WisselBlog week 39 - Heimen Schuring

maandag 24 september 2007 09:10

Zaterdag 29 september – Begroting
Er gaan de nodige uurtjes in zitten: de ontwerp begroting. Op 18 oktober vergaderen we er als raad over. Zoals u al in de krant hebt kunnen lezen, ziet het er financieel goed uit. Het meerjarige beeld tot 2011 is ook positief: elk jaar laat een overschot zien. Dat is heel vaak anders geweest. De begrotingen uit de voorgaande jaren sloten vaak wel meerjarig (dat is een verplichting), maar de plus voor het sluitend krijgen zat vaak in het laatste jaar. Dat is nu dus anders. En dat is winst (letterlijk en figuurlijk…)

Ook het weerstandvermogen is verbeterd. Dat vermogen, bedoelt om onvoorziene omstandigheden op te vangen, was vorig jaar toch wel tot het minimum gereduceerd. Dat is gelukkig niet meer zo.

We zullen er als fractie de komende weken nog veel tijd aan besteden. Ik zal maar niet teveel verklappen over wat we inmiddels besproken hebben. Daarvoor moet u echt even geduld hebben tot 18 oktober.

Het lijkt de miljoenennota wel…


Vrijdag 28 september - Oldebroek
Vanmiddag was de gemeenteraad van Oldebroek op bezoek in Barneveld. Het jaarlijkse raadsuitje, dat zij blijkbaar ook kennen, bracht hen naar Barneveld.

De gemeente Oldebroek gaat in de kern Oldebroek, een dorp van zo’n vijfduizend inwoners, een centrumplan uitvoeren. Men had begrepen dat in Barneveld ook zo’n plan wordt uitgevoerd en daar wilde men graag meer van weten.

Wethouder Tijmensen en de projectleider van het centrumplan vertelden onze gasten veel nuttige dingen over ons centrumplan. Het uitvoeren van zo’n plan kost veel tijd (meer dan vijf jaar), in die tijd kan er van alles veranderen. Leg daarom niet alle details vast in de overeenkomst die je sluit voor de realisatie van zo’n plan. Een andere tip: communiceer goed en blijf dat ook doen. Ook al heb je overeenstemming met alle ‘stakeholders’, in de loop van de tijd komen er nieuwe mensen wonen of andere ondernemers, die zijn wellicht minder enthousiast dan de mensen waarmee je aanvankelijk een deal had.

Nuttig. Zo’n werkbezoek. Voor Oldebroek. Maar ook voor ons als Barneveldse raadsleden. Het is altijd goed om te horen wat er elders in het land speelt en hoe men daar dan mee omgaat. Naast nuttig was het ook gezellig. En dat is ook belangrijk!


Donderdag 27 september - Notulen Commissie Samenleving
Ik ben niet zo'n notulen-mens. Ik lees die dingen meestal vluchtig door en soms helemaal niet. Ik kijk liever vooruit, ben liever met nieuwe dingen bezig. Omdat ik vorige week niet bij de commissie Samenleving kon zijn, heb ik de concept notulen, die we vandaag binnenkregen, toch met aandacht gelezen. Met name de evaluatie van een half jaar WMO had mijn aandacht.

Tot mijn verbazing lees ik de volgende zin: "De heer Schermers vult aan dat de “motie Schermers” als doel heeft de overgang van HV2 naar HV1 geleidelijk te laten plaatsvinden. Cliënten gaan niet in zorg terug, maar zorgaanbieders boden te dure zorg aan." Met name de laatste woorden van deze zin vind ik verbazingwekkend. Ik zal u vertellen waarom.

Het CDA heeft in mei een motie ingediend, waarmee men wilde voorkomen dat er schrijnende gevallen zouden ontstaan als gevolg van de verandering in indicering. Men had signalen dat mensen in de moeilijkheden kwamen vanwege een strengere indicering. De ChristenUnie had die signalen niet en was van mening dat zorgaanbieders voor de invoering van de WMO te vaak meervoudige zorg (HV2 dus) verleenden. In het oude systeem mochten de zorgaanbieders namelijk zelf bepalen er enkelvoudige (goedkope) of meervoudige (dure) zorg nodig was (overigens heb ik al vaker in deze blog gemeld dat ik vanuit het perspectief van de zorgaanbieders best begrijp dat dit gebeurde, die ruimte was er immers).

Blijkbaar heeft het CDA nu ook die mening. De cliënten gaan niet in zorg terug (m.a.w. krijgen in het nieuwe systeem nog steeds de zorg die ze nodig hebben), maar in het oude systeem boden zorgaanbieders te dure zorg aan. Aldus de ChristenUnie en nu ook het CDA (gelukkig maar).

