Algemene beschouwingen 2006: Aandacht voor jongeren, onderwijs en WMO!
woensdag 21 juni 2006 19:11
Aandacht voor jongeren, onderwijshuisvesting en de Wet Maatschappelijke Ondersteuning. Voor de ChristenUnie zijn dit voor de komende periode drie belangrijke onderwerpen. Tijdens de kaderstellende raad heeft Tjitske Kuiper in haar algemene beschouwingen bij deze onderwerpen stilgestaan en ook de visie van de ChristenUnie op andere belangrijke zaken verwoord.
Onderstaand de bijdrage van Tjitske Kuiper
Verwerking coalitie-akkoord
De inkt van het coalitieakkoord is nog maar kwalijk droog of het ambtelijk apparaat heeft onder leiding van dit nieuwe college kans gezien om de kadernota te maken. Dat is om te beginnen een compliment waard. Ondertussen is de verhuizing alweer achter de rug. Wie durft nog te beweren dat ambtenaren geen tempo kunnen maken?
De inhoud van het coalitie-akkoord is uitstekend verwerkt in het stuk. Dat is natuurlijk de hamvraag voor ons geweest bij het bestuderen. Op allerlei onderdelen kunnen we de nieuwe voornemens terug vinden.
Meerjarenraadsagenda
In de meerjarenraadsagenda valt op dat met name de concrete planvorming rond de WMO
en de huisvestingsplannen van het basis- en voortgezet onderwijs vooraan in de aandacht staan. Twee onderwerpen waar wij ons zeer bij betrokken voelen. Tegelijk is op dit gebied nog veel onduidelijk. Het Masterplan onderwijs hebben we nog niet onder ogen gehad, alhoewel we op onze klompen kunnen aanvoelen dat dit financieel een hele kluif gaat worden. Maar alles begint met het hebben van een visie en dat doen we vandaag. Op de valreep voor deze vergadering heeft u kans gezien om de notitie WMO klaar te stomen. Dat is op zich een prestatie van formaat gezien alle hoorzittingen en bespreekmomenten met de bevolking. De aanpak hiervan is overigens hoog gewaardeerd. Een vorm van prima communicatie.
Scholenhuisvesting is een van de grootste knelpunten geworden in onze gemeente. Er mag op dit punt dan ook duidelijkheid worden verwacht van de raad. Te lang zijn veel punten onder het kleed geschoffeld. Nu we onder het kleedje kunnen kijken blijkt dat sommige scholen zelfs de gaten in de vloer hebben! (Antoniusschool) Nu staan we op een moment waarop veel problemen tegelijk aangepakt moeten worden. Dat is lastig, maar absoluut noodzakelijk. We wachten met enige spanning het Masterplan af en zullen er dan inhoudelijk op kunnen reageren. In ieder geval zijn we blij met de voorspoedige aanpak die het college hiermee te zien geeft.
Aandacht voor jongeren
De komende jaren zullen we onze aandacht voor jongeren moeten intensiveren. En dat behelst ook andere dingen dan scholenhuisvesting.
Er zijn veel zorgwekkende berichten rondom jongeren. U hebt dat allen de afgelopen tijd kunnen merken in de media. Zorgen over hun geestelijk en lichamelijk welbevinden. Het is dus ook zaak voor ons als gemeente dat we ook goed letten op schooluitval, gezondheid en welzijn van jongeren, toegang tot maatschappelijk werk, huisvestingsmogelijkheden, en toeleiding tot de arbeidsmarkt. Te veel jongeren hebben te maken met een moeilijke thuissituatie, worden aan hun lot overgelaten en kunnen zelf de weg niet vinden naar vervolgonderwijs of het CWI. Een goede jeugdzorg en bekendheid hiervan onder jongeren is van belang. Daar moet de komende jaren veel aandacht voor zijn.
In de beleidstoevoegingen zien we op dat punt de aanpak van voortijdig schoolverlaten al in 2007 opgenomen. Zo ook preventief jeugdbeleid.
