Blijft Barneveld in 2011 nog wel een sociale gemeente?

donderdag 27 januari 2011 10:48

In november van dit jaar heeft de gemeenteraad er voor gekozen fors te gaan bezuinigen. Dit is nodig, omdat de kredietcrisis er toe leidt dat de kosten hoger en de inkomsten van de gemeente lager worden. Meer mensen maken gebruik van uitkeringen, omdat ze werkloos zijn. Den Haag draait de geldkraan naar de gemeentes dicht. Bezuinigen is dus noodzaak. Alleen dat vraagt om duidelijke keuzes.

Als ChristenUnie hebben we steeds duidelijk voor ogen gehad wat de prioriteiten moeten zijn. Al voor de verkiezingen gaf Heimen Schuring in het debat in het Schaffelaartheater aan waar onze prioriteit ligt: bij de zwakkeren in de samenleving. En dat hebben we volgehouden. Tijdens de coalitie-onderhandelingen hebben we daar sterk op gelet. En dat is duidelijk verwerkt in de begroting.

In deze begroting wordt gekozen voor het afschaffen van de waarderingssubsidies voor verenigingen. Dat is voor de verenigingen een domper, maar het bedrag dat hiermee bespaard wordt is een stuk hoger dan het bedrag dat de verenigingen moeten gaan missen. De bijkomende kosten voor deze subsidies waren hoog. Daarnaast wordt er bezuinigd op de muziekschool en de bibliotheek. Die organisaties moeten efficiënter gaan werken. De grootste bezuinging wordt geleverd door de gemeentelijke organisatie. Deze moet bijna 3,2 van de 8,2 miljoen bezuinigen. Dit moet ondermeer gebeuren door efficiënter te werken en efficiënter in te kopen.

De vraag blijft wat er bezuinigd wordt op sociaal  gebied. Allereerst wordt de parkeerkaart voor gehandicapten duurder. Per jaar scheelt het een gehandicapte ongeveer 17 euro. Deze kaart wordt overigens niet alleen gebruikt door mensen die het financieel moeilijk hebben. Ten tweede kunnen gezinnen met schoolgaande kinderen voortaan eens in de vijf jaar een nieuwe computer krijgen in plaats van elke drie jaar. Dan is er nog een lichte bezuiniging in de vorm van een eigen bijdrage  en de afschaffing van de Duurzame Gebruiksgoederenregeling. Volgens die regeling konden mensen met een laag inkomen 1 keer in de drie jaar maximaal €455,- krijgen om bijvoorbeeld een koelkast of fornuis te vervangen. Die mogelijkheid verdwijnt, omdat deze groep mensen ook al recht hebben op een langdurigheidtoeslag. Daardoor werden mensen soms gestimuleerd om geen werk te zoeken, omdat ze er dan financieel op achteruit zouden gaan.

De zorg voor zwakkeren blijft overeind.  En dat terwijl de  gemeentelijke regelingen niet zuinig zijn. Zo krijgen mensen die langer dan drie jaar een laag inkomen hebben, tot maximaal 120% van het bijstandsniveau, een langdurigheidstoeslag die kan oplopen tot €488,- voor een gezin. Mensen met een dergelijk inkomen kunnen deelnemen aan een goedkope collectieve ziektekostenverzekering. Ook is er ondersteuning voor mensen die lid willen worden van een sport- of muziekvereniging.  Als kinderen een scholreis maken, kunnen de ouders daarvoor een financiële ondersteuning krijgen. Ook mensen die 65 jaar of ouder zijn, kunnen een vast bedrag per maand boven op hun inkomen krijgen.

Het college van B&W heeft de bezuinigingen ook besproken met de WMO-raad, een adviesorgaan op het gebied van zorg. Deze raad is ook positief over de bezuinigingen.

Zo worden in Barneveld mensen geholpen die elk dubbeltje moeten omdraaien. Wij vinden dat sociaal. Wij vinden dat belangrijk. Bezuinigen is niet leuk. Het raakt mensen. Maar het is ons wel gelukt om op een manier te bezuinigen waarbij de financieel zwakkeren zoveel mogelijk ontzien worden. Als ChristenUnie zullen we ook in de toekomst opletten dat dit zo blijft. Want we zijn samen Barneveld.

Lukas Scheijgrond

Reacties op 'Blijft Barneveld in 2011 nog wel een sociale gemeente?'