‘Raad moet Mohammed helpen’

dinsdag 25 mei 2004 12:36

BARNEVELD - De spanning neemt met de dag toe voor de in de gemeente Barneveld ondergedoken familie Mohammed uit Eritrea. Nog altijd verblijft het gezin - een moeder en vijf kinderen - op een camping en is er geen definitieve oplossing gevonden voor hun situatie. Dit meldt Jos Gloudemans van de Werkgroep Steun Vluchtelingen.

De familie werd onlangs op straat gezet vanuit het asielzoekerscentrum in Voorthuizen omdat ze niet aan de juiste papieren kon komen. Volgens de betrokken instanties zou de familie te weinig ondernomen hebben, maar dit wordt ten stelligste ontkend. Zowel de werkgroep als een kerk voorzien de familie nu van de eerste levensbehoeften. ,,Via Vluchtelingenwerk wordt bekeken welke juridische wegen er mogelijk nog te bewandelen zijn”, vertelt Gloudemans. De familie zal nog wel een keer terugmoeten naar de ambassade. ,,Ze krijgen er begeleiding bij, maar het is spannend. Stel dat ze nu toch ineens papieren krijgen, hoe moeten ze dan terug? Worden ze geaccepteerd in Eritrea?” De vader van het gezin was betrokken bij politieke activiteiten tegen de huidige regering, zo vertelde een van de gezinsleden eerder in een interview in deze krant. ,,Hoe is het met hem? Het Rode Kruis krijgt niet eens toegang tot het land”, aldus Gloudemans. ,,Ze willen absoluut niet terug. De familie is daar vreselijk onveilig. De laatste berichten van Amnesty geven dat aan.” De Eritrese oppositiepartij ILF, die onder andere vanuit Nederland werkt, wijst er eveneens op dat het niet veilig is in Eritrea. ,,Ze worden gezien als verraders omdat ze zijn gevlucht”, zegt Ogbazghi Debus van de ILF. ,,Er is daar geen democratie. Leider Isaias is nog erger dan Saddam Hussein. Hij heeft al heel veel mensen vermoord. En de regering in Nederland is op de hoogte van wat er daar gebeurt. Niemand gelooft echter dat dit in de 21e eeuw werkelijk plaats heeft.” Gloudemans vindt dat de gemeente Barneveld voor noodopvang moet zorgen voor de familie. De werkgroep kaart dit vanavond aan tijdens de gemeenteraad.

(Bron: Barneveldse Krant, 25 mei 2005)

In de media

Reacties op '‘Raad moet Mohammed helpen’'