De ChristenUnie heeft begrepen dat we hier lokaal ook meedoen aan het landelijke programma van de Taskforce jeugdwerkloosheid. Van belang is daarnaast dat werkgevers aktief gewenzen worden op de gunstige regelingen die bedacht zijn om jongen moeilijk plaatsbare werklozen aan te nemen. En laten we maar eens goede werkgevers die op dat gebied hun sociaal-maatschappelijke rol uitstekend vervullen een onderscheiding geven in onze gemeente. Goede voorbeelden moet je belonen. Ze zijn er absoluut in werkgeversland.
Laten we daar als gemeente maar heel zuinig op zijn!
Veel onzekere factoren
In de kadernota worden een aantal ontwikkelingen opgesomd die een grote financiële impact gaan hebben de komende tijd op onze begroting. Dat maakt het creeëren van een overzichtelijk geheel bijna onmogelijk op dit moment. Een kaderstelling die een helder zicht geeft is dan ook in feite een illusie.
We weten niet hoe groot de uitkering van Rijkswege zal zijn. Over de Wmo zal – met name financieel- ook nog onduidelijkheid blijven, de opvang van statushouders is tot op heden volstrekt onvoldoende geweest en dit zal de komende tijd moeten worden aangepakt, de uitvoering van de Wet op de Jeugdzorg verdient flinke aandacht en tot slot de daarnet al genoemde onderwijshuisvesting waar we een enorme verbeterslag moeten gaan maken.
Toevoeging beleidsaandachtspunten
Wij kunnen instemmen met de toevoeging van de beleidsaandachtspunten die ik nu heb opgesomd. Ze zijn onvermijdelijke en zeer noodzakelijk. Het zal echter niet eenvoudig zijn om dat te verwerken tot een sluitende begrotingsopzet. Komend najaar zal de financiële beleidsafweging kunnen plaats vinden. En dan zal er misschien ook wel iets moeten sneuvelen of verderop in de tijd geplaatst moeten worden.
Ik wil nu graag kort met u de programma’s doorlopen.
Programma 1; Bestuur
Er wordt steeds meer gewerkt aan een open communicatie met de bevolking. Hiervoor wordt beleid ontwikkeld , maar het is iets dat ook bij de gehele ambtelijke organisatie tussen de oren moet gaan komen. Hiervoor is een adequate houding nodig, die niet in een keer te bereiken is, maar waarvoor wij u als college vragen om aktief op te letten. Een duidelijk personeelsbeleid en functiebeoordelingen op dit punt zijn van belang.
Dat maakt de afstand tussen burger en bestuur pas echt minder groot. Het zit ’m niet in het veranderen van structuren, maar in de vraag of er vanuit dit gemeentehuis en vanuit de politiek echt vanuit de inwoners en de bedrijven wordt gedacht.
Verder steunen we van harte de pogingen om het aantal regels en administratieve lasten te verminderen. Die pogingen zijn zichtbaar en goed.
Programma 2; Veiligheid
Benut zo spoedig mogelijk de wet op de bestuurlijke boetes. Dit ontlast hopenlijk ook het takenpakket van de politie.
De personele bezetting van de politie is in dit gebied niet voldoende. Dit is een ernstige situatie. Hiervoor moet een plan van aanpak gemaakt worden wat ons betreft. Het kan niet zo zijn dat bv het afgesproken horeca-convenant niet nagekomen kan worden omdat er geen personele capaciteit is in ons gebied. Hoezo veilig uitgaan? Dit is absoluut onverantwoord en werkt verdere verloedering in de hand.
Dit is wat de ChristenUnie betreft het belangrijkste zorgpunt voor de komende jaren. Hoe kan dit personeelsprobleem worden opgelost? De SGP heeft hier vorige week terecht al schriftelijke vragen over gesteld.
In onze gemeente geldt een nul-beleid op het gebied van coffee-shops. Dat betekent niet dat er geen drugs worden gebruikt. Met name in de Wijk Zuid van Barneveld is er sprake van behoorlijke overlast vanuit een particuliere woning.
