Raadhuisplein 2 - Week 48

maandag 01 december 2008 21:55

Maandag 24 november
Op deze nog witte maandagmorgen ben ik naar het gemeentehuis van Apeldoorn gereden. In de raadszaal bestond de mogelijkheid om staatssecretaris Bussemaker te spreken over de AWBZmaatregelen. Ik heb er al het nodige over gezegd en geschreven. Nu de kans om haar te spreken! Er waren veel betrokken wethouders vanuit een groot deel van het land.

De staatssecretaris hield eerst een stevige inleiding over geschiedenis van de AWBZ en haar visie op de functie van de AWBZ in deze tijd. Ze brengt haar verhaal met overtuiging en met kennis van zaken. Dat moet gezegd. Op de vele vragen gaat ze in vrijwel alle gevallen zelf in en laat daarmee de ongeveer 7 ambtenaren werkloos staan.

De voorbeelden die ook zij veelvuldig gebruikt en die bij meerderen irritatie oproepen zijn die van de ondersteunende begeleiding bij het bioscoop bezoek en het boodschappen doen, waarvoor een dure kracht moet worden ingehuurd. Nu zijn er weinigen die het betreuren dat dat uit de AWBZ verdwijnt. Maar het gaat juist om de gevallen waar het veel moeilijker ligt, zoals de licht dementerende oudere die geen belgeleiding meer zou krijgen.

Volgens de staatssecretaris zal er niemand tussen de wal en het schip vallen. Ze heeft de cliëntenorganisaties gevraagd de vinger aan de pols te houden. Ook gaat ze het CIZ (indicatieorgaan) vragen om regelmatig te rapporteren over de gevolgen van de herindicering en dit ook terug te koppelen naar de gemeentes. Ook gaat de staatssecretaris een stuk of 4 gemeentes op de voet volgen om ook via die invalshoek de gevolgen van haar beleid te kunnen zien. Omdat er onder druk van het parlement een overgangsregeling is ingesteld zal er voor 1 juli 2009 niemand wat merken van de gevolgen.

Toen ik aan Bussemaker vroeg hoe zei aankijkt tegen het door deze maatregelen toenemende druk op mantelzorgers en vrijwilligers zei ze dat dat ook voor haar een punt van zorg is. ook al stelt zij op basis van onderzoek dat het aantal vrijwilligers niet afneemt maar dat ze specifiekere eisen stellen (b.v. meer kortlopend en beperkt in tijd). Wat een aantal gemeentes zich moet aantrekken is dat de staatssecretaris bemerkt dat een aanzienlijk deel van de gemeentes de extra toegekende mantelzorggelden nog ongebruikt op de plank hebben liggen. Gelukkig is dat bij ons niet het geval.

De stelling van een van haar directeuren dat de licht dementerenden er niet op achteruit gaan; valt voor mij onder de categorie van eerst zien en dan geloven.

Dinsdag 25 november
Net als de meeste dinsdagen was het vandaag weer fietsen geblazen. Van de gladheid had ik betrekkelijk weinig hinder totdat ik na zo'n 16 of 17 km fietsen de bocht nam bij de rotonde bij Intratuin: ineens lag ik op de grond. Wat een verbondenheid met al die uitgegleden scholieren. Wat geweldig dat bodes altijd voor je klaar staan; zelfs als je een pleister op je knie wilt hebben.

Tussen de middag is ons College op werkbezoek geweest bij de buren in Ede. We werden ontvangen in Cinemec waar de directeur een wervend en visionair verhaal hield. Dat hij geen holle praatjes vertelt blijkt wel uit de bouwactiviteiten. Een heel bijzonder bedrijf dat ook voor alle toeristen op Barnevelds grondgebied van recreatieve betekenis is. Ook is dit bedrijf een voorbeeld van vernieuwend ondernemen: satellietverbinding met New York om een voorstelling life te zien. Een nieuwe grote zaal waar je overdag de stoelen tegen het plafond hijst en 's avonds tevoorschijn laat komen: optimaal ruimtegebruik.

Er is ook gesproken over de samenwerking tussen Ede en Barneveld. Daar hebben beiden veel vertrouwen in.

