ChristenUnie-standpunt: College moet conflict bij brandweer snel oplossen

woensdag 27 april 2005 19:45

Binnen het brandweerkorps van de gemeente Barneveld is onvrede ontstaan bij een deel van de vrijwillige brandweerlieden. Deze onvrede is zo groot, dat negen vrijwilligers ontslag hebben ingediend. De ChristenUnie wil dat de burgemeester bemiddelt en waar mogelijk de problemen snel oplost.

Het nieuwe onderkomen van o.a. de brandweerBinnen het brandweerkorps van de gemeente Barneveld is onvrede ontstaan bij een deel van de vrijwillige brandweerlieden. Deze onvrede is zo groot, dat negen vrijwilligers ontslag hebben ingediend. De ChristenUnie wil dat de burgemeester (als eerstverantwoordelijk college-lid) bemiddelt en waar mogelijk de problemen snel oplost.

In de Barneveldse Krant van zaterdag 23 april 2005 stond een ingezonden stuk van de negen vrijwillige brandweerlieden, waarin ze de reden van hun ontslag toelichten. In een brief aan B&W en de raad gaat men nog meer gedetailleerd in op de gang van zaken binnen het brandweerkorps, wij zijn geschrokken van het relaas van de vrijwilligers. Voordat de fractie over de ontstane situatie een oordeel kan vormen, moet eerst hoor en wederhoor worden toegepast. We willen weten wat de mening is van de andere vrijwilligers, de beroepskrachten, de korpsleiding en het college van B&W.

SGP en VVD hebben inmiddels schriftelijke vragen gesteld over de situatie bij de brandweer. Net voor de raadvergadering van 26 april is een brief uitgedeeld, waarin de vragen worden beantwoord. In dezelfde brief geeft de burgemeester aan dat hij ook behoefte heeft aan meer inzicht in de achterliggende oorzaken van de problematiek. De burgemeester zal een gezaghebbend extern deskundige de problematiek in kaart laten brengen. De eindresultaten zal de burgemeester melden aan de raad. De ChristenUnie is blij dat de burgemeester de situatie serieus neemt en snel tot actie overgaat.

Een deel van de (vrijwillige) brandweerlieden was bij de raadsvergadering van 26 april aanwezig, vooraf had de VVD namelijk aangekondigd een motie over de problemen bij de brandweer in te dienen. De motie was, omdat de burgemeester zelf al een onderzoek aankondigde, niet meer nodig. Na afloop is door de politiek veel gesproken met de aanwezige brandweerlieden. De fractie van de ChristenUnie heeft aangegeven dat ze graag in gesprek wil komen met de verschillende partijen in dit conflict, dus ook met de vrijwilligers die ontslag hebben ingediend en de vrijwilligers die nog nadenken over hun toekomst als brandweerman. Als we de verschillende standpunten kennen, kunnen we die liggen naast de uitkomst van het onderzoek van de burgemeester en kunnen we een oordeel vormen over de situatie.

De fractie van de ChristenUnie betreurt het dat het zover is gekomen bij de brandweer, die in hoge mate afhankelijk is van vrijwilligers, en hoopt dat onze nieuwe burgemeester dit conflict snel en goed oplost.

Reacties op 'ChristenUnie-standpunt: College moet conflict bij brandweer snel oplossen'