Wij willen het college vragen om in de Algemene Plaatselijke Verordening een blowverbod in de openbare ruimte op te nemen. Dit geeft de politie en de toezichthouders meer mogelijkheden om op te treden tegen de verloedering op straat. Dit verbod geldt tenslotte ook allang voor alkohol op straat.
Programma 3; Verkeer en Openbare ruimte
- Het onderhoudsniveau van openbaar groen moet voldoende zijn, zodat wantoestanden als die van vorig jaar niet meer kunnen voorkomen.
- Stimulering van openbaar vervoer en fietsgebruik steunen wij van harte. In dat verband zijn de voorgenomen plannen voor een fietspad langs de Eendrachtstraat en de Renswoudsstraatweg perfekt. Van belang is ook een goed onderhoud van fietspaden.
- De wijkplatforms kunnen een belangrijke rol vervullen bij het aandragen van knelpunten die opgelost moeten worden. Wij steunen van harte dat er enig budget voor de wijkplatforms komt.
- Het wordt ook hoognodig dat een handhavingsteam van de politie optreedt tegen de enorme herrie die sommige auto’s en brommers menen te moeten maken. Wij pleiten ervoor om dat meer aandacht te geven. Het vermindert het woongenot van velen en daar is best meer aan te doen. Wat te denken van jongeren niet met hun opgevoerde en knetterende voertuigen naar het ROC in Ede durven (maar nog liever fietsen) omdat de pakkans daar veel groter is dan in Barneveld en omstreken. Wij vinden dat illustratief!
Programma 4; Lokale economie
De ChristenUnie is blij dat er economisch beleid voor de middellange termijn ontwikkeld gaat worden. Daar is behoefte aan. Bij onszelf, als politiek, maar ook het bedrijfsleven heeft aangegeven dat men wil weten waar men aan toe is. Niet alleen plannen voor de huidige college-periode, maar een visie op de economische ontwikkeling op langere termijn en in regionaal verband.
In juli 2005 is een bijeenkomst gehouden samen met ondernemers over de aanbestedingspraktijk van de gemeente. Hiervoor zijn wij als raadsleden niet uitgenodigd.
Via de notulen die we achteraf hebben kunnen inzien merken wij op dat er nog wel het een en ander verbeterd kan worden. Kunnen de verzoeken die toen gedaan zijn vanuit de ondernemers tegemoet worden gekomen?
Programma 5; Onderwijs
In aanvulling op wat we hierover al gezegd hebben willen we nog kwijt dat we blij zijn dat er na vele jaren nu toch echt een financiële gelijkstelling in huisvesting lijkt te komen van het algemene en bijzondere peuterspeelzaalwerk.
Programma 6; Cultuur
Wij zijn voor een gevarieerd en breed aanbod van kunst en cultuur. Zo is het bv bijna uniek te nomen dat we nog een gemeentelijke muziekschool hebben. Iets genuanceerder ligt het feit dat het gemeentelijke streekmuseum op jaarbasis meer kost dan het onderhoud van alle dorpshuizen samen. Of twee keer zoveel als de vrijwilligerscentrale, om maar eens een paar gegevens te vergelijken. Misschien wordt het tijd om meer op zoek te gaan naar sponsors voor het museum om de lasten te verlagen.
We vinden het niet langer vanzelfsprekend dat er per gemeentelijk bouwproject 1% van de kosten wordt besteed aan kunst. Bewoners dienen bij kunst en kunstuitingen betrokken te worden. Dat vergroot het draagvlak.
Programma 7. Recreatie en Sport
Wij onderschrijven uw visie dat de sportaccommodaties intensief en multifunctioneel gebruikt moeten worden. De ruimte voor nieuwe investeringen is krap.
Wij vinden het vreemd dat er bij de beleidstoevoegingen geen melding wordt gemaakt van de sporthal voor Voorthuizen. Die hoort er toch zeker wel bij?
