WisselBlog week 9 - Heimen Schuring

maandag 27 februari 2006 22:53

Zaterdag 4 maart – laatste ChristenUnie on tour
Wat vliegt de tijd! Eind januari hebben wij het startschot van onze verkiezingscampagne gegeven door ons verkiezingsprogramma in de Rozerie te presenteren. Nu, vijf weken later, zijn we alweer voor het laatst op straat.

De campagnedag valt uiteen in drie stukken: op de markt van Voorthuizen, naar het bezoek van minister Kamp en bij de Oude Kerk in Barneveld.

Om negen uur zijn we present op de markt in Voorthuizen. Aan de late kant, volgens de marktmeester: hij is al vanaf half zes in de weer. We zijn wel een van de eerste politieke partijen, de politiek is nogal uitgeslapen in deze gemeente….

Tegen twaalven kunnen Tjitske, Henk en ik ons opwarmen in café Buckman, waar het bezoek van defensie-minister Kamp is gepland. De minister is er nog niet, dus schuiven we aan bij een aantal con-cullega’s van het CDA. Volop commentaar op de suggestie van de Barneveldse Krant, dat ik de wethouders-kandidaat ben (Tjitske heeft onthult dat de kandidaat waarmee wij praten een ‘hij’ is. En ik schijn op dat moment met mijn ogen geknipperd te hebben. Bovendien heet ik Hij-men Schuring. Ik zal nog eens een gezellig praatje maken met een journalist….)

’s Middags tot vieren in Barneveld op straat. Net als in de ochtend een heerlijk sneeuwbuitje. De puddingbroodjes van de LPF zijn een welkome maagvulling. Met name het plaatje met het hoofd van Pim smaakt lekker, het is namelijk van marsepein….

Vrijdag 3 maart 2006 – Damage control
Dat wordt een rustig dagje. Dacht ik. ’s Ochtends met Alma op stap, tussendoor een beetje thuiswerken en ’s avonds naar Live & in Concert. Dacht ik dus.

Om half twee kreeg ik een mail van een medebestuurslid. Die had de Barneveldse Krant van vandaag al gezien en (letterlijk) naast een mooie foto van het werkbezoek van gisteren, stond een ingezonden brief over de ludieke actie van onze landelijk jongerenorganisatie PerspectieF, de prijs ‘heiden’-van-het-jaar. De brievenschrijver was boos over het gebruik van de term ‘heiden’. En terecht. Onze jongerenorganisatie, die graag haar zelfstandige positie ten opzichte van de ChristenUnie benadrukt, had beter een andere naam kunnen kiezen.

Gelukkig kreeg PerspectieF snel ook zelf de overtuiging dat ze fout zitten. Binnen een uur was de excuusbrief klaar, die – als de drukpersen meewerken – morgen in de Barneveldse Krant staat. PerspectieF erkent ruiterlijk dat ze een inschattingsfout gemaakt hebben en biedt daarvoor excuses aan. Jeugdige onbezonnenheid? Laten we het daar maar op houden. Wel heel sterk dat zo snel het boetekleed is aangetrokken.

Heeft u suggesties voor een nieuwe naam voor ‘het complimentje’ dat PerspectieF jaarlijks wil uitreiken aan niet-christenen die zich inzetten voor iets waar christenen warm voor lopen? Laat het me weten, ik geef de betere namen graag door aan onze jeugdige vrienden!

Donderdag 2 maart 2006 – Klein Essen
Vanmiddag hadden we als (toekomstige) fractie een werkbezoek bij Zorgboerderij Klein Essen, Samen met Arie Slob, een van onze Kamerleden, en Paul Blokhuis van de Statenfractie zijn we uitgebreid geïnformeerd over hoe een zorgboerderij werkt, wat de toekomst voor de boeren in Kootwijkerbroek is en met welke regelgeving boeren worstelen. Elders op deze site vindt u daarover een verslag, dat hoef ik hier niet te herhalen.