Er werden in mei grote woorden gesproken. De ChristenUnie zou het belang van de cliënten niet op het oog hebben. Dat is nogal een aantijging. En nu blijken we het toch weer eens te zijn. Ik vraag me, nu ik de concept notulen lees, in alle eerlijkheid af wat het nut van de motie Schermers is geweest.

Een zachte landing? Op 1 januari 2008 is de landing net zo hard als dat ie in 2007 zou zijn geweest. De raad heeft met de motie Schermers alleen een beetje uitstel gegeven. En tegelijk een oneerlijke situatie gecreëerd, want cliënten die in de oude situatie HV1 (enkelvoudige, goedkope, hulp) zouden krijgen, krijgen nu ook HV2.

Wij vinden dat de WMO goed ingevoerd is als iedere cliënt de zorg krijgt die nodig is. Daar blijven we ons voor inzetten. Daar kunt u ons op aanspreken.


Woensdag 26 september - Ervaringen met de Valleilijn
De Barneveldse Krant wil graag van lezers horen wat hun ervaringen met de nieuwe treinen van de Valleilijn zijn. Omdat ik een gelukkige forens ben die elke dag van de diensten van Connexxion gebruik maakt, geef ik graag gehoor aan deze oproep. Een kort resumé van drie dagen treinen.

  • Vijf van de zes keer vertraging, variërend van een kwartier tot drie kwartier. Toppunt was het letterlijk op een zijspoor gezet worden op dinsdagmiddag.
  • De informatievoorziening is ronduit slecht. Als reiziger is het gissen naar wat er aan de hand is en wanneer er wel treinen rijden.
  • Connexxion klaagt in de krant over de boete en heeft de mond vol van hoe fantastisch de treinen zijn en hoe snel deze treinen zijn ontwikkeld. Ik heb Connexxion nog geen een keer excuses horen maken. Door de machinisten niet, maar ook niet door directie of persvoorlichting. Zeg dat het je spijt en dat je het zelf ook heel vervelend vindt. In plaats daarvan lezen we het commentaar dat dit bij het begin van nieuwe treinen hoort en dat je dat (als reiziger) eigenlijk wel had moeten verwachten. Slecht hoor. Dat er problemen zijn, is misschien niet altijd te voorkomen. Maak het verhaal dan niet mooier dan het is en denk na over hoe je de klant wel weer tevreden kunt krijgen. Deze vorm van fatsoen heeft Connexxion blijkbaar nog niet ontwikkeld.
  • De afvalbakken. Ik ben blij dat ik mijn appeltje tussen Utrecht en Amerfoort op heb, kan ik het klokhuis gewoon in een vuilnisbak van de NS-treinen stoppen. Daar hoef ik niet voor op te staan, die zitten op een logische plek, onder de tafeltjes. In de nieuwe Connexxion-treinen zitten alleen afvalbakken bij de deuren. Niet handig dus.
  • De nieuwe treinen zijn op zich prachtig en rijden comfortabel. Jammer dat Connexxion niet kan tellen en er bij lange na niet de extra 40 zitplaatsen in zitten die beloofd zijn.

Kortom: het gaat waardeloos. Ik hoop maar dat het snel beter wordt. Als forens heb je eigenlijk geen alternatief en dan is het hierboven beschreven monopolistengedrag van Connexxion extra zuur.


Dinsdag 25 september – Commissie Bestuur
Vanavond weer een vergadering van de commissie Bestuur. Met de secretaris had ik bijna een weddenschap over hoe laat de commissie zou zijn afgelopen. Gelukkig geen echte weddenschap, ik had ‘m anders verloren. Met een zeer lichte agenda zijn we toch weer twee uur zoet geweest.

Het doornemen van de samenwerkingsovereenkomst Voorthuizen-Zuid (de raamovereenkomst voor het ontwikkeling van dat gebied) neemt de nodige tijd in beslag. Het is dan ook een belangrijk stuk, waarmee de piketpaaltjes voor de komende jaren worden geslagen. Wel goed om te zien dat de gemeente in dit gebied de regie heeft en ook houdt. Dat is wel eens anders geweest.

Verder praten we over de gang van zaken rond de Regionale Uitvoeringsprogramma’s. Op een rare manier wordt bepaald hoe de dertig miljoen euro, die de provincie beschikbaar heeft, wordt verdeeld over de regio’s. De gemeenteraad is amper betrokken bij de totstandkoming van het wensenlijstje van de gemeente Barneveld en nadat het dagelijks bestuur van de Regio De Vallei een klap heeft gegeven op de lijst met aanvragen, wordt de gemeenteraad eigenlijk geacht het raadsvoorstel, dat daarna nodig is, niet aan te passen.

