ChristenUnie wil aanpak overvolle fietsenstallingen op stations

Fietsenstalling station Barneveld-Centrum 1vrijdag 27 februari 2009 15:39

De fietsenstallingen bij de Barneveldse treinstations puilen regelmatig uit. Er staan fietsen naast de stallingen geparkeerd, waar reizigers last van hebben. Een deel van de overlast wordt veroorzaakt door zogenaamde weesfietsen, fietsen die nooit meer worden opgehaald. De ChristenUnie wil dat die weesfietsen worden weggehaald, zodat er ruimte ontstaat voor de fietsen van de vele treinreizigers. De ChristenUnie heeft hierover vragen gesteld aan het college van Burgemeester en Wethouder.

Onderstaand de vragen die Heimen Schuring namens de fractie heeft gesteld.

Aan: College van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Barneveld
3770 AB Barneveld

Betreft: Volle fietsenstallingen bij treinstations

Barneveld, 27 februari 2009

Geacht college,

Als fractie van de ChristenUnie willen we u op grond van artikel 37 van het Reglement van Orde een aantal vragen stellen over volle fietsenstallingen bij de treinstations binnen onze gemeente.

De opwaardering van het Openbaar Vervoer in onze regio is een groot succes. Sinds de provincie, in samenwerking met de gemeenten, werk maakt van betere trein- en busvoorzieningen, nemen de reizigersaantallen zienderogen toe. Voor de Valleilijn wordt een groeipercentage van veertig procent gemeld en het reizigersaantal zal verder toenemen nu er sprake is van een kwartiersdienst tussen Barneveld-Centrum en Amersfoort.

Een van de consequenties van het succes van de Valleilijn is dat er ook meer fietsen gestald worden in de openbare fietsenstallingen bij Station Barneveld-Centrum en station Barneveld-Noord. Met name bij eerstgenoemde nemen wij waar dat er regelmatig sprake is van een meer dan volledige bezetting, waardoor reizigers hun fiets niet kunnen stallen en fietsen zelfs - tegen de regels - buiten de rekken worden gestald. Het mag ons inziens niet gebeuren dat het succes van het Openbaar Vervoer in onze regio wordt beperkt door een tekort aan goede fietsenstallingen.

Een deel van de gestalde fietsen is zogenaamde weesfietsen, fietsen die zijn achtergelaten met de bedoeling ze niet meer te gebruiken. Recent landelijk onderzoek in opdracht van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat wijst uit dat in sommige gemeenten het percentage weesfietsen meer dan twintig procent van het totaal aantal fietsen betreft. De staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat heeft daarom aangekondigd dat zij, in het kader van het actieplan ‘Groei op het spoor', gemeenten wil gaan helpen bij het oplossen van het weesfietsenprobleem.

Graag willen wij uw aandacht vragen voor het dreigende probleem van een tekort aan plaatsen in fietsenstalling bij de treinstations in de gemeente Barneveld en willen we u wijzen op de mogelijkheden die de staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat biedt, c.q. zal gaan bieden bij het oplossen van het weesfietsprobleem.

Wij willen u daarom de volgende vragen stellen.

1. De staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat ziet de verantwoordelijkheid voor de aanpak van het weesfietsprobleem in eerste instantie als een verantwoordelijkheid van de gemeente. Deelt u deze mening?
  2. Constateert u met ons dat er sprake is van een toenemende bezetting van de fietsenstallingen bij de treinstations in onze gemeente? Heeft u hiertoe inzicht in de bezettingsgraad van betreffende fietsenstallingen c.q bent u bereid dit inzicht te verkrijgen?
  3. Onze Algemene Plaatselijke Verordening bepaalt in artikel 123a dat fietsen niet langer dan vier weken onbeheerd in een fietsenstalling mogen worden achtergelaten. Middels verkeersborden wordt hier bij de stationsstallingen duidelijk melding van gemaakt. Op welke manier houdt u toezicht op de naleving van deze bepaling? Heeft u inzicht in het aantal fietsen dat langer dan vier weken gestald staan?
  4. De staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat heeft in een schrijven (met bijlage) aan de Tweede Kamer, d.d. 1 december 2008, aangekondigd een aantal activiteiten te gaan ondernemen om gemeenten te ondersteunen bij het oplossen van het weesfietsprobleem. Zo zal zij bijvoorbeeld een weesfietsteam opzetten, een team van adviseurs dat gemeenten een jaar lang gaat ondersteunen bij het opzetten van een weesfietsaanpak. Bent u bereid in overleg te treden met het Ministerie van Verkeer en Waterstaat om te bepalen in hoeverre de gemeente Barneveld kan worden ondersteund?
  5. Bent u bereid, indien blijkt dat de volledige benutting van fietsenstallingen niet wordt veroorzaakt door weesfietsen, in overleg te treden met betrokken partijen over de uitbreiding van de capaciteit van de fietsenstallingen?

Wij zien de beantwoording van onze vragen met belangstelling tegemoet.

Namens de fractie van de ChristenUnie,

Met vriendelijke groet,

Heimen Schuring