Barneveldse krant: Mogelijk fietsverbod voor totale centrum

Langstraatdinsdag 16 oktober 2007 22:06

De ChristenUnie is blij dat het wijkplatform Centrum nu ook betrokken is om de fietsproblematiek in het centrum op te lossen. Het bestuur van het wijkplatform overweegt de gemeente te vragen een algeheel fietsverbod voor het centrum in te voeren

Lees verder het artikel in de Barneveldse krant van 16 oktober 2007.

In de toekomst komt er tussen 12.00 en 18.00 uur mogelijk een fietsverbod voor het totale Barneveldse winkelcentrum. Op dit moment mogen bezoekers nog fietsen in het gedeelte van de Langstraat tussen het Meuleneind en de Hema.

Het bestuur van wijkplatform Barneveld-Centrum overweegt de gemeente te vragen een algeheel fietsverbod voor het centrum in te voeren. De meeste winkeliers hebben geen bezwaar tegen een dergelijk verbod, zo bleek maandagavond tijdens de vergadering van de Barneveldse Middenstandsvereniging (BMV).

,,Op dit moment zijn de regels in het centrum niet duidelijk’’, reageert Lex van Rootselaar, voorzitter van het wijkplatform. ,,Dat je op bepaalde plekken wél en op andere stukken niet mag fietsen, is verwarrend. Tijdens onze vergaderingen hebben we hier al eens over gesproken.’’

Bij die bijeenkomsten is ook altijd een vertegenwoordiger van de BMV aanwezig en die steunt de plannen van het wijkplatform, zo bleek maandagavond.

Ondernemer Ben Erkens bleek de enige die het hiermee oneens is. ,,Het verbaast me dat het bestuur van de BMV een officieel standpunt heeft ingenomen, zonder te overleggen. We hebben er in het verleden bewust voor gekozen om in dit deel van de Langstraat fietsen toe te staan. Het idee daarachter was om het centrum vanaf de kant van het Meuleneind bereikbaar te houden. Als mensen moeten lopen, worden de afstanden wel heel groot. Dit is ook niet goed voor de andere winkeliers in het centrum.’’ Volgens Erkens heeft de medaille ook in dit geval twee kanten. ,,Minder fietsers in de straat heeft ook voordelen, maar ik vind dat je dit op z’n minst moet onderzoeken. Daarom ga ik de komende weken een aantal collega’s polsen. Tijdens de volgende vergadering van de BMV zal ik mijn bevindingen presenteren. Dan komt dit punt op de agenda en kunnen we erover stemmen.’’

In de media

Archief > 2007 > oktober