Raadhuisplein 2 - Week 18

donderdag 07 mei 2009 21:37

Maandag 27 april
Voor mij was het de eerste keer en daarom waarschijnlijk des te indrukwekkender. Afgelopen zaterdagmiddag heb ik -in het kader van een weekendje Texel met mijn vrouw en enkele van onze kinderen- gevliegerd onder leiding van een instructeur. U begrijpt dan al wel meteen dat het om van die enorme grote vliegers (kben de vakterm al weer vergeten) gaat. Je moet je schrap zetten in het zand en flink achterover hangen om genoeg tegenwicht te bieden en om te voorkomen dat je wordt meegesleurd. Zo'n "eenvoudig" stuk stof aan twee touwtjes in combinatie met gewone Hollandse zeewind. Ik had niet het flauwe vermoeden dat daarbij zoveel kracht vrijkomt. Prachtig om aan den lijve te ondervinden!

Weet u waaraan ik toen moest denken? Aan de Heilige Geest. Je ziet Hem niet, je hebt het nuchtere vermoeden dat je van Hem niet veel te verwachten hebt. Gods Geest, wat is dat eigenlijk?

Nou, voor mij net zo iets als bij die vlieger. Een lichtgewicht lapje stof, een paar stukken dun touw, een onbetekenend hoopje materiaal op een groot strand en een rustige zeewind. Maar als het in de lucht komt zul je wat beleven! En zo is het met de Geest van God ook. Je ziet Hem niet, je kunt er met grote twijfel je schouders over ophalen. Maar vergis je niet. Die machtige Geest van God zet mensenlevens op zijn kop, verhoort gebeden en geeft een vast geloof in de levende God.

Ik las op een bord in een weiland -ik vertelde het afgelopen vrijdag al- de slogan: dit eiland is van de Heiland. Ik zal het u nog sterker vertellen: de hele wereld wordt door God vervuld met zijn Geest. Je ziet het niet? Je merkt het wel! Die vlieger zegt genoeg.

Dinsdag 28 april
De voorbereidingen aan de aanbesteding van de huishoudelijke hulp (Wmo) voor 2010 en volgende jaren is in volle gang. Nog een week of wat en het bestek is klaar. Voor degenen die de Wmo in Barneveld een beetje volgen weten dat er bij een evaluatie van de Wmo van alweer ruim een jaar geleden is afgesproken dat er onderzocht zou worden of het nou echt uitmaakt of je telefonisch indiceert of door middel van een huisbezoek. In Barneveld wordt uit praktische overwegingen lang niet in alle gevallen een huisbezoek afgelegd. De vraag is of de cliënt daar nu slecht mee af is.

Daarom is er de afgelopen maanden bij een stuk of 50 willekeurige cliënten na de telefonische indicering alsnog een huisbezoek gebracht en is de indicering door een onafhankelijke (zonder voorkennis van de cliënt en zijn indicering) opnieuw gedaan. Het onderzoek is klaar en het rapport op een oor na gevild. Volgende week krijg ik de digitale versie voor het eerst te zien. Ik ben er vast niet als enige heel benieuwd naar! Het rapport levert vast en zeker nuttige leermomenten op, maar op voorhand heb ik nog niet het vermoeden dat we maar helemaal moeten stoppen met het telefonisch indiceren. Ook omdat we bij de nieuwe aanbestedingsvoorwaarden nog nadrukkelijker dan de vorige keer opnemen dat de zorgaanbieders bij de cliënten ook in de gaten moeten houden of de indicering (nog) wel klopt met de situatie zoals zij die aantreffen.

Wordt vervolgd!

Woensdag 29 april
Vanmorgen mijn speciale stropdas met de nationale kleuren uit de kast gehaald en ook mijn statige driedelige pak. Vandaag regent het lintjes. Al een paar dagen geleden kreeg ik een vertrouwelijk lijstje met de namen erop. Het is de dag van de vele leugens en het gejokkebrok: alle decorandi (zo noem je de mensen die een lintje krijgen) moeten met een dikke smoes en dus volkomen onwetend naar het gemeentehuis gelokt worden. Op afspraak bij een van de wethouders om over zaken te praten is een smoes die het altijd weer goed doet. Anderen worden gewoon ontvoerd; waren op weg naar een hobbymatige bijeenkomst elders in het land, maar de tomtom is nukkig en stuurt aan op het hart van Barneveld.

Als je dit zo hoort kan het zijn dat e.e.a. op je lachspieren werkt en het ontzag voor de koninklijke onderscheidingen niet doet toenemen. Maar dan moet u maar eens ter plaatse het opspelden meemaken!

