Gebed om wijsheid en dankgebed hoort in de raadsvergadering

Henk Wiesenekker
Door Henk Wiesenekker op 2 juli 2024 om 22:15

Gebed om wijsheid en dankgebed hoort in de raadsvergadering

Pro'98 wil het zogenoemde ambtsgebed aan het begin en einde van de raadsvergadering verplaatsen naar momenten buiten de vergadering. In onze raadsbijdrage hebben we daarop gereageerd.

Gedurende de aanloop van dit debat bezocht mijn fractiegenoot Laurens Wijmenga een algemene, openbaar toegankelijke conferentie over de toekomst van Nederland. Ik wil het graag ook met u delen. Hij werd namelijk verrast. De eerste spreker startte met het bekende christelijke lied 'Wat de toekomst brenge moge, mij geleid des Heren hand'. Dit lied werd gezongen op de bruiloft van haar ouders. Haar boodschap: we hebben bronnen van bezinning, een groter verhaal nodig om te werken aan de toekomst. Bijvoorbeeld voor de energietransitie en voor het verkleinen van verschillen in welvaart.
Het ambtsgebed tijdens de raadsvergadering is in het grootste deel van Nederland verdwenen: verplaatsing van het gebed of vervanging door een stiltemoment bleken vaak het 'begin van het einde'.
Ik wil waardering uitspreken voor de zoektocht van Pro’98 om het ambtsgebed in stand te houden, zonder het te schrappen. Maar wij zullen niet voor het voorstel stemmen. Het doet ons als christelijke partij verdriet dat deze mooie traditie elders is losgelaten. Dit verlies wordt niet alleen door christenen ervaren. Er is in de samenleving -zoals bleek bij deze conferentie- nog steeds en misschien wel steeds meer behoefte aan groter verbindend verhaal, aan inspiratie. Laten we daarom zuinig zijn op de momenten van bezinning die we hebben.
Dan de vorm. Ik snap ergens uw ongemak: het ambtsgebed wortelt inderdaad in het christelijk geloof. Maar dat is historisch gezien logisch. Het christelijk geloof inspireert onze samenleving immers al eeuwenlang. En nu nog steeds is het christelijk geloof het belangrijkste verbindende verhaal voor veel inwoners in Barneveld. Dat geldt ook voor een groot deel van onze raad. Het is overigens geenszins in strijd met de scheiding van kerk en staat. Wij bepalen niets over de gang van zaken in de kerk en de kerk bepaalt niets over de gang van zaken in onze raad. Niemand is verplicht om mee te bidden. Wel waardeer ik het respect dat een ieder toont tijdens het bidden van het ambtsgebed. Bovendien is het ambtsgebed beknopt en algemeen verwoord. Ik zie geen alternatief dat zowel verbindend als inspirerend is en beter past bij de Barneveldse samenleving.
We zien daarom geen aanleiding om dit gebedsmoment te wijzigen.

Labels: