Actiever beheer van wolven noodzakelijk!

Wolf
04_Jaap_van_den_Top_1_lowres.jpg
Door Jaap van de Top op 7 februari 2024 om 21:18

Actiever beheer van wolven noodzakelijk!

Raadsbijdrage bij motie vreemd aan de agenda beheersing wolven

De wolvenpopulatie groeit schrikbarend en daarbij ook de schademeldingen. Alleen al dit jaar 2024 al over de 100 schapen die gedood zijn door de wolf. En daarbij te bedenken dat de meeste schapen drachtig zijn. Er is een grens gepasseerd. Er is in ons agrarisch landschap geen plaats voor de wolf. Daarom vinden wij dat de wolf actiever beheerd moet worden.
Maar we weten dat de wolf een beschermde diersoort is in Europa en daarom zullen we in moeten zetten op preventieve maatregelen zoals afrasteringen in het besef dat deze maar zeer betrekkelijke bescherming bieden. We maken ons ook zorgen om de veiligheid van mensen die wandelen, fietsen of sporten in het bos of bosrijke omgeving. Hoelang blijft de wolf schuw en op een afstand?

De provincie gaat over het beheer van de wolf en de subsidiemogelijkheden voor bescherming. We weten dat de gedeputeerde Zoet zich inzet voor goed beheer van de wolvenpopulatie binnen de provincie en ook binnen Europa. Het onderwerp Wolf staat deze maand twee keer op de agenda bij de provinciale staten. De beschermwaardigheid van de wolf staat ter discussie en wij vinden het belangrijk om als gemeente Barneveld onze steun hiervoor uit spreken en zijn daarom mede indiener van deze motie.

Labels: ,