Geef mensen de tijd om een declaratie voor bijzondere bijstand in te dienen.

bk25bespiegelingenhenkwiesenekker1.JPG
CU-Socialmediafoto social media avond Henk2
Door ChristenUnie Barneveld, Henk Wiesenekker op 10 november 2021 om 20:40

Geef mensen de tijd om een declaratie voor bijzondere bijstand in te dienen.

Onlangs heeft het college besloten dat mensen nog maar één maand de tijd hebben om een declaratie voor bijzondere bijstand in de dienen. Dat was eerder drie maanden. Dit is een slecht besluit, omdat mensen met schulden veel stress kunnen hebben door de schulden. Onderzoek heeft aangetoond dat die stress leidt tot het minder goed functioneren van de hersenen. Daardoor hebben deze mensen meer moeite met het maken van toekomstplannen en dus ook met plannen om uit de schulden te komen. Vaak maken ze enveloppen niet meer open en wordt de administratie een chaos. Dan is hulp nodig. Het verkorten van de declaratietermijn maakt de problemen eerder erger dan beter. Daarom vindt de ChristenUnie dat de termijn weer verruimd moet worden. Bij de begroting heeft Henk Wiesenekker daarover een motie ingediend, samen met PRO'98 en Burger Initiatief.

Tijdens de commissievergadering over dit onderwerp hebben we vragen gesteld over de mate waarin mensen declaraties indienen na meer dan een maand. De wethouder gaf aan dat dit gergeld gebeurt, vaak ook door bewindvoerders. Wij vinden dat mensen met schulden niet de pineut mogen worden van dit beleid, terwijl ze er soms niets aan kunnen doen dat een declaratie te laat wordt ingediend. We moeten armoede niet in de hand werken, maar tegengaan. Een verkorting van de declaratietermijn is daarbij het paard achter de wagen.

ChristenUnie blij met uitdagend coalitieakkoord

De ChristenUnie zal de komende jaren weer deelnemen aan de coalitie. Daar zijn we blij mee, want in het nieuwe coalitieakkoord hebben we belangrijke en mooie afspraken kunnen maken met de SGP, PRO’98 en het CDA. Belangrijke uitdagingen worden aangepakt en tegelijkertijd blijft er veel ruimte voor samenwerking met de oppositiepartijen.

Eén van de belangrijkste uitdagingen heeft te maken met de omschakeling naar duurzame energie. Het  gebruik van olie, gas en kolen hebben grote nadelen, zoals de invloed op ons klimaat, luchtverontreiniging en aardbevingen in Groningen. Als ChristenUnie vinden we het belangrijk dat we werk maken van energiebesparing en de omschakeling naar bijvoorbeeld zonnepanelen op daken, windmolens en andere duurzame energiebronnen. Onze kinderen en kleinkinderen moeten namelijk ook kunnen wonen in een mooie en schone omgeving en toch ook gebruik kunnen maken van de wasmachine en computer. We zijn er daarom heel blij mee dat de ambitie om slagen te maken met de omschakeling ook in het coalitieakkoord sterk terug komt.

Ook de zorg voor kwetsbare mensen vinden we belangrijk. Daarom zijn we blij met de ambitie om de zorg voor jongeren buiten school en die op school beter op elkaar te laten aansluiten. Ook wil het college mee werken aan het vinden van een permanente locatie door de voedselbank. Tot slot zijn we erg blij met de ambitie om het hele manifest ‘Waardig Ouder Worden’ uit te voeren. In dit manifest, waar de ChristenUnie het initiatief toe genomen heeft, staan belangrijke voorstellen om de levenskwaliteit van onze senioren te helpen verbeteren.

Tot slot vinden we het belangrijk dat onze inwoners in hun eigen dorp woonruimte kunnen vinden. We kunnen en willen mensen van buiten niet verbieden om in één van onze dorpen een huis te kopen. Maar we zijn er wel blij mee dat dit college gaat inzetten op woningbouw passend bij de vraag vanuit de eigen dorpen.

Naast de mooie plannen die er in het akkoord staan, zijn we er blij mee dat Hans van Daalen door gaat als wethouder. Hij heeft zich op verschillende terreinen bewezen als wethouder die het nodige voor elkaar heeft weten te krijgen. We wensen hem, maar ook wethouder de Kruijf, wethouder van den Burgwal en wethouder Dorrestijn-Taal veel zegen en wijsheid bij hun werk toe. En boven dat hopen we dat het werk van het college, maar ook dat van onze fractie tot zegen van de inwoners van onze gemeente zal zijn.