ChristenUnie tegen latere sluiting horeca

woensdag 11 januari 2006 18:42

Het college wil de openingstijden van horeca tot 02:00 uur verlengen. Tot dusver was dit 01:00 uur en werd via een proef geëxperimenteerd met 02:00 uur. De proef is volgens het college geslaagd en nu moet dat maar beleid worden. De ChristenUnie vindt dat onvoldoende met de belangen van de omwonenden rekening wordt gehouden en is daarom tegen verlening van de openingstijden.

Al een aantal jaren wordt er in de gemeente Barneveld gewerkt volgens een horeca-convenant. In de praktijk houdt dit in dat de cafés officieel vanaf 01.00 uur niemand meer binnen mogen laten en uiteindelijk om 02.00 uur definitief dicht gaan. Nu wil het college van Burgemeester en Wethouders (met uitzondering van de SGP-wethouder) de gewoonten die opgebouwd zijn met het horeca-convenant juridisch vastleggen (en dus tot officieel beleid bestempelen) in de Algemene Plaatselijke Verordening.

Onze fractie heeft altijd sceptisch en kritisch gestaan ten opzichte van latere sluitingstijden en dus ook tegenover het horeca-convenant. Zoals dat gaat bij plaatsen waar alcohol geschonken wordt is er altijd wat ‘aan de knikker’. De omwonenden ervaren altijd lawaaioverlast en/of criminaliteit. Hiervoor is dan ook veel politie-inzet vereist. Alleen al in 2005 heeft de politie 2500 (!) uren vrij gemaakt voor toezicht rond horeca-gelegenheden. Wij denken dat de meeste horeca-ondernemers van hun kant wel hun best doen, maar zij willen uiteindelijk ook gewoon geld verdienen aan hun klanten en hebben hun klanten buiten de deur niet in de hand.

De ChristenUnie is van mening dat hoe langer de cafés open zijn, hoe beschonkener de klanten naar buiten komen. En dat levert veel problemen op. De veiligheid is er niet mee gediend.

Nu is de mening van onder andere het CDA dat het risico bestaat dat jongeren bij een vroeg sluitingsuur dronken achter het stuur kruipen om alsnog naar omliggende gemeenten rijden en zich daar verder vol gieten. Dat vindt de ChristenUnie geen goed argument voor late sluitingstijden. Er dient dan immers vaker en beter alcoholcontrole te komen (zonder dit vooraf te melden en op wisselende plaatsen – tenslotte hebben jongeren allemaal een mobiel bij zich....). Bovendien is het probleem hiermee nog lang niet opgelost want er zijn altijd wel kroegen nog later open bijvoorbeeld nachtcafés in Arnhem of Amersfoort of de Randstad. Kortom: dat ondervang je op die manier niet.

Wij hebben aan de portefeuillehouder (burgemeester Houben) gevraagd of er ooit uit onderzoek is aangetoond dat latere sluitingstijden aantoonbaar tot minder geweld, lawaai en criminaliteit hebben geleid. Wij kennen geen enkel onderzoek met die uitkomst.

Ook het spreken in termen van ‘het is zoeken naar een goede balans’ (CDA) overtuigt ons absoluut niet. Die balans is juist zoek wat ons betreft. De horeca is bediend met een voorstel als deze, maar niet de omwonenden en de samenleving. Het gaat dan om cafés inclusief het Trefpunt, de Veluwehal en de Koepel.

Volgens burgemeester Houben geeft een sluitingstijd van 02.00 uur hem een mogelijkheid om bij herhaalde overtreding een sanctie toe te passen waarbij het café de zaak dicht moet doen om 00.00 uur. Wij hebben ook dat als een oneigenlijk argument van de hand gewezen. Een financiële sanctie is immers ook mogelijk. Als de boete maar hoog genoeg is dan is er heus wel een positief effect te krijgen. Ook dit is dus geen goed argument om alle cafés dan maar tot 02.00 uur open te laten.

Daarnaast zou het mogelijk moeten zijn, volgens de nota, om vaker de geluidsnormen te overschrijden in de gemeente. Wij denken dat we dat niet moeten willen. Wij zullen dit dan ook niet steunen.

Wat ons betreft is de leus ‘sàmen Barneveld’ hierop van toepassing en lever je met zulke activiteiten de samenleving veel te veel overlast. Rekening houden met nachtrust en eigendommen van anderen is samen Barneveld.

Namens de fractie,

Tjitske Kuiper

ZIe ook:
-Stichting Alcohol Preventie: Beleid sluitingstijden in Nederland niet gebaseerd op onderzoek

Alcohol

Archief > 2006 > januari