ChristenUnie: 'maak werk van betere doorgang hulpdiensten in woonwijken'

Kuiper en Houben bijgestenedendinsdag 17 maart 2009 15:13

BARNEVELD - Op dinsdag 17 maart hebben Tjitske Kuiper en Heimen Schuring namens de Barneveldse ChristenUnie-fractie de resultaten van een eigen inventarisatie van de bereikbaarheid van wijken voor hulpdiensten aan burgemeester J.A.M.L. Houben aangeboden. Een van de conclusies van het onderzoek, dat naar aanleiding van het nieuwe Beleidsplan Brandweer is gestart, is dat op veel plekken de bereikbaarheid te wensen over laat en dat er gewerkt moet worden aan een betere doorgang voor de brandweer en andere hulpverleners.

In de commissie Bestuur van 2 december 2008 kwam het Beleidsplan Brandweer 2009 - 2012 aan de orde. Naar aanleiding van de behandeling vroeg de ChristenUnie-fractie zich af in hoeverre de brandweer woningen en andere objecten in de gemeente Barneveld kan bereiken. Om hier zicht op te krijgen heeft de fractie een oproep gedaan aan de inwoners van Barneveld en aan de wijkplatforms om situaties te melden waar de doorgang van brandweerauto's of andere hulpverleningsvoertuigen wordt belemmerd door onder andere geparkeerde auto's.

In totaal zijn 21 reacties binnengekomen. Door de respondenten - met name particulieren en wijkplatforms - zijn concrete plekken genoemd waar de weg vaak door geparkeerde auto's wordt geblokkeerd. In het rijtje staan veel woonerven en smalle straten. Tjitske Kuiper: "het zal alles te maken hebben met het toenemend aantal auto's per huishouden, daar zijn onze woonwijken niet op berekend." Dat er wat gebeuren moet, staat voor de ChristenUnie als een paal boven water, Heimen Schuring: "je moet er niet aan denken dat er ergens brand uitbreekt en dat de brandweer er vervolgens niet bij kan, omdat er auto's verkeerd geparkeerd staan. En stel je voor dat het dan jouw auto is, die in de weg staat!"

In eerste instantie denkt de fractie daarom dat vooral een mentaliteitsverandering nodig is. "Wij krijgen de indruk dat niet iedereen zich beseft welke gevolgen een foutgeparkeerde auto kan hebben" geeft Kuiper aan, "daar moeten we verandering in aanbrengen." Daarnaast stelt de fractie voor om in smalle straten een parkeerverbod aan een van de zijden van de straat in te stellen, Schuring: "als een straat te smal is voor parkeren aan weerszijden, dan moeten we dat ook niet toestaan. Dit is niet alleen hinderlijk voor hulpdiensten, het is vaak ook slecht voor het overzicht en daarmee voor de verkeersveiligheid." Natuurlijk leent niet elke smalle straat zich voor een parkeerverbod aan een van de zijden, Kuiper: "er moet wel voldoende parkeergelegenheid overblijven in de wijk, anders creëer je weer een ander probleem." Pas als laatste maatregel wil de ChristenUnie aan bekeuren denken. "We zijn er niet op uit om aanwonenden op kosten te jagen, maar we vinden wel dat er ernst gemaakt moet worden met hinderlijk parkeren," licht Kuiper toe, : maar ja, zoals zo vaak, ontkom je er niet aan om op een gegeven moment ook te gaan verbaliseren. Er zullen altijd autobezitters overblijven die niet horen willen en die moeten dan dus maar voelen."

Burgemeester Jos Houben vindt het een goede zaak dat de ChristenUnie dit onderwerp nader heeft onderzocht: Ook de conclusie dat het voor een deel aankomt op de mentaliteit van de inwoners deelt Houben: "het is goed om de mensen op hun rol bij hun eigen veiligheid te wijzen, dat appèl onderschrijf ik." De burgemeester gaf aan dat het probleem van de bereikbaarheid geen exclusief Barnevelds probleem is, de fysieke knelpunten zijn problemen in meerdere steden.

De burgemeester merkt verder op dat hij het goed vindt dat ChristenUnie ook heeft gekeken naar wat de mensen zelf kunnen doen. "Wij zullen zorgvuldig kijken naar dit rapport, de snelle winsten zullen we zeker pakken. Dit stuk gaat de organisatie in." Houben gaf ten slotte aan zeer erkentelijk te zijn voor de waardevolle suggesties die de ChristenUnie heeft gedaan. "Dit is een prima initiatief van de ChristenUnie. Het is altijd goed voor een politieke partij om te peilen wat er leeft onder de mensen."

Zie hieronder (onder gekoppelde documenten) de gehele notitie.
Klik hier voor het verslag van de Barneveldse Krant

TitelBestandsgrootteMIME-type
Brief aan wijkplatforms ivm Knelpunten Brandweer59,0 kBapplication/msworddownload
ChristenUnie inventarisatie bereikbaarheid brandweer127,5 kBapplication/msworddownload