Antwoord op schriftelijke vragen zwerfvuil

vrijdag 08 april 2005 00:00

Blikvanger; de voorbijganger wordt 'uitgedaagd' zijn afval in het net te gooienNaar aanleiding van de schoonmaakdag van de ChristenUnie heeft Tjitske Kuiper vragen gesteld over de bestrijding van zwerfvuil. De ChristenUnie is namelijk nogal geschrokken van de hoeveelheid afval dat in parken en langs de wegen in Barneveld ligt. Het college geeft in zijn antwoord aan groot voorstander te zijn van 'blikvangers' langs de weg. Onderstaand de antwoorden van het college op onze vragen.

Geachte mevrouw Kuiper,

In uw brief van 21 maart 2005 stelt uw fractie ons college op grond van artikel 37 van het Reglement van orde voor vergaderingen en andere werkzaamheden van de gemeenteraad schriftelijke vragen over de bestrijding van zwerfvuil in onze gemeente. Graag beantwoorden wij uw vragen als volgt.

Vraag 1: Bent u bereid om afvalbakken te plaatsen (en regelmatig te legen) bij alle speelplaatsen in de gemeente? Dit is namelijk niet het geval met als resultaat dat er veel vuil tussen de struiken wordt gegooid.

Antwoord: Bij speelplaatsen en locaties waar een zitbank staat, wordt altijd een afvalbak geplaatst. Bij speelvelden (trapveldjes) worden aanvullend hieraan standaard geen afvalbakken geplaatst. Hiervoor zijn de loopafstanden te groot om effectief te zijn. Ook zijn afvalbakken vandalismegevoelig. Vooral de leeftijdscategorie die hier speelt c.q. aanwezig is, vernielt dergelijke objecten vaak door baldadigheid. (vuurtje stoken e.d.). Wel worden er op verzoek van omwonenden afvalbakken geplaatst;  we verlangen dan van die omwonenden dat ze toezicht houden op een goed gebruik van de afvalbakken.

Vraag 2: Bent u ook bereid om langs schoolroutes (met name Middelbaar en Voortgezet Onderwijs) op strategische punten blikvangers te plaatsen voor afval? Een voorbeeld is de Stationsweg in de buurt van de Van Wijnbergenlaan. Hier ligt erg veel zwerfvuil.

Antwoord: Wij zijn er een groot voorstander van om langs schoolroutes op strategische punten blikvangers te plaatsen. Onze ervaring leert dat deze blikvangers hun nut meer dan eens bewijzen. Helaas zijn niet al deze wegen in beheer bij de gemeente, veelal zijn het provinciale wegen, zo ook de Stationsweg in de buurt van de Van Wijnbergenlaan. We zullen met de provincie contact opnemen en hen verzoeken ook hier een blikvanger te plaatsen.

ZwerfafvalVraag 3: Bent u ook bereid om te onderzoeken of de gemeentelijke toezichthouders ook in actie kunnen komen waar het zwerfvuil betreft?

Antwoord: In 2004 hebben de toezichthouders de bevoegdheid gekregen om verbaliserend op te treden op grond van de Algemene Plaatselijke Verordening Barneveld. De toezichthouders hebben inmiddels al diverse processen-verbaal opgemaakt vanwege het illegaal dumpen van afval.
Daarnaast wordt er op dit  moment een onderzoek “zwerfafval in de Gemeente Barneveld” uitgevoerd. Hierin worden de (on)mogelijkheden van handhaving door (gemeentelijke) toezichthouders besproken.

Met vriendelijke groet,
namens burgemeester en wethouders,

G.W. Tijmensen, wethouder

Reacties op 'Antwoord op schriftelijke vragen zwerfvuil'