Is het mogelijk om vanuit de mogelijk beschikbare subsidies van provincie en rijk een plan te maken dat sport en bewegen onder jongeren mogelijk maakt?
Programma 8. Werk en Inkomen
Schuldenproblematiek bij burgers komt steeds vaker voor. Uiteindelijk komt men dan bij de sociale dienst terecht en vrijwel altijd op een veel te laat moment. Er is inmiddels sprake van een flinke wachtlijst. Samenwerking in Vip-verband is uiteraard goed, maar met bijv. de Woningstichting is een goede afstemming nodig om vroegtijdig problemen te kunnen signaleren. Het gebruik maken van de voedselbank kan eveneens een baken in zee zijn.
9. Welzijn en Zorg
Dat de vergrijzing toeneemt, wisten we al, maar we beginnen het nu ook te merken. Zo groeit het aantal PCOB-leden en en de bijpassende subsidieverhoging aan deze ouderen.
Wij benadrukken daarom een integraal beleid waarin alle ouderen aan hun trekken komen. Schakelt u de mensen bovendien vooral zelf in, want met de grijsheid is hier ook de wijsheid toegenomen.
Programma 10; Milieu
We zitten op het absolute minimum wat dit betreft en we moeten in ieder geval aan de noodzakelijke wet- en regelgeving voeldoen. Dat u de leefbaarheid hierbij voorop stelt is van belang. Zet zodra het mogelijk is de BOA’s in om zwerfafval tegen te gaan en gebruik het instrument bestuurlijke boete zodra hiervoor het groene licht is gegeven. Dat werkt veel beter dan alle voorlichtingscampagnes die alleen maar ‘de brave burgers’ bereiken en handenvol geld kosten. Zakelijker aanpak dus.
Graag zou de ChristenUnie zien dat de conclusies uit het VROM rapport over verguningverlening en handhaving bij industriële bedrijven opgepakt kunnen worden.
Programma 11; Ruimte, Bouwen en Wonen
We hebben gelezen in de kwartaalrapportage dat er in Harselaar-Zuid nog steeds geen overeenkomst is met Vink. Dat vinden we een ernstige situatie.
VROM constateerde dat op de terreinen van vergunningverlening en handhaving bij de industriële bedrijven er nog veel verbeterd kan worden. De lijst met handhavingszaken zou korter moeten zijn. Het kan toch niet zo zijn dat dit alleen een kwestie is van fte’s? Sommige zaken duren namelijk erg lang en worden slepend. Het lijkt soms alsof zaken wel worden opgepakt, maar niet tot een afhandeling komen als het lastig wordt. Of is onze indruk onjuist?
De Structuurvisie 2015 is vastgesteld en bij de behandeling van de Woonvisie is bij amendement bepaald dat de woningbouw niet alleen geconcentreerd moet worden in de kernen Barneveld en Voorthuizen. Er moet immers ook ruimte zijn voor de woningbouw in de andere kernen. Deze beleidsuitspraak dient nog wel te worden verwerkt in de vorm van een bijstelling/herziening van de Structuurvisie 2015. Gaat u dat nog doen?
Bij dit alles is God’s zegen van groot belang. Dat wens ik u als college toe, de ambtelijke medewerkers en ook onszelf als raad.
Namens de ChristenUnie-fractie,
Tjitske Kuiper
Onderstaand de bijdrage van Tjitske Kuiper
Verwerking coalitie-akkoord
De inkt van het coalitieakkoord is nog maar kwalijk droog of het ambtelijk apparaat heeft onder leiding van dit nieuwe college kans gezien om de kadernota te maken. Dat is om te beginnen een compliment waard. Ondertussen is de verhuizing alweer achter de rug. Wie durft nog te beweren dat ambtenaren geen tempo kunnen maken?
De inhoud van het coalitie-akkoord is uitstekend verwerkt in het stuk. Dat is natuurlijk de hamvraag voor ons geweest bij het bestuderen. Op allerlei onderdelen kunnen we de nieuwe voornemens terug vinden.
