ABC-project

vrijdag 17 januari 2003 17:09

Dat er sprake is van een teruglopende conjunctuur is ook te merken aan de ontwikkelingen rond Barneveld-Centrum. Het plan moest worden bijgesteld om het betaalbaar te houden. De tekeningen zijn aanzienlijk veranderd. Het gemeentehuis blijft grotendeels staan. Er komt een derde verdieping bovenop en een van de vleugels wordt doorgetrokken tot aan de Nieuwstraat. Daardoor ontstaat er een intiemer raadhuisplein en wordt het Dijkje een echte winkelstraat. De parkeergarage komt niet onder het Concertgebouw (straks bibliotheek), maar onder de Kapteijnstraat. De Markthal verdwijnt, alsmede de brandweerkazerne, om plaats te maken voor woningen, parkeergelegenheid en twee supermarkten: Konmar en Aldi.

De beek kan bovengronds komen (mits de provincie dit betaalt) en het plan wordt gelukkig veel beter gefaseerd uitgevoerd. Ambtenaren hoeven hun tenten niet elders op te slaan. Dit zijn grotendeels verbeteringen en daar zijn we tevreden over. Er is slechts één bezwaar: de budgetten niet bijgesteld. Daar zit voor de fractie het springende punt. De bedragen moeten o.i. omlaag. Wij achten ons in deze nieuwe situatie niet meer gebonden aan de eerdere financiële uitgangspunten.

Reacties op 'ABC-project'