Als toetje op de middag, zijn we met z’n allen naar een keet geweest. Daar zijn er vele van in de gemeente Barneveld, we hebben zelfs een heuse Ketenkrant. Paul Blokhuis en ik hadden – toen de rest van de delegatie al richting broodmaaltijd liep – nog een aardig praatje met de ‘keetbewoners’. Een aantal lokale keet-tijgers vroeg ons wat we nou van keten vonden. We waren het eigenlijk snel eens. Als er geen misbruik van alcohol of andere middelen plaatsvindt, als er geen overlast of verkeersonveilige situaties worden gecreëerd en als alles brandveilig is, is er geen bezwaar. De jeugd kon ons gelukkig melden dat ‘onze’ keet dik in orde is en dat het over het algemeen bij andere keten ook prima gaat. Er is een enkele negatieve uitzondering, waar drank overvloedig stroomt en ook drugs wordt gebruikt. Dáár moeten we als gemeente de vinger op leggen. Niet op bitterballen-etende tieners die erg goed door hun ouders in de gaten gehouden worden. Die doen netjes om 12 uur het licht uit.

Woensdag 1 maart 2006 – Nog een politieke avond
Vanavond was de derde politieke avond, georganiseerd door de Barneveldse Krant. Het was tevens de laatste politieke avond voor Jur van Ginkel, discussieleider / hoofdredacteur BK, die over ruim een jaar met pensioen gaat. De ChristenUnie wilde dit laatste niet onopgemerkt voorbij laten gaan en heeft aan het eind van de avond Jur een mand met typisch Barneveldse producten aangeboden.

Tijdens de debatten ging het er bij twee onderwerpen ronduit fel aan toe. Behoud van de Markthal en de combinatie subsidie en zondagsrust. Van dat eerste is bekend dat we de Markthal, als het financieel haalbaar is, willen behouden. Ook onze opvatting over de zondagsrust is duidelijk bekend. Een vertegenwoordiger van zwembad de Glind wilde echter weten of de ChristenUnie bij subsidieverlening de voorwaarde gaat stellen dat het zwembad op zondag dicht moet. En dat willen de meeste mensen in De Glind niet (staat te lezen in de nieuwsbrief die we gisteren gemaild kregen). ‘Wat is daarop uw antwoord?’ wilde De Glind weten?

Het is allemaal niet zo moeilijk. Maar het is ook niet zwart/wit! (vandaar dat ik onderstaand wel wat zinnen nodig heb om het uit te leggen....)

De ChristenUnie is voor handhaving van de zondagsrust. Op basis van het vierde gebod uit de Tien Geboden, die God ons in de Bijbel gegeven heeft, zeggen wij: rust lekker uit op zondag. God wil dat zo en bovendien is het goed voor je. Dat is ons uitgangspunt.

Nu de toepassing op een paar concrete Barneveldse gevallen.

• Gemeentelijk zwembad open op zondag – De ChristenUnie is tegen omdat er dan ambtenaren aan het werk moeten.
  • Muziekcentrum op zondag open – De ChristenUnie is daarop tegen, omdat dan een gebouw gebruikt wordt dat (voor een groot deel) eigendom is van de gemeente.
  • Subsidie aan verenigingen die op zondag willen sporten (of zwemmen) – De ChristenUnie is erg voor sport. Het is gezond en het heeft een sociale functie. De ChristenUnie vindt een verenigingsport op zondag niet passen bij het vierde gebod. Daar beginnen we mee. Maar, moet dat dan als consequentie hebben dat er helemaal geen subsidie verleend wordt en er dus ook van maandag tot en met zaterdag niet gesport (of gezwommen) kan worden? Dat hangt volgens de ChristenUnie sterk af van het maatschappelijk belang. De ChristenUnie wil dit belang van geval tot geval afwegen. Maatwerk dus.

En dus hebben we vanavond geen ‘ja’ of ‘nee’ gezegd op de vraag van zwembad De Glind. Is dat dan zwabberen, zoals gesuggereerd werd? Ik vind van niet. Ik vind het genuanceerd. Politiek is geen rekensom, waarbij mathematische wetten gelden. Politiek is maatwerk, je weegt als fractie alle voor- en nadelen af. Zelfs in verkiezingstijd!

Dus, als we over enige weken tijdens de collegevorming (u ziet: ik ga er al helemaal van uit dat we in het college komen...) op dit onderwerp komen, zullen we als fractie in alle rust en alle ernst een standpunt innemen. En daarna is onze 'ja' een 'ja' en onze 'nee' een 'nee'.

