College beantwoordt vragen over woningtoewijzing Kootwijk

woensdag 18 mei 2005 00:00

Op 19 april heeft Henk Geurts namens de fractie schriftelijke vragen gesteld over de toewijzing van woningen in Kootwijk. Het aantal huurwoningen in Kootwijk is zeer beperkt; woningstichting Barneveld heeft er slechts vier woningen. Juist bij zo'n beperkte woningvoorraad moet zorgvuldig omgegaan worden met de toewijzing van woningen. Er moet zo veel mogelijk voorkomen worden dat inwoners noodgedwongen 'hun' kern moeten verlaten vanwege gebrek aan woningen.

Henk Geurts heeft de volgende vragen gesteld:
  1. Woensdag 13 april ontvingen wij een noodkreet mbt. huisvesting in Kootwijk van de heer N.N. uit die woonplaats
    Is het inderdaad zo dat de woningen van de WSB. als er één woning in Kootwijk vrijkomt ook bedoeld is voor inwoners van de kern kootwijk?
    Zo nee, waarom niet?
  2. Het aantal woningwet woningen, dus in beheer bij de “Woning Stichting Barneveld” in Kootwijk is gering.Ook de nieuwbouw van 11 woningen laat nog steeds op zich wachten.
    Is het college met ons van mening dat het past in de woon- en structuurvisie dat de in Kootwijk beschikbare woningen ook voor de inwoners van kootwijk gereserveerd dienen te blijven?
Inmiddels heeft het college de vragen beantwoord. Onderstaand het antwoord van het college van Burgemeester en Wethouders.

Geachte heer Geurts,

In uw brief van 19 april stelt uw fractie ons college op grond van artikel 37 van het Reglement van orde voor vergaderingen en andere werkzaamheden van de gemeenteraad schriftelijke vragen. Deze vragen hebben betrekking op de woningtoewijzing van huurwoningen door de Woningstichting Barneveld in Kootwijk. Graag beantwoorden wij uw vragen als volgt, waarbij wij u eerst informatie geven over het aanbodmodel.

Aanbodmodel
De Woningstichting Barneveld wijst via het aanbodmodel zelfstandig huurwoningen toe aan woningzoekenden, die actief reageren op het vrijkomende woningaanbod. Daarop kan iedereen reageren met een economische of maatschappelijke binding aan de regiogemeenten Barneveld, Scherpenzeel en Nijkerk of die tenminste de afgelopen twee jaar ingezetene is geweest van één van deze gemeenten.
Dat er geen gemeente- of kernbinding kan worden gehanteerd heeft te maken met het beleid van de provincie. De provincie heeft in het verleden in het kader van de goedkeuring van de gemeentelijke Huisvestingsverordening aangegeven dat het stellen van gemeente- of kernbindingseisen voor huurwoningen niet is toegestaan. Hiervoor in de plaats moest worden afgestemd met de regiogemeenten Scherpenzeel en Nijkerk (regionale binding). Dit hield weer verband met de subregionale taakstelling van de kern Barneveld. Voor de toewijzing van de huurwoningen wordt daarom een regionale binding gehanteerd. Daarnaast speelt bij de toewijzing van huurwoningen in het aanbodmodel de inschrijfduur (voor starters) en woonduur (voor doorstromers) een belangrijke rol.

Toewijzing huurwoning Kootwijk
Voor de beantwoording van uw vragen hebben wij informatie ingewonnen bij de Woningstichting. De Woningstichting heeft in Kootwijk vier huurwoningen in bezit. Daarvan wordt er één woning binnenkort verkocht. Van de overige drie huurwoningen is er één woning onlangs toegewezen aan een gegadigde uit Barneveld in plaats van een gegadigde uit Kootwijk.

Uit informatie van de Woningstichting blijkt dat de heer N.N. uit Kootwijk vanaf 1998 stond ingeschreven bij de Woningstichting. Na verloop van tijd heeft de heer N.N. niet meer actief gereageerd op het vrijkomend woningaanbod in Barneveld in afwachting van nieuwbouwwoningen in Kootwijk.

Door veranderingen in het aanbodmodel per 1 januari 2003 zijn alle ingeschreven woningzoekenden, die actief een woning zoeken via het aanbodsysteem, opnieuw benaderd door de Woningstichting om opnieuw te worden ingeschreven. Omdat de heer N.N. niet meer actief reageerde is hij door de Woningstichting niet meer aangemerkt als ingeschreven woningzoekende.

In 2003 heeft hij zich opnieuw laten inschrijven bij de Woningstichting. Door zich opnieuw te laten inschrijven is de heer N.N. daardoor weer onder aan de inschrijvingslijst komen te staan. De betreffende vrijkomende huurwoning in Kootwijk is uiteindelijk toegewezen aan een gezin uit Barneveld, dat al vanaf 1994 stond ingeschreven bij de Woningstichting. Op basis van een langere inschrijfduur heeft de kandidaat uit Barneveld de woning toegekend gekregen.
Vrijkomende huurwoningen in Kootwijk zijn dus niet specifiek bedoeld voor woningzoekenden uit Kootwijk, omdat voor de toewijzing van huurwoningen geen lokale bindingseisen kunnen worden gesteld.
Woningen Kootwijk
In antwoord op uw tweede vraag zijn wij ook van mening dat de in Kootwijk beschikbare woningen zoveel mogelijk gereserveerd zouden moeten blijven voor inwoners van Kootwijk. Dit kunnen wij echter op dit moment bij de verdeling van huurwoningen niet via wettelijke instrumenten afdwingen. Bij bestaande koopwoningen zijn er eveneens nauwelijks mogelijkheden aanwezig om deze te reserveren voor inwoners van Kootwijk, vanwege de relatief lage (wettelijke) koopprijsgrens. Voor de verwachte nieuwbouw van 11 woningen in Kootwijk zullen wij, conform het gemeentelijk beleid,  wel afspraken maken om deze woningen toe te wijzen aan gegadigden met een binding aan Kootwijk.

Wellicht dat in de nabije toekomst in het kader van de nieuwe Huisvestingswet ruimere mogelijkheden worden geboden aan gemeenten om inwoners van kleine kernen voorrang te verlenen bij de woonruimteverdeling.

Met vriendelijke groet,
burgemeester en wethouders