's Avonds de aangekondigde avond met de bewoners uit wijk De Burgt. De opkomst was goed en de insteek van de bewoners was kritisch positief. Daar ben ik dankbaar voor. De gemeente ziet mogelijkheden om beter samen te werken met de bewoners van de wijk. De gemeente erkent daarmee dat er dingen niet goed zijn verlopen de afgelopen tijd. Nu er naar elkaar toe lucht is gegeven aan de opgestapelde irritaties is het tijd gauw aan de slag te gaan. Spontaan heeft zich een man of 7 gemeld om als voorlopige vervanging van het platform aan de gang te gaan. Nadat zij samen met de coördinator van de gemeente de lijst van aandachtspuntenpunten hebben geactualiseerd, zal de gemeente een tijdpad opstellen. En daarna moeten er snel verbeteringen zichtbaar worden.

Woensdag 26 november
Opening De LichtboeiVanmorgen de verbouwde basisschool De lichtboei in Kootwijkerbroek samen met een groepje kinderen geopend. Dit schoolgebouw van al meer dan 100 jaar oud was wel toe aan een aangepast schoollokaal, een echte personeelskamer, enz.

Het is een echt plattelandsschooltje met kleine combiklassen. Meteen maar een les bijgewoond bij een combi-klas groep 4/5. Wel een vak apart als je meerdere groepen tegelijk les moet geven. Omdat de groepen klein zijn is de persoonlijke aandacht heel erg groot. Je bent op deze school echt geen nummer! Dat viel me op.

Vanmiddag kennis gemaakt met de nieuwe voorzitter van de WMOraad. De WMOraad heeft haar geselecteerd en voor benoeming door B&W voorgedragen. Voordat het benoemingsbesluit door B&W wordt genomen wil ik graag met haar hebben kennisgemaakt. Het was een goede ontmoeting; we hebben maar heel kort naar elkaars introductie geluisterd maar zijn al snel naar de dagelijkse ins en outs van de WMO gegaan. Al doende leer je elkaar ten slotte het beste kennen.

Ik wens de nieuwe voorzitter een goede tijd in de Barneveldse wereld van de WMO en zie de samenwerking met vertrouwen tegemoet.

Donderdag 27 november
Nog voordat ik begon aan de hoorzittingen van de bezwarencommissie van deze dag heb ik een gesprek gehad met één van de leden van het opgeheven wijkplatform Norschoten. Deze man wil graag verder en vond een opheffing aan de voorbarige kant. Ik hoop dat anderen hem gauw komen helpen, want in je eentje moet je dat niet willen.

In de loop van de middag heb ik het reguliere overleg gehad met de grootste zorgaanbieder DNZT onder wie HDS valt. Het was een gekke gewaarwording dat de heer Van de Belt daar niet meer bij zat. Zijn opvolgster was al druk bezig om van alle ins en outs op de hoogte te komen. Het was haar direct opgevallen dat de HDS-medewerkers een grote betrokkenheid bij het werk tonen en een sterk ontwikkeld groepsgevoel hebben. Dat kwam zij op andere plaatsen niet altijd zo duidelijk tegen.

De samenwerking met de gemeente, zo hebben we geconstateerd, verloopt van beide kanten naar tevredenheid. En dat houden we graag zo.

Vrijdag 28 november
Het was me een groot genoegen om na een pittig overleg naar buiten te mogen. Naar de plek waar hard gemetseld wordt aan de zogenaamde buitenkast. (een soort opbergruimte voor speeltoestellen enz). Het leuke is dat bij de totstandkoming van dit project de kinderen uit de buurt nadrukkelijk worden betrokken. Zij mochten meedenken over de meest gewenste speeltoestellen, over de indeling van het ernaast gelegen speelterrein. De kinderen van de 3 verschillende basisscholen deden enthousiast mee.

En nu maar hopen dat in het komen voorjaar de speelplekken kant en klaar zijn en volop gebruikt kunnen gaan worden. En dat de kinderen uit de buurt het dan ook beleven als hun eigen speelgoed en er daarom gemotiveerd en zuinig mee omgaan.

Voor dit buurtspeelwerk