. Met andere woorden: de gemeente had zelf allang vast kunnen stellen dat hier een probleem ligt. Ze had er tenminste afgelopen maanden zelf uitgebreid onderzoek naar kunnen doen en dat is niet gebeurd, zo leert navraag. Van een overheid verwacht men dat die er alles aan doet om risico’s te beperken, zeker als er specifiek naar gevraagd wordt.

Gelukkig liet de ChristenUnie het er niet bij zitten, anders was het nog maar de vraag geweest of de smalle-straten-problematiek een serieus onderdeel geworden zou zijn van het beleidsplan voor de brandweer. Burgemeester Houben wil de verbetersuggesties van de ChristenUnie nu - gelukkig - onderbrengen in dat plan. In juni beslist de raad of het beleidsplan kan worden uitgevoerd, door hier geld voor beschikbaar te stellen.

In de tussentijd is het zaak dat Barnevelders zelf vanaf vandaag al even tien tellen extra nadenken alvorens een auto als brandweerblokkade in een smalle straat te parkeren. Los van de rol van de overheid heeft iedereen natuurlijk ook een eigen verantwoordelijkheid.

Bron: Barneveldse krant: Hans-Lukas Zuurman

Archief > 2009 > maart