‘Openbaar onderwijs wél mogelijk’Pro’98 verzamelt ‘voldoende’ steunbetuigingen

winkelstraat mensen uitgesnedendonderdag 05 februari 2009 14:53

Openbaar voortgezet onderwijs heeft wel degelijk kans van slagen in Barneveld, stelt de fractie van Pro’98. ,,We hebben inmiddels voldoende steunbetuigingen om de gemeenteraad hiervan te overtuigen”, zegt fractievoorzitter Monique Rosbergen stellig.

Haar mening staat haaks op die van wethouder Leen Verweij, die onder meer op basis van leerlingenaantallen van Barneveldse openbare basisscholen concludeert dat openbaar voortgezet onderwijs niet haalbaar is.

,,Dat is te kort door de bocht”, reageert Rosbergen. ,,Wat de wethouder namelijk niet in zijn cijfers meeneemt, is dat veel ouders hun kinderen wél naar een christelijke basisschool sturen, maar daarna liever voor een openbare middelbare school kiezen. Ik hoor dat regelmatig in mijn omgeving en dezelfde signalen krijgen we nu ook van ouders die hun kinderen bijvoorbeeld op De Spreng, De Branding, De Fontein, de Prins Willem Alexanderschool of op de Sint Antoniusschool hebben zitten. Het protestants-christelijk onderwijs op het Johannes Fontanus College en De Meerwaarde ervaren veel mensen als redelijk conservatief.”

Daarnaast zijn er volgens Pro’98 heel wat scholieren uit Lunteren, Scherpenzeel en Achterveld die liever naar een openbare middelbare school gaan. Pro’98-raadslid Jaap Beijer: ,,Op basis van onze eigen schattingen zitten er rond de zeshonderd leerlingen op het JFC die openbaar voortgezet onderwijs zouden volgen als die keuze er was.”

De partij pleit voor een onderzoek. ,,Daarmee kun je vervolgens bij een school als het Pallas Athene College in Ede hard maken dat het wel degelijk zin heeft om na te denken over een nevenvestiging in Barneveld”, stelt Rosbergen. ,,In een tijd dat het JFC aangeeft een behoorlijke groei door te maken en in de nabije toekomst extra ruimte nodig te hebben, lijkt het ons verstandig een school met een ander ‘kleurtje’ toe te voegen. Zo kunnen we ouders en scholieren laten kiezen, waarmee de gemeente voldoet aan haar zorgplicht tegenover het aanbieden van onderwijs.’

Komende zaterdag gaat Pro’98 in Voorthuizen en Barneveld de straat op om de mening over dit onderwerp te peilen.

,,Het is waar dat wij op het Johannes Fontanus College aandacht schenken aan onze christelijke levensovertuiging”, reageert rector Boudewijn Ridder van de middelbare school.

,,Maar dat noem ik niet direct conservatief, eerder getuigend christelijk. Laten we zeggen dat de letters ‘pc’ voor protestants-christelijk niet voor niets aan de gevel hangen. We willen daar bewust mee omgaan, dat mag je van onze school verwachten. Een groot deel van onze leerlingen kan zich daar goed in vinden. Velen zijn zelfs bereid om daarvoor kilometers te reizen. Maar ik ontken zeker niet dat er ook leerlingen zijn die onze christelijke signatuur aanvaarden, omdat er in de directe omgeving geen andere school is met dezelfde opleidingsrichtingen. Maar om daar vervolgens een aantal van zeshonderd aan te verbinden vind ik te snel geconcludeerd.”

Ridder benadrukt niet tegen openbaar voortgezet onderwijs in Barneveld te zijn. ,,Als blijkt dat die vraag er is en ook gezien de demografische ontwikkelingen in Barneveld, vind ik dat helemaal niet zo’n gekke gedachte. Wat dat betreft is dit moment voor zo’n onderzoek een markeringsmoment. Hoewel het aantal leerlingen bij ons al jaren toeneemt, is de groei van de school geen doel op zich.”

Bron: Barneveldse krant

Wethouder