Aantal keer gelezen

ChristenUnie maakt zich zorgen over verdwijnen van kleine scholen

Scholen in Norschotenmaandag 25 februari 2013 18:28

De landelijke ChristenUnie is een campagne begonnen tegen het advies van de onderwijsraad om de opheffingsnorm van scholen te verhogen van 23 naar 100. Volgens de onderwijsraad geeft dit een verbetering van de kwaliteit van het onderwijs. (de onderwijsraad geeft advies aan het ministerie) Het verbeteren van de kwaliteit is maar de vraag het is in ieder geval wel een bezuinigingsmaatregel. Als fractie zetten we ons in om de kleine kernen leefbaar te houden door voorzieningen voor ouderen en jongeren in stand te houden. Maar als de school verdwijnt uit een kleine kern zal die zeker negatief doorwerken in de leefbarheid van dit dorp.

Als fractie hebben we vragen gesteld aan het college wat dit voor de scholen in Barneveld zal betekenen en als dit consequenties heeft voor de kleine scholen in de gemeente Barneveld dit signaal naar Den Haag door te geven.

Onderstaand de vragen die Jaap van den Top aan het College heeft gesteld.

Geacht college,

Enige weken geleden heeft de onderwijsraad aan de Tweede Kamer een advies  aangeboden waarin geadviseerd wordt de opheffingsnorm voor kleine scholen op te trekken  van 23 naar 100 leerlingen. Dit advies is gebaseerd met het oog op de kwaliteit van het  onderwijs op de kleine scholen. De Christenunie maakt zich hierdoor zorgen over de  kwaliteit en de leefbaarheid van de kleine kernen.

Als scholen verdwijnen, trekken jonge gezinnen weg, waardoor het voorzieningenniveau  verder wordt uitgehold. Uitvoering van dit advies komt neer op een vorm van kaalslag.

• kan het college aangeven welke scholen, in de gemeente Barneveld, door deze regelgeving  in de gevarenzone komen?
  • het minimale aantal leerlingen is nu 23 voor opheffing van een school maar dit is afhankelijk  van de bevolkingsdichtheid van het gebied. Weet het college welke opheffingsnorm voor  Barneveld gaat gelden?
  • bij welk aantal leerlingen verliest een school dan haar zelfstandigheid? (Brin-nummer)
  • welke mogelijkheden hebben schoolbesturen dan nog om een kleine school in stand te houden?
  • ls er verschillende scholen in de gevarenzone komen is het college dan, met ons van mening, dat er richting Den Haag een krachtige protest moet gaan wat de consequenties hiervan zijn voor de leefbaarheid van de kleine kernen?
  • als er veel kleine scholen verdwijnen, wat is dan de consequentie voor de tegemoetkoming  in de reiskosten voor het leerlingenvervoer.

Namens de ChristenUnie fractie,

Jaap van den Top

Reacties op 'ChristenUnie maakt zich zorgen over verdwijnen van kleine scholen'