Zeumeren, A1 en Driehoek Harselaarmaandag 19 november 2012 18:43

In de gemeente Barneveld komen steeds meer mensen die om verschillende redenen hun huis kwijt raken. Dit kan bijv.  door ziekte, echtscheiding, geen werk en financiele problemen. Deze  mensen hebben dan vaak geen vast woonadres meer en zijn daarom moeilijk te helpen.

Er is al een tekort aan goedkope woningen en het permanent bewonen van recreatiewoningen zal niet versoepeld worden. Hierdoor raken deze mensen nog meer in de knel.

De economisch crisis waar we in zitten maakt de problemen nog groter  maar geeft ook perspectief om oplossingen te zoeken door bijv. de vele kantoren die leeg staan geschikt te maken voor bewoning.

Als fractie hebben we hierover vragen gesteld aan het college en de antwoorden op deze vragen geven aanleiding om de mogelijkheid van bewoning van kantoorpanden verder te gaan onderzoeken.

Onderstaand de vragen van Jaap van den Top aan het College.

Geacht college,

Op grond van artikel 29 van de organisatieverordening wil de fractie van de Christenunie de volgende vragen stellen.

Vanuit de hulpverlening hebben wij vernomen dat in de gemeente Barneveld verschillende mensen zonder vaste woon en verblijfplaats verblijven. Door de crisis waar we ons in bevinden wordt dit aantal groter. De bijkomende problemen van geen werk, schulden en gezondheid kunnen moeilijker opgepakt worden als er geen vaste woonplek is voor deze mensen. In de gemeente Barneveld bevinden zich, ook vanwege de crisis, meerdere leegstaande kantoorpanden.

Hoe kunnen deze twee problemen met elkaar verbonden worden?

We hebben hierover de volgende vragen.

• onderkent het college het probleem van een groeiend aantal mensen zonder vast woonadres?
  • onderkent het college dat een vaste woonplek de basis is voor verdere hulpverlening?
  • wil het college onderzoeken of leegstaande kantoorpanden geschikt te maken zijn voor tijdelijke bewoning voor mensen zonder vast woonadres?
  • de provincie heeft een subsidiepot die heet: Impulsplan Geldersche woningmarkt. Wil het college nagaan of het project " lege kantoorpanden inzetten voor noodopvang" voldoet aan de voorwaarden om een aanvraag uit deze subsdiepot te doen?

Met vriendelijke groet

Jaap van den Top

Reacties op 'ChristenUnie oppert idee opvang mensen zonder vast woonadres in lege kantoorpanden'