Barneveldse Krant: HdS en Kruiswerk fuseren

woensdag 22 augustus 2007 17:45

De christelijke organisatie voor zorg en welzijn HdS uit Barneveld gaat per 1 januari volgend jaar fuseren met thuiszorgorganisatie Kruiswerk West-Veluwe in Ede. De HdS hoopt hiermee een bezuinigingsslag te kunnen maken in de eigen organisatie.

,,Wat bij ons voorop staat, is dat de eigen identiteit van HdS ook na de fusie blijft voortbestaan", zegt directeur Tom van den Belt. ,,Wat dat betreft verandert er niets voor onze cliënten." Door te fuseren met de thuiszorgorganisatie, kan HdS flink bezuinigen op voornamelijk organisatorisch vlak. ,,De financiële administratie en het klantenbestand worden vanaf volgend jaar voor beide organisaties op één plek gedaan, dat scheelt veel tijd en geld."

Voor HdS is die bezuinigingsslag bittere noodzaak. ,,We moeten de laatste tijd steeds meer doen met minder geld", zegt Van den Belt. ,,Zeker nu de gemeente Barneveld begin dit jaar huishuidelijke hulp gegund heeft aan andere partijen. Daardoor missen we behoorlijk wat inkomsten." Voor Kruiswerk West-Veluwe speelt bezuinigen een minder belangrijke rol bij de fusie. ,,Voor ons is het vooral belangrijk de samenwerking met HdS te verbeteren", zegt fusiebegeleidster Ingrid Dekker van Kruiswerk West-Veluwe. Van den Belt beaamt dat de fusie ook op dit vlak een verbetering betekent ,,We werken feitelijk al jaren samen met Kruiswerk West-Veluwe, maar door de fusie kunnen zorgdossiers van cliënten uitgewisseld worden en verbetert de communicatie tussen beide partijen sterk.

,,Veel van onze cliënten ontvangen ook zorg van Kruiswerk. Door goed samen te werken, kunnen we zorg meer op maat leveren." Door de fusie vallen beide organisaties vanaf volgend jaar onder de landelijke Stichting Philadelphia Zorg.. De fusie leidt niet tot gedwongen ontslagen. Door de fusie kunnen drie consultants die in dienst zijn van HdS, rekenen op een vaste aanstelling. ,,Zonder de fusie hadden we ze moeten ontslaan, nu kunnen ze via een omweg toch blijven werken voor zowel Kruiswerk als HdS", legt Van den Belt uit. De samenwerking binnen de fusie is een opmaat voor de intensieve samenwerking tussen beide partners bij het oprichten van een Bureau Jeugd en Gezin in Barneveld. ,,Vanuit de landelijke overheid is elke gemeente verplicht binnen nu en een jaar een speciaal bureau in het leven te roepen voor problemen bij gezinnen. Dat willen we samen gaan doen."

Andere projecten van HdS, zoals het onlangs opgestarte Home-Start project, dat jonge gezinnen helpt bij de opvoeding van kinderen, blijven gewoon in handen van de zorgorganisatie. Bij HdS werken in totaal 180 mensen, bij Kruiswerk West-Veluwe werken in totaal in groter regioverband ruim 700 mensen.

Bron: Barneveldse krant