Meer betrokkenheid gemeenteraad bij huisvesting arbeidsmigranten!

Werken in de bouw.jpg
Henk Wiesenekker
Door Henk Wiesenekker op 14 maart 2024 om 19:51

Meer betrokkenheid gemeenteraad bij huisvesting arbeidsmigranten!

Raadsbijdrage motie adviesrecht raad bij huisvesting arbeidsmigranten

De afgelopen 3 maanden ben ik veelvuldig in gesprek geweest met collega de Man van pro’98. Het begon met de toevalligheid dat we naast elkaar zaten tijdens de informatiebijeenkomst voor inwoners voor de huisvesting arbeidsmigranten aan de Oud Vellerseweg. Vanaf dat moment is bij ons het gevoel en de urgentie ontstaan om als raadsleden, volksvertegenwoordigers, actiever en nadrukkelijker betrokken te zijn bij vergelijkbare impactvolle besluiten. Vandaag bespreken wij een motie die we samen hebben opgesteld en waarmee we beogen om de betrokkenheid van de raad bij huisvesting van arbeidsmigranten buiten het beleid te vergroten. Huisvesting van arbeidsmigranten buiten het vastgesteld beleid heeft impact. En dat het impact heeft, hebben we allemaal gezien en gehoord in de besprekingen over de huisvesting aan de Oud Vellerseweg. Het contact met collega de Man heeft geleid tot het voorbereiden van een motie over dit onderwerp die ik bij deze indien.

De huisvesting van arbeidsmigranten is urgent en actueel. Momenteel werken er zo’n 1600 arbeidsmigranten in onze gemeente. Daarom is het niet ondenkbaar dat er meer initiatieven zullen volgen. En juist daarom vinden wij dat deze motie nu relevant is. Wij willen niet nog een keer het gevoel hebben dat we op zo’n impactvol besluit te weinig onze rol van volksvertegenwoordiger en controleur kunnen  vervullen. Arbeidsmigranten houden onze economie draaiende. Zij verdienen een gastvrije behandeling en een veilige, leefbare plek om te wonen. Inwoners van onze gemeente verdienen een ordentelijk proces waarin raadsleden hun belangen kunnen vertegenwoordigen. Vanwege de grote impact van het besluit en een goede balans tussen belangen van ondernemers en overheid aan de ene kant en migranten en inwoners aan de andere kant is wat ons betreft een extra controlestap nodig. Deze stap leidt tot een zorgvuldiger besluitvormingsproces met besluiten die recht doen aan alle betrokkenen.

Door het toevoegen van het onderwerp “ huisvesting arbeidsmigranten wat buiten het beleid valt” aan een specifieke categorie binnen de BOPA, behoudt het college haar bevoegdheid, maar zal ze in gesprek gaan met de raad voor een bindend advies over het dan voorliggende voorstel. Een relevante toevoeging in het huidige klimaat waarin meer voorstellen voor huisvesting arbeidsmigranten zullen volgen. Van belang is ook te melden dat we in het voorstel van college niet verwachten dat het college een smallere bevoegdheid heeft in zake kruimelgevallen onder de categorie huisvesting arbeidsmigranten.

De memo van het college spreekt ook over aanpassing van het beleid wat aan de orde geweest in een gesprek tussen mevrouw de Man, de wethouder en mij. Dat was overigens een goed gesprek waarin we elkaar en de behoefte leken te begrijpen over de betrokkenheid van de raad. Echter, in het voorliggende voorstel beogen we niks aan te passen aan het beleid, het gaat slechts over de betrokkenheid van de raad bij situaties waarin huisvesting van arbeidsmigranten niet past in het huidig beleid. Aan het beleid stellen we niks voor om te veranderen en had derhalve niet genoemd hoeven te worden in de memo.

De voorbereiding op dit agendapunt laat zien dat de nieuwe omgevingswet complex is en we als raad en college het komende jaar actief zullen bevragen over collegeruimte en raadsbetrokkenheid. Wat dat betreft doe ik hierbij ook de oproep aan het college om de raad actief te informeren over politiek gevoelige onderwerpen, ook als dit binnen een collegebevoegdheid valt. Deze categorie zou ik ook alvast willen meegeven voor de evaluatie van de bopa-lijst. Het geeft college ruimte voor het creeren van draagvlak in samenleving en raad, en raadsleden ruimte om over politiek gevoelige onderwerpen die impact hebben in de samenleving haar controleren en volksvertegenwoordigende rol te pakken.

Wij hopen op steun van onze collega raadsleden en daarmee een manier gevonden te hebben om de gedeeld gevoelde behoefte aan hogere betrokkenheid van de raad, ingevuld te hebben.

Labels: , , ,