ChristenUnie: overlast in Beek-Akkers duurt lang

woensdag 24 maart 2004 09:37

De ChristenUnie vindt dat het bouwverkeer in deelplan De Beek-Akkers in De Burgt te veel overlast geeft. Zij heeft daar vragen over gesteld aan het college van burgemeester en wethouders.

,,Er is al een flink aantal huizen gedurende een jaar bewoond", zo stelt Tjitske Kuiper-De Haan namens de fractie vast. ,,Wonen in een nieuwbouwwijk geeft uiteraard in de begintijd veel overlast doordat straten en trottoirs nog niet zijn aangelegd. Op sommige plaatsen in de wijk leven de mensen al meer dan een jaar zonder bestrating met alle hinder van dien: grote wateroverlast en/of stuifzand, afhankelijk van het weer."

De ChristenUnie-fractie vindt dat de overlast van bouwverkeer in een wijk in opbouw tot `een aanvaardbare periode` moet worden beperkt. ,,Deelt u onze mening? En bent vindt u net als wij dat daarbij een jaar al flink lang is? Deelt u onze mening dat indien een deel van de wijk `klaar` is, er gestreefd dient te worden naar spoedige bestrating en vermijding van bouwverkeer? Dit is al wel gebeurd bij bijvoorbeeld een deel van de Raperbeek." Volgens de ChristenUnie moet als het bouwverkeer een alternatieve route kan volgen, dit ook daadwerkelijk gebeuren. ,,Dit verkeer moet niet meer door straten gaan waar al gewoond wordt, vanwege overlast en onveiligheid."

,,Bent u bereid om met de aannemer die bezig is het appartementencomplex op de hoek van de Vlierbeek te bouwen, te overleggen of hij bereid is het bouwverkeer via de Walbeek te leiden, in plaats van de route Papiermakersbeek en Vlierbeek?" Ook vraagt de fractie zich af of het mogelijk is volledige bestrating aan te brengen op de Vlierbeek, tot de hoek van het in aanbouw zijnde appartementencomplex, de Papiermakersbeek, en het resterende deel van de Raperbeek.
,,Wellicht kan de toegang tot bovengenoemde straten dan worden vernauwd met betonblokken om te voorkomen dat bouwverkeer alsnog pogingen doet om de wijk op die manier in te rijden. Ook middels bebording kan dit worden aangestuurd."

Reacties op 'ChristenUnie: overlast in Beek-Akkers duurt lang'