Meerjarenraadsagenda
In de meerjarenraadsagenda valt op dat met name de concrete planvorming rond de WMO
en de huisvestingsplannen van het basis- en voortgezet onderwijs vooraan in de aandacht staan. Twee onderwerpen waar wij ons zeer bij betrokken voelen. Tegelijk is op dit gebied nog veel onduidelijk. Het Masterplan onderwijs hebben we nog niet onder ogen gehad, alhoewel we op onze klompen kunnen aanvoelen dat dit financieel een hele kluif gaat worden. Maar alles begint met het hebben van een visie en dat doen we vandaag. Op de valreep voor deze vergadering heeft u kans gezien om de notitie WMO klaar te stomen. Dat is op zich een prestatie van formaat gezien alle hoorzittingen en bespreekmomenten met de bevolking. De aanpak hiervan is overigens hoog gewaardeerd. Een vorm van prima communicatie.
Scholenhuisvesting is een van de grootste knelpunten geworden in onze gemeente. Er mag op dit punt dan ook duidelijkheid worden verwacht van de raad. Te lang zijn veel punten onder het kleed geschoffeld. Nu we onder het kleedje kunnen kijken blijkt dat sommige scholen zelfs de gaten in de vloer hebben! (Antoniusschool) Nu staan we op een moment waarop veel problemen tegelijk aangepakt moeten worden. Dat is lastig, maar absoluut noodzakelijk. We wachten met enige spanning het Masterplan af en zullen er dan inhoudelijk op kunnen reageren. In ieder geval zijn we blij met de voorspoedige aanpak die het college hiermee te zien geeft.
Aandacht voor jongeren
De komende jaren zullen we onze aandacht voor jongeren moeten intensiveren. En dat behelst ook andere dingen dan scholenhuisvesting.
Er zijn veel zorgwekkende berichten rondom jongeren. U hebt dat allen de afgelopen tijd kunnen merken in de media. Zorgen over hun geestelijk en lichamelijk welbevinden. Het is dus ook zaak voor ons als gemeente dat we ook goed letten op schooluitval, gezondheid en welzijn van jongeren, toegang tot maatschappelijk werk, huisvestingsmogelijkheden, en toeleiding tot de arbeidsmarkt. Te veel jongeren hebben te maken met een moeilijke thuissituatie, worden aan hun lot overgelaten en kunnen zelf de weg niet vinden naar vervolgonderwijs of het CWI. Een goede jeugdzorg en bekendheid hiervan onder jongeren is van belang. Daar moet de komende jaren veel aandacht voor zijn.
In de beleidstoevoegingen zien we op dat punt de aanpak van voortijdig schoolverlaten al in 2007 opgenomen. Zo ook preventief jeugdbeleid.
De ChristenUnie heeft begrepen dat we hier lokaal ook meedoen aan het landelijke programma van de Taskforce jeugdwerkloosheid. Van belang is daarnaast dat werkgevers aktief gewenzen worden op de gunstige regelingen die bedacht zijn om jongen moeilijk plaatsbare werklozen aan te nemen. En laten we maar eens goede werkgevers die op dat gebied hun sociaal-maatschappelijke rol uitstekend vervullen een onderscheiding geven in onze gemeente. Goede voorbeelden moet je belonen. Ze zijn er absoluut in werkgeversland.
Laten we daar als gemeente maar heel zuinig op zijn!
Veel onzekere factoren
In de kadernota worden een aantal ontwikkelingen opgesomd die een grote financiële impact gaan hebben de komende tijd op onze begroting. Dat maakt het creeëren van een overzichtelijk geheel bijna onmogelijk op dit moment. Een kaderstelling die een helder zicht geeft is dan ook in feite een illusie.
We weten niet hoe groot de uitkering van Rijkswege zal zijn. Over de Wmo zal – met name financieel- ook nog onduidelijkheid blijven, de opvang van statushouders is tot op heden volstrekt onvoldoende geweest en dit zal de komende tijd moeten worden aangepakt, de uitvoering van de Wet op de Jeugdzorg verdient flinke aandacht en tot slot de daarnet al genoemde onderwijshuisvesting waar we een enorme verbeterslag moeten gaan maken.
