ChristenUnie wil nader onderzoek naar kosten uitbreiding Valleilijn
Een investering van 120 miljoen voor het verhogen van de frequentie op de Valleilijn tussen Ede, Lunteren, Barneveld en Amersfoort is onzinnig aldus de ChristenUnie. Volgens Tweede Kamerlid Arie Slob en het Gelders Statenlid Pieter Plug kan met een substantieel deel van dit bedrag hetzelfde resultaat worden bereikt. “Met een klein deel van het bedrag kan ons inziens een enorme kwaliteitssprong worden gemaakt: Twee keer zoveel treinen en een kortere reistijd”, aldus Plug. De minister stelt ons inziens te strenge eisen waardoor het te duur wordt. Dat is onrealistisch, kennelijk wil de minister gewoon niet investeren in het regionale spoor in Gelderland.
Momenteel rijden er per uur 4 treinen tussen Amersfoort en Barneveld Centrum. Op het traject tussen Barneveld en Ede Wageningen rijden de treinen echter maar 2x per uur omdat er geen capaciteit is voor extra trein op dit enkelsporige traject. De Tweede Kamer heeft daarom vorig jaar een motie van de ChristenUnie aangenomen om kleine capaciteitsmaatregelen te onderzoeken om een kwartiersdienst mogelijk te maken op het gehele traject. Op vragen van de Gelderse ChristenUnie heeft Gedeputeerde Bieze aangegeven bereidt te zijn met de minister in gesprek te gaan over de capaciteitsuitbreiding op de Valleiijn. Uit het onderzoek blijkt dat een kwartierdienst mogelijk is door het realiseren van een passeerspoor bij station Ede Centrum, een klein stukje dubbelspoor en het verhogen van de baanvaksnelheid op een deel van het traject van 80 naar 120 km/uur. In totaal kosten deze maatregelen 30 miljoen euro. Daarbovenop komen enkele kleine maatregelen om geluidhinder tegen te gaan.
Volgens ProRail en de minister moeten echter tegelijk vier spoorwegovergangen worden vervangen door tunnels zodat de kosten oplopen tot 120 miljoen euro. De vraag is echter wel of dit realistisch is. Plug: “Veiligheid en overwegveiligheid blijft voor ons topprioriteit. Maar we vragen ons echt af of overwegen vervangen voor tunnels realistisch is voor zo’n klein project. Het project wordt op deze manier kapot geschreven”.
Hoewel de minister dus voorlopig niets ziet in de uitbreiding van de frequenties op de Valleilijn wil Plug van Gedeputeerde Staten weten of men bereid is met de minister hierover het overleg aan te gaan en te bezien of te nemen aanpalende voorzieningen door de capaciteitsuitbreiding reëel is. Als ChristenUnie lezen we uit de reactie van de minister dat capaciteitsuitbreiding van de Valleilijn te realiseren is tegen reële kosten namelijk zo’n 30 a 40 miljoen Euro. Een schijntje op de totale infrastructuurbegroting van de minister. Zeker als de provincie Gelderland ook zou meebetalen voor deze regionale spoorlijn. Volgens ons moet dat geld bij elkaar te vinden zijn aldus Plug.
Titel | Bestandsgrootte | MIME-type | ||
---|---|---|---|---|
schriftelijke_vragen quick scan capaciteitsuitbreiding Valleilijn | 138,8 kB | application/pdf |
- Labels
- Gelderland
Reacties op 'ChristenUnie wil nader onderzoek naar kosten uitbreiding Valleilijn'
Geen berichten gevonden
Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.