De burgemeester en de wethouder bleven herhalen dat het allemaal goed komt en dat het bij hen in goede handen is. Daar twijfel ik geen moment aan, maar toch moet het anders. Begin 2011 (als er weer een nieuw college in Arnhem is aangetreden) moeten wij als raad nadenken over het wensenlijstje en ook de rol van de raad in de onderhandelingen moet actiever zijn. De hele commissie dacht daar zo over en het college belooft beterschap. Dat is natuurlijk mooi, maar daar hebben we deze keer niks aan. Ik ben benieuwd hoe het de volgende keer gaat. En daar moet ik vier jaar geduld voor hebben…


Maandag 24 september - Nieuwe treinen
Vol verwachting naar het station: vanaf gisteren rijden de nieuwe treinen op de Valleilijn. Ik ben een half uurtje later ("lang zal ze leven" zingen voor onze oudste dochter) en dat wordt direct afgestraft door het uitvallen van de trein, 'vanwege logistieke redenen.' Van een medereiziger hoor ik dat één van de twee nieuwe treinen problemen heeft met de software. Daar hadden die oude Mat '64-treinen geen last van... 

Dan maar via Ede.

De nieuwe trein rijdt Barneveld-Centrum binnenDe trein van 7:32 rijdt wel en dat is ook een nieuwe. Hij is op tijd en alles ziet er prachtig uit. Helaas moesten - tegen de beloften van Connexxion in - veel mensen staan. Maar wat wil je: er zitten 170 stoelen in deze trein, dat is maar 12 zitplaatsen meer dan in de oude Mat' 64 treinen.

Overigens roept Connexxion dat er in de oude treinen 128 plaatsen zitten. De ervaren forens weet wel beter (en de beheerder van de website treinengek.nl ook). Ik wil wel een ritje maken met de directie van Connexxionin de oude trein, gaan we samen tellen. Zullen we eens zien wie er gelijk heeft!

Niet dat de reiziger daar iets aan heeft; een nieuwe trein bestel je niet zomaar en in de nieuwe treinen kunnen geen extra stoelen. De enige oplossing die echt werkt, is een kwartiersdienst vanaf Barneveld-Centrum. Laat Connexxion daar maar eens werk van maken!


Zondag 23 september - Feest
Onze oudste dochter hoopt morgen 10 jaar te worden en daarom was het vandaag al feest. We konden heerlijk buiten zitten en dat op 23 september! Dubbel feest dus!

Het gesprek komt op nieuwbouw in Apeldoorn. Daar wordt de 'loting' door een makelaar gedaan, afhankelijk van of het oude huis door die makelaar kan worden verkocht. Zou het in Barneveld net zo gaan? Ik kwam er onlangs wel achter dat de makelaar niet kan vertellen wanneer wij aan de beurt zijn voor nieuwbouw, men kon zelfs niet eens vertellen hoe hoog we op de lijst staan. Niet bepaald transparant. Een slechte zaak!

U wilt reageren? Van harte welkom! Stuur uw bericht naar h.schuring@barneveld.nl

« Terug

Reacties op 'WisselBlog week 39 - Heimen Schuring'

MJ
Geplaatst op: 24-09-2007 20:43 Quote
ben blij dat ik op de fiets naar mijn werk mag...
Johannes
Geplaatst op: 27-09-2007 16:48 Quote
Lang leven de liberalisering van het openbaar vervoer. Er zijn meer ... voorbeelden te noemen dat de liberalisering niet werkt.!
bla
Geplaatst op: 28-09-2007 00:01 Quote
boe
L V
Geplaatst op: 29-09-2007 18:31 Quote
Ik reis ook bijna dagelijks met de trein. Heb vanaf december weinig last gehad. Jammer dat veel mensen (waaronder de CU) al klagen als de nieuwe trein er niet op tijd is, maar conexxion er toch een andere voor heeft kunnen regelen. Een oude van NS. CU-Barneveld wilde een aantal weken terug al vergoedingen zien enz. Zij spelen dit via de provincie. Ik heb soms het idee, dat dit persoonlijke frustratie is van de heer Schuring. Wat betreft de afgelopen week, dit was natuurlijk prut. Zeker dinsdagmiddag en donderdagmiddag. Dit mag gewoon niet gebeuren. Treinen rijden niet als er wel gereden kan worden. Het is niet duidelijk wanneer, waarheen,waar er een bus vertrekt.
Nieuw bericht