Toevoeging beleidsaandachtspunten
Wij kunnen instemmen met de toevoeging van de beleidsaandachtspunten die ik nu heb opgesomd. Ze zijn onvermijdelijke en zeer noodzakelijk. Het zal echter niet eenvoudig zijn om dat te verwerken tot een sluitende begrotingsopzet. Komend najaar zal de financiële beleidsafweging kunnen plaats vinden. En dan zal er misschien ook wel iets moeten sneuvelen of verderop in de tijd geplaatst moeten worden.
Ik wil nu graag kort met u de programma’s doorlopen.
Programma 1; Bestuur
Er wordt steeds meer gewerkt aan een open communicatie met de bevolking. Hiervoor wordt beleid ontwikkeld , maar het is iets dat ook bij de gehele ambtelijke organisatie tussen de oren moet gaan komen. Hiervoor is een adequate houding nodig, die niet in een keer te bereiken is, maar waarvoor wij u als college vragen om aktief op te letten. Een duidelijk personeelsbeleid en functiebeoordelingen op dit punt zijn van belang.
Dat maakt de afstand tussen burger en bestuur pas echt minder groot. Het zit ’m niet in het veranderen van structuren, maar in de vraag of er vanuit dit gemeentehuis en vanuit de politiek echt vanuit de inwoners en de bedrijven wordt gedacht.
Verder steunen we van harte de pogingen om het aantal regels en administratieve lasten te verminderen. Die pogingen zijn zichtbaar en goed.
Programma 2; Veiligheid
Benut zo spoedig mogelijk de wet op de bestuurlijke boetes. Dit ontlast hopenlijk ook het takenpakket van de politie.
De personele bezetting van de politie is in dit gebied niet voldoende. Dit is een ernstige situatie. Hiervoor moet een plan van aanpak gemaakt worden wat ons betreft. Het kan niet zo zijn dat bv het afgesproken horeca-convenant niet nagekomen kan worden omdat er geen personele capaciteit is in ons gebied. Hoezo veilig uitgaan? Dit is absoluut onverantwoord en werkt verdere verloedering in de hand.
Dit is wat de ChristenUnie betreft het belangrijkste zorgpunt voor de komende jaren. Hoe kan dit personeelsprobleem worden opgelost? De SGP heeft hier vorige week terecht al schriftelijke vragen over gesteld.
In onze gemeente geldt een nul-beleid op het gebied van coffee-shops. Dat betekent niet dat er geen drugs worden gebruikt. Met name in de Wijk Zuid van Barneveld is er sprake van behoorlijke overlast vanuit een particuliere woning.
Wij willen het college vragen om in de Algemene Plaatselijke Verordening een blowverbod in de openbare ruimte op te nemen. Dit geeft de politie en de toezichthouders meer mogelijkheden om op te treden tegen de verloedering op straat. Dit verbod geldt tenslotte ook allang voor alkohol op straat.
Programma 3; Verkeer en Openbare ruimte
- Het onderhoudsniveau van openbaar groen moet voldoende zijn, zodat wantoestanden als die van vorig jaar niet meer kunnen voorkomen.
- Stimulering van openbaar vervoer en fietsgebruik steunen wij van harte. In dat verband zijn de voorgenomen plannen voor een fietspad langs de Eendrachtstraat en de Renswoudsstraatweg perfekt. Van belang is ook een goed onderhoud van fietspaden.
- De wijkplatforms kunnen een belangrijke rol vervullen bij het aandragen van knelpunten die opgelost moeten worden. Wij steunen van harte dat er enig budget voor de wijkplatforms komt.