Indrukwekkend wat mensen belangeloos voor de gemeenschap deden en doen . En ik moet altijd weer lachen om de nadrukkelijke onwennigheid die van sommige gezichten afdruipt: vrijwilligers die het eigenlijk verafschuwen om op de voorgrond te treden en die in dat opzicht deze happening niet zo kunnen waarderen. Maar absoluut en zonder enige twijfel is er bij alle gelukkigen sprake van echte ontroering en ook wel een kostbaar gevoel van dankbaarheid om de erkenning die al hun inzet hiermee krijgt. Ook dat blijkt uit de non verbale signalen.

Ik ben koningsgezind, maar zelfs als ik dat niet was zou ik groot voorstander blijven van de lintjesregen, zeker als het terecht komt bij vrijwilligers die ongemerkt hun talenten inzetten voor de medemens.

Donderdag 30 april
Sinds mensenheugenis is er Koninginnedag. En niemand herinnert zich dat er ooit iets verkeerds is gebeurd. En op deze 30ste april 2009 gebeurt er wel wat verkeerds op Koninginnedag.

Iedereen begint de dag met zijn eigen verwachtingen. Maar positief gestemd was toch iedereen. Niemand die een flauw benul had dat er deze dag wat zou gebeuren.

Veel mensen zagen het van dichtbij, velen beleefde het via de televisie. En het grijpt iedereen aan.

Als de dader geen terroristische bedoelingen had, als deze man "alleen maar" een wanhoopsdaad wilde uitvoeren omdat hij vol zat met teleurstellingen en tegenslagen, dan kan ik me niet voorstellen dat hij beseft heeft wat de impact van zijn daad zou zijn. Zoveel doden en gewonden, maar ook zoveel langdurig verstoorde rust bij leden van de Koninklijke familie en bij de hele samenleving.

Ik ben blij dat de koningin, hoe geschrokken ook, zich niet van haar stuk laat brengen en de koningin wil blijven die ze al jaren is.

Ik hoop dat we met zijn allen, geen enkele Nederlander uitgezonderd, weer heel diep beseffen hoe waardevol bepaalde nationale gebeurtenissen, met Koninginnedag als nummero 1, zijn. Dat die happeningen een zekere mate van eenheid en verbondenheid in de samenleving brengen. En waarvan de koningin de katalysator is. We moeten zuinig zijn op zo vanzelfsprekende maar ook zo kostbare elementen in de samenleving.

Als er een keer stenen vanaf een viaduct gegooid worden (dan ben je ook echt niet helemaal helder in je hoofd) stellen we de snelwegen ook niet buiten gebruik. Een stenengooier verdient te worden aangepakt, maar dient niet beloond te worden met opheffen van de snelwegen.

Een onheilsbrenger in Apeldoorn en eventuele navolgers moeten, als het kan, voortijdig worden opgepakt en anders daadkrachtig gestraft worden; maar niet het loon van afschaffen van de oranjedag.

Vrijdag 1 mei
De dag van de arbeid vandaag. Dan mág je gewoonweg niet van een vrije dag genieten! Vanmorgen om 09.00 uur precies hebben we de overeenkomst met het bestuur van De Meerwaarde ondertekend. Na een paar maanden van stevig onderhandelen zijn de gemeente en de school het er over eens geworden wat de gemeente gaat betalen aan de totstandkoming van een gloednieuwe vmbo schoolgebouw voor ruim 1700 leerlingen en hoeveel en onder welke v oorwaarden de school zelf gaat bijdragen. De gemeente betaalt één totaal bedrag en de volledige verantwoordelijkheid voor de aanbesteding en feitelijke realisering is voor de school.

Het gaat om een bijdrage van 24,7 miljoen euro. Dat is een enorme uitgave waarvoor de afgelopen jaren al is gereserveerd en wat nu past binnen de begroting van de gemeente.

Als alles goed gaat is de aanbesteding in de loop van oktober afgerond en kan de feitelijke bouw beginnen in februari 2010 en als alles dan voor de wind blijft gaan zouden de leerlingen in het schooljaar 2011/2012 de school in gebruik kunnen nemen. Alle leerlingen die nu in klas 1 en 2 zitten zouden als ik me niet vergis dit moeten kunnen gaan meemaken.

De overeenkomst is getekend onder voorbehoud van goedkeuring door de gemeenteraad die in deze meimaand haar wensen en bedenkingen mag geven.

Opinie
Wethouder

Plaats het eerste bericht!

Nieuw bericht

Archief > 2009 > mei