Barneveldse Krant: ,Uitstel sporthal Voorthuizen is absoluut onacceptabel’’

woensdag 27 oktober 2004 09:24

Het voornemen van het college van b. en w. om de bouw van de nieuwe sporthal in Voorthuizen uit te stellen tot 2008, is ,,onacceptabel’’. Dat is althans de mening van Spirit-voorzitter Jaap van Beek. ,,De sporthal is ons toegezegd. Als je iets belooft, moet je je daaraan houden, heb ik altijd geleerd.’’ Ook bij volleybalvereniging SDS is het plan ingeslagen als een bom. ,,Die zaal is broodnodig. We zitten nokkie nokkie!’’

Bij korfbalvereniging Spirit en de volleybalcollega’s van SDS is de hoop gevestigd op de begrotingsraad van komende donderdag, als de plannen voor komend jaar definitief worden vastgesteld. CDA, ChristenUnie, Pro’98 en VVD (een raadsmeerderheid) hebben inmiddels aangegeven de sporthal graag eerder te realiseren dan in 2008, al zitten sommige fracties wel in hun maag met de wijze waarop een en ander zou moeten worden gefinancierd.

,,Vorig jaar heeft de gemeenteraad ervoor gezorgd dat de sporthal naar voren werd gehaald van 2008 naar 2005,’’ weet Spirit-preses Jaap van Beek. ,,In november 2003 hebben vervolgens de eerste besprekingen plaatsgevonden, waarbij de neuzen van Plaatselijk Belang, de gemeente en de sportverenigingen allemaal dezelfde kant op stonden. Er ligt inmiddels zelfs al een plan van eisen op tafel.’’

Enkele weken geleden hoorde Van Beek tot zijn stomme verbazing dat het college opnieuw het plan heeft opgevat de sporthal op de lange baan te schuiven. ,,Onacceptabel’’, stelt de voorzitter resoluut. ,,Wij begrijpen dat je soms de eindjes aan elkaar moet knopen, maar dit voorstel is voor ons absoluut niet acceptabel. Belofte maakt schuld! Wij verwachten dan ook dat de gemeenteraad de sporthal voor de kern Voorthuizen weer terug zal zetten op de begroting voor 2005.’’

Van Beek onderstreept nog maar eens het belang van de nieuwe voorziening. Evenals SDS zit Spirit qua ledenaantal in de lift, waardoor het steeds lastiger wordt om voor alle teams een geschikte trainingslocatie (op een geschikte tijd) te vinden. ,,Gisteravond heb ik nog even contact gehad met de wedstrijdsecretaris. Zij moet zo ongeveer alle sporthallen in de omgeving bellen om ruimte: Nijkerk, Amersfoort, Putten, Scherpenzeel; alles zit vol. Daarnaast heb ik begrepen dat de sporthal van de Veluwehal, waar wij in de wintermaanden onze competitiewedstrijden spelen, op zes verschillende zaterdagen verhuurd is voor andere activiteiten. Belachelijk! Het onderstreept in ieder geval de noodzaak van een nieuwe hal.’’

SDS-voorzitter Quintijn Deenekamp zit volkomen op één lijn met Van Beek. ,,Die zaal is voor beide verenigingen broodnodig. We zitten door de groei nokkie nokkie en hebben ernstig behoefte aan een locatie waar we meer velden tegelijkertijd kunnen gebruiken. Door de beperkte zaalcapaciteit in Voorthuizen hebben we de jeugdleden al moeten verdelen over de maandag, de woensdag en de vrijdag en zijn ook de recreanten opgesplitst. Inmiddels maken we zo ongeveer gebruik van alle beschikbare zalen, inclusief De Hoeksteen en de Jan de Jagerweg. Eén en ander betekent twee dingen: dat we meer kader nodig hebben om de trainingen te verzorgen en dat we binnenkort een ledenstop moeten afkondigen. We groeien, hebben zo’n 280 spelende leden, maar kunnen door het gebrek aan ruimte geen kant meer op.’’