- Het wordt ook hoognodig dat een handhavingsteam van de politie optreedt tegen de enorme herrie die sommige auto’s en brommers menen te moeten maken. Wij pleiten ervoor om dat meer aandacht te geven. Het vermindert het woongenot van velen en daar is best meer aan te doen. Wat te denken van jongeren niet met hun opgevoerde en knetterende voertuigen naar het ROC in Ede durven (maar nog liever fietsen) omdat de pakkans daar veel groter is dan in Barneveld en omstreken. Wij vinden dat illustratief!
Programma 4; Lokale economie
De ChristenUnie is blij dat er economisch beleid voor de middellange termijn ontwikkeld gaat worden. Daar is behoefte aan. Bij onszelf, als politiek, maar ook het bedrijfsleven heeft aangegeven dat men wil weten waar men aan toe is. Niet alleen plannen voor de huidige college-periode, maar een visie op de economische ontwikkeling op langere termijn en in regionaal verband.
In juli 2005 is een bijeenkomst gehouden samen met ondernemers over de aanbestedingspraktijk van de gemeente. Hiervoor zijn wij als raadsleden niet uitgenodigd.
Via de notulen die we achteraf hebben kunnen inzien merken wij op dat er nog wel het een en ander verbeterd kan worden. Kunnen de verzoeken die toen gedaan zijn vanuit de ondernemers tegemoet worden gekomen?
Programma 5; Onderwijs
In aanvulling op wat we hierover al gezegd hebben willen we nog kwijt dat we blij zijn dat er na vele jaren nu toch echt een financiële gelijkstelling in huisvesting lijkt te komen van het algemene en bijzondere peuterspeelzaalwerk.
Programma 6; Cultuur
Wij zijn voor een gevarieerd en breed aanbod van kunst en cultuur. Zo is het bv bijna uniek te nomen dat we nog een gemeentelijke muziekschool hebben. Iets genuanceerder ligt het feit dat het gemeentelijke streekmuseum op jaarbasis meer kost dan het onderhoud van alle dorpshuizen samen. Of twee keer zoveel als de vrijwilligerscentrale, om maar eens een paar gegevens te vergelijken. Misschien wordt het tijd om meer op zoek te gaan naar sponsors voor het museum om de lasten te verlagen.
We vinden het niet langer vanzelfsprekend dat er per gemeentelijk bouwproject 1% van de kosten wordt besteed aan kunst. Bewoners dienen bij kunst en kunstuitingen betrokken te worden. Dat vergroot het draagvlak.
Programma 7. Recreatie en Sport
Wij onderschrijven uw visie dat de sportaccommodaties intensief en multifunctioneel gebruikt moeten worden. De ruimte voor nieuwe investeringen is krap.
Wij vinden het vreemd dat er bij de beleidstoevoegingen geen melding wordt gemaakt van de sporthal voor Voorthuizen. Die hoort er toch zeker wel bij?
Is het mogelijk om vanuit de mogelijk beschikbare subsidies van provincie en rijk een plan te maken dat sport en bewegen onder jongeren mogelijk maakt?
Programma 8. Werk en Inkomen
Schuldenproblematiek bij burgers komt steeds vaker voor. Uiteindelijk komt men dan bij de sociale dienst terecht en vrijwel altijd op een veel te laat moment. Er is inmiddels sprake van een flinke wachtlijst. Samenwerking in Vip-verband is uiteraard goed, maar met bijv. de Woningstichting is een goede afstemming nodig om vroegtijdig problemen te kunnen signaleren. Het gebruik maken van de voedselbank kan eveneens een baken in zee zijn.
9. Welzijn en Zorg
Dat de vergrijzing toeneemt, wisten we al, maar we beginnen het nu ook te merken. Zo groeit het aantal PCOB-leden en en de bijpassende subsidieverhoging aan deze ouderen.
Wij benadrukken daarom een integraal beleid waarin alle ouderen aan hun trekken komen. Schakelt u de mensen bovendien vooral zelf in, want met de grijsheid is hier ook de wijsheid toegenomen.