Dinsdag 28 februari – (nog even geen) gemeenteraad

Deze week zit vol met de politieke activiteiten. Maandag en woensdag de politieke avonden van de BK, donderdagmiddag Arie Slob op bezoek, vrijdagavond Live & in Concert en zaterdag de laatste ChristenUnie on tour. Reden genoeg om vanavond niet naar de gemeenteraad te gaan. Vanaf volgende maand wordt dat (als het dinsdag gaat als wij hopen) een verplichte avond uit, nu heb ik nog de keuze. Daarbij komt dat bij ons thuis Bijbelkring is, dat krijgt deze keer maar eens voorrang.

Overdag nog wat mailverkeer over het voorstel van het college om het Koetshuis te sluiten. Meerdere partijen, waaronder de ChristenUnie, willen dit van de raadsagenda hebben. Wij willen het Koetshuis openhouden en de exploitatie mogelijkerwijs anders inrichten, bijvoorbeeld door inzet van meer vrijwilligers. Maar dat moet allemaal nog afgestemd worden met betreffende organisaties. Dan is het niet handig om nu ja of nee te moeten zeggen tegen een voorstel om het biologisch centrum te sluiten.

Ik vind de timing van dit raadsvoorstel überhaubt merkwaardig. De vertrekkende wethouder wil in zijn laatste reguliere vergadering, middenin verkiezingstijd, nog even een onderwerp laten behandelen waarvan je op voorhand weet dat het enorm veel weerstand oproept. Wat zou men nou echt willen bereiken met behandeling van dit voorstel op dit moment? Het zal gissen blijven…

Maandag 27 februari – Politieke avond Voorthuizen
Vanavond was de tweede politieke avond, georganiseerd door de Barneveldse Krant. Het was een bonte vertoning in Voorthuizen. En dat bedoel ik dan letterlijk; overal waar je keek zag je kleurige spandoeken, ballonnen en pepermuntjes (over hoe ze smaken is in de weblogs al genoeg gezegd…) Net als in Stroe zijn er ook weer redelijk veel partijmensen aanwezig. Ook van de ChristenUnie overigens. Het is dan ook wel erg leuk om te zien hoe ‘jouw’ lijsttrekker het er vanaf brengt.

In Voorthuizen zijn de actuele  thema’s natuurlijk de rondweg, het centrumplan (Voorthuizen wel te verstaan), het zwembad en nieuwbouwproject Voorthuizen-Noord. De kiezers willen graag concrete toezeggingen: ‘wanneer gaat de spa bij Voorthuizen-Noord de grond in?’ of ‘kunnen leges worden afgeschaft voor evenementen?’Maar ja, je kunt de meeste vragen niet met ja of nee beantwoorden. Dat is voor het moment wel duidelijk, maar kun je die beloften dan ook gestand doen? Jur van Ginkel, hoofdredacteur van de Barneveldse Krant en gespreksleider, gaf terecht aan dat een toezegging van een onderzoek naar bijvoorbeeld de haalbaarheid van een overdekt zwembad al heel wat is. En zo is het maar net. Zomaar roepen dat er van alles kan, kan niet.

Het is toch weer laat geworden. Het verslag van de politiek avond zet ik morgen op de site. Ik meld het maar even, dan hoeft niemand zich zorgen te maken over waar dat blijft…

Zondag 26 februari 2006 - Eerste lijdenszondag
Met alle drukte van de campagne was ik de kalender van het kerkelijk jaar een beetje uit het oog verloren. Het is vandaag alweer eerste lijdenszondag. Onze (oud-)predikant preekt 's ochtends over de intocht in Jeruzalem, de zondag voor de kruisiging. Het volk riep toen  'hosanna!', een paar dagen later was het 'kruisigt Hem!' Wat kan de publieke opinie snel omslaan.

De dominee kondigde ook af dat ds. P.J. Visser uit Den Haag is beroepen voor wijk 1 van onze Hervormde Gemeente. Voor ons een oude bekende; toen wij in 1996  - 1999 in Rijswijk woonden was hij onze wijkpredikant. Via de website van de Betlehemkerkgemeente houden we onszelf regelmatig op de hoogte van het wel en wee in onze voor-vorige gemeente.

Heimen Schuring

Wilt u reageren? Van harte welkom! Stuur mij dan een mail via: heimen.schuring@solcon.nl

Reacties op 'WisselBlog week 9 - Heimen Schuring'

Archief > 2006 > februari