Aantal keer gelezen

ChristenUnie zet zich in voor voldoende betaalbare woningen. Tevergeefs...

Oldenbarneveldsepleindinsdag 28 juni 2011 23:00

Tijdens de laatste raadsvergadering voor het reces stond het Meerjaren Woningbouwprogramma op het programma. In het Meerjaren Woningbouwprogramma wordt voor een periode van tien jaar de gewenste woningbouwverdeling vastgelegd. Dat betekent dat wordt aangegeven in welke dorpen, voor welke inkomensgroepen en voor welke huishoudgroottes er gebouwd wordt. En natuurlijk mogen de starters en de senioren niet vergeten worden.

De senioren en mensen met een middeninkomen hebben een goede plaats in het programma. Voor mensen met een middeninkomen is het moeilijker geworden woonruimte te vinden door Europese regelgeving. Die regels maken dat de woningstichting minder woningen aan deze groep mag toewijzen.

Moeilijker is het voor mensen met een laag inkomen. Afgelopen december is afgesproken dat er naar gestreefd wordt dat minimaal 35% van de woningen voor deze categorie mensen gebouwd wordt. Volgens het Meerjaren Woningbouwprogramma wordt slechts 33% voor die sector gebouwd. Dat terwijl verschillende rapporten, waaronder de woonvisie die in december is vastgesteld, duidelijk aangeven dat dit veel te weinig is.

Daarom heeft de ChristenUnie een motie ingediend, samen met PRO’98 en BurgerInitiatief, om de 35% als minimale norm vast te stellen. Naar aanleiding van opmerkingen tijdens de commissievergadering begrepen we al dat het CDA en de VVD de wens om meer goedkope woningen niet zouden steunen. Erg vreemd was het dat de SGP deze motie ook niet steunde terwijl die partij in de commissievergadering heeft aangegeven dat het percentage naar 45% moet. Ook een motie van PRO en BurgerInitiatief om het College op te dragen zich in te spannen om tot een percentage van 45%  te komen, steunde de partij niet. Wij hebben die motie uiteindelijk wel gesteund. Weliswaar beseffen wij dat het heel moeilijk zal zijn om die 45% te halen, maar de motie gaf ruimte aan het College om dat te doen wat in haar vermogen ligt zonder daarbij 45% dwingend op te leggen. Daarom hebben wij hem wel gesteund.

Doordat de SGP, het CDA en de VVD de moties niet steunden, hebben ze het niet gehaald. Dat heeft ons er niet van weerhouden om toch voor het programma te stemmen. Er zitten namelijk wel degelijk echt positieve elementen in het plan. Daarbij denken we ondermeer aan nultredenwoningen. Ook zijn er veel meer woningen gepland voor mensen met een middeninkomen dan de minimumnorm. Daar komt bij dat dit soort plannen altijd in samenwerking concreet gemaakt moeten worden. Het is dus de vraag in hoeverre alle projecten echt van de grond komen en of er geen projecten bijkomen.

Namens de fractie,
Lukas Scheigrond

Plaats het eerste bericht!

Nieuw bericht