Programma 10; Milieu
We zitten op het absolute minimum wat dit betreft en we moeten in ieder geval aan de noodzakelijke wet- en regelgeving voeldoen. Dat u de leefbaarheid hierbij voorop stelt is van belang. Zet zodra het mogelijk is de BOA’s in om zwerfafval tegen te gaan en gebruik het instrument bestuurlijke boete zodra hiervoor het groene licht is gegeven. Dat werkt veel beter dan alle voorlichtingscampagnes die alleen maar ‘de brave burgers’ bereiken en handenvol geld kosten. Zakelijker aanpak dus.
Graag zou de ChristenUnie zien dat de conclusies uit het VROM rapport over verguningverlening en handhaving bij industriële bedrijven opgepakt kunnen worden.
Programma 11; Ruimte, Bouwen en Wonen
We hebben gelezen in de kwartaalrapportage dat er in Harselaar-Zuid nog steeds geen overeenkomst is met Vink. Dat vinden we een ernstige situatie.
VROM constateerde dat op de terreinen van vergunningverlening en handhaving bij de industriële bedrijven er nog veel verbeterd kan worden. De lijst met handhavingszaken zou korter moeten zijn. Het kan toch niet zo zijn dat dit alleen een kwestie is van fte’s? Sommige zaken duren namelijk erg lang en worden slepend. Het lijkt soms alsof zaken wel worden opgepakt, maar niet tot een afhandeling komen als het lastig wordt. Of is onze indruk onjuist?
De Structuurvisie 2015 is vastgesteld en bij de behandeling van de Woonvisie is bij amendement bepaald dat de woningbouw niet alleen geconcentreerd moet worden in de kernen Barneveld en Voorthuizen. Er moet immers ook ruimte zijn voor de woningbouw in de andere kernen. Deze beleidsuitspraak dient nog wel te worden verwerkt in de vorm van een bijstelling/herziening van de Structuurvisie 2015. Gaat u dat nog doen?
Bij dit alles is God’s zegen van groot belang. Dat wens ik u als college toe, de ambtelijke medewerkers en ook onszelf als raad.
Namens de ChristenUnie-fractie,
Tjitske Kuiper
- Labels
- Fractie
Archief > 2006 > juni
- 30-06-2006 30-06-2006 09:51 - ChristenUnie: minder regels voor welstand
- 28-06-2006 28-06-2006 22:01 - ChristenUnie over landgoederen: evenwicht tussen groen en rood
- 26-06-2006 26-06-2006 11:44 - WisselBlog week 26 - Tjitske Kuiper
- 22-06-2006 22-06-2006 17:03 - Barneveldse krant: Wethouder Leen Verweij toert langs de scholen
- 21-06-2006 21-06-2006 23:21 - ChristenUnie wil blowverbod in Barneveld
- 21-06-2006 21-06-2006 19:11 - Algemene beschouwingen 2006: Aandacht voor jongeren, onderwijs en WMO!
- 21-06-2006 21-06-2006 18:19 - ChristenUnie: kleedkamers SDVB in plaats van fietspad?
- 21-06-2006 21-06-2006 10:35 - ChristenUnie over kaders WMO: ga voor keuzevrijheid zorgvrager
- 21-06-2006 21-06-2006 09:26 - College: geen parkeerterrein voor vrachtauto's
- 19-06-2006 19-06-2006 23:14 - ChristenUnie over jaarrapport 2005: we moeten meetbare doelen stellen
- 19-06-2006 19-06-2006 23:02 - WisselBlog week 25 - Heimen Schuring
- 15-06-2006 15-06-2006 08:27 - ChristenUnie over doelen 2007 - 2010: Aan goede plannen geen gebrek
- 15-06-2006 15-06-2006 08:15 - Welke gemeentelijke regels kunnen simpeler?
- 10-06-2006 10-06-2006 19:02 - WisselBlog week 24 - Tjitske Kuiper
- 05-06-2006 05-06-2006 18:57 - WisselBlog week 23 - Heimen Schuring
Reacties op 'Algemene beschouwingen 2006: Aandacht voor jongeren, onderwijs en WMO!'
Geen berichten gevonden
Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.