Werkbezoek bij AZC

dinsdag 29 oktober 2002 14:01

Werkbezoek bij Vluchtelingenwerk op het AZC.

Op 29 oktober zijn Tjitske Kuiper en Ed Blankenstijn namens de fractie op werkbezoek geweest bij Vluchtelingenwerk. Er is uitgebreid gesproken met een drietal medewerkers, waaronder Gineke de Bruin. Zij werkt zowel op het AZC in Voorthuizen als ook op de locatie aan de Valkhof. Op het AZC wonen momenteel ongeveer 420 mensen uit bijna 50 verschillende landen. Velen van hen moeten ongeveer 3 jaar wachten op een definitieve beslissing van wel of niet een status krijgen. Momenteel zijn er 35 Afghanen die waarschijnlijk de mededeling krijgen , dat ze weer terug moeten naar hun land. Als een asielzoeker uitgeprocedeerd is wordt hij of zij buiten de poort gezet , in de verwachting dat men dan zelf teruggaat naar het land van herkomst. Vaak gebeurt dat dus niet en duikt men onder in het illegale circuit. De vorige maanden zijn zo 21 mensen uitgewezen, zonder dat men weet wat er verder gebeurt. Voor een aantal zou een eerste noodopvang hulp kunnen bieden, zodat ze alsnog hun papieren op orde zouden kunnen krijgen om op een goede manier terug te gaan. In Barneveld krijgen B&W van elke uitzetting bericht , maar de gemeente wil tot op heden nog geen noodopvang realiseren. Vluchtelingenwerk heeft 2x per jaar overleg met de gemeente en brengt dit dan ook onder de aandacht. In Wageningen b.v. is er wel een noodopvang en men heeft er goede ervaringen mee.
Er moet duidelijk perspectief zijn om een goed vervolgtraject in te gaan en daarvoor heeft men dan ook een toetsingcommissie. De fractieleden hebben beloofd dit nog eens weer aan de orde stellen binnen de raad en willen zich blijven inzetten voor deze groep, die ook tot de zwakken in onze samenleving horen, daarvoor hebben we in het verkiezingsprogramma ook gekozen.

Reacties op 'Werkbezoek bij AZC'