Werkbezoek Kinderhospice De Glind

zaterdag 28 mei 2005 09:40

Op 21 april hebben Tjitske Kuiper, Ed Blankenstijn en Tiny Doornbos namens de fractie een werkbezoek gebracht aan Kinderhospice De Glind. De fractie werd ontvangen door directeur Wilma Stoelinga, die met veel warmte over de mogelijkheden van het Kinderhospice vertelt. Kinderhospice De Glind biedt verlichting voor de thuissituatie van kinderen met een ongeneeslijke ziekte en een beperkte levensverwachting. Een verslag van een bezoek aan een unieke instelling, die de steun van de samenleving zeker verdient!

Op 21 april brachten Tjitske  Kuiper, Ed Blankenstijn en Tiny Doornbos een werkbezoek aan Kinderhospice De Glind.

Er was een warm welkom door de directeur Wilma Stoelinga. Het kinderhospice is er gekomen door samenwerking van diverse mensen en organisaties. Vier jaar geleden nam Gerard de Jong van de Rudolphstichting het eerste initiatief. I.s.m. een projectgroep uit de regio Barneveld  zijn de plannen uitgewerkt. Een  kinderhospice was nieuw, voor volwassen waren er al verschillende in het land.

Een hospice voor kinderen biedt met name respijtzorg, dat wil zeggen verlichting in de thuissituatie, soms voor een paar dagen, maar indien nodig voor een aantal weken. Het gaat om palliatieve zorg  in de breedste zin en speciaal aan kinderen met een ongeneeslijke ziekte en een  beperkte levensverwachting.

Kinderhospice De Glind is een high care voorziening met 24 uurs professionele begeleiding. De kinderen worden geplaatst via een RIO/CIZ indicatie en er is ook samenwerking met diverse Academisch Ziekenhuizen waaronder het Wilhelmina Kinderziekenhuis.

De financiën zijn het grootste probleem, de vergoedingen worden lager en vaak wordt er uit verschillende potjes vergoed. Bijvoorbeeld via de AWBZ, verzekeraars, het Persoongebonden budget van de chronisch zieke kinderen. "Het is soms moeilijk om alles financieel rond te krijgen," vertelt de directeur. Men wil heel graag volledige zorg geven en ook de ouders de gelegenheid  geven om bij hun terminaal zieke kind aanwezig te zijn. Hiervoor is het wenselijk dat de huidige logeerruimte wordt uitgebreid met twee blokhutten naast het huis, waar de ouders kunnen verblijven..

Het kinderhospice werkt niet mee aan euthanasie. Dit standpunt wordt voorafgaand aan de opname besproken met de ouders. Goede palliatieve zorg en tijdige en duidelijke communicatie met kind en ouders voorkomt in de meeste situaties dat deze vraag gesteld wordt.

Logo Kinderhospice De GlindWilma Stoelinga is een bevlogen directeur die met veel warmte spreekt over de mogelijkheden die ze ziet voor het Kinderhospice. Ze wil graag meer bieden en gaat ook voor een kennis- en een studiecentrum. Ook is er lesmateriaal in ontwikkeling en wordt er voorlichting gegeven op scholen. De vraag wordt breder, dus de kennis moet worden uitgebreid. Op dit moment wordt onderzocht of in samenwerking met een andere organisatie ook palliatieve zorg geboden kan worden aan dubbel gehandicapte kinderen met een complexe verpleegkundige zorgvraag.

Er werken zo’n 11 vaste kinderverpleegkundigen en 70 vrijwilligers in Kinderhospice De Glind. Met hart en ziel zetten zij zich in voor de kinderen en ouders. Meestal is in de weekenden de bezetting het grootst en dat vraagt extra inzet van iedereen. Juist in het kinderhospice gaat men voor extra liefde en aandacht voor de kinderen, maar ook de ouders en andere familieleden worden zeker niet vergeten en dat blijkt later een heel fijne herinnering te zijn. Het hele huis straalt vrolijkheid, warmte, maar ook rust uit, speciaal door de kleuren en andere speelse accenten die binnen en buiten aanwezig zijn.

Het was een fijn bezoek en we zijn met veel informatie weer huiswaarts gegaan.

Wilt u ook meer weten over kinderhospice De Glind, kijk op http://www.kinderhospicedeglind.nl/

Tiny Doornbos, PR commissie

Reacties op 'Werkbezoek Kinderhospice De Glind'