Kleine kliko is uw keuze

De-blauwe-containers-zouden-het-straatbeeld-verstorenhhwoensdag 24 mei 2017 13:24

In het najaar krijgen alle huishoudens een extra kliko voor plastic, metaal en drankkartons. De afkorting daarvoor is PMD. De ChristenUnie is daar blij mee. Deze extra kliko maakt het makkelijker om afval te scheiden en het biedt een oplossing voor stinkende zakken in huis of in de schuur. Er is alleen één probleem: met deze extra kliko komen we op 4 grote kliko's per huishouden, dat kost wel erg veel ruimte! Daarom heeft de ChristenUnie zich er voor ingezet dat je ook voor een kleine kliko kan kiezen. Wel zo handig voor een klein huishouden en een kleine tuin.

In het najaar van 2017 verandert de afvalinzameling in de gemeente Barneveld. Binnen de bebouwde kom krijgt iedereen een extra kliko voor PMD en in het buitengebied daarnaast ook een kliko voor papier, want die bestond daar tot nu toe nog niet. Met deze nieuwe kliko's wordt de grijze kliko minder snel vol. Daarom wordt deze vanaf dan één keer per 4 weken geleegd.

De ChristenUnie is blij met deze plannen, omdat het er voor gaat zorgen dat er makkelijker afval gescheiden kan worden. Daardoor belandt er minder plastic, papier of blik in de grijze kliko. Dat vinden we belangrijks, omdat de inhoud van de grijze kliko wordt verbrand. Bruikbare materialen willen we niet verbranden, maar liever hergebruiken.

Toch maakten we ons zorgen over het aantal en het formaat van de kliko's. Met de PMD kliko komt het totale aantal op 4 en het plan was om alleen nog maar grote kliko's aan te bieden. Die 4 grote kliko's nemen wel erg veel ruimte in voor een klein huishouden of voor een kleine tuin. Daarom hebben we ons succesvol ingezet voor kleine kliko's. Vroeger hadden we die gewoon en je ziet ze dus nog wel eens staan, maar zonder onze inzet was de kleine kliko definitief verdwenen. Gelukkig hebben burgemeester en wethouders naar aanleiding van onze politieke vragen besloten om de kleine kliko in de toekomst weer mogelijk te maken voor restafval, papier en GFT. Aan u de keuze welk formaat u wil ontvangen.

We zijn erg blij met deze ontwikkeling. Op deze manier wordt het haalbaar om in een kleine achtertuin 4 kliko's kwijt te kunnen. Hiermee houden we bij onze afvalinzameling rekening met kleine huishoudens en kleine tuinen. Dat vindt de ChristenUnie belangrijk.

Reacties op 'Kleine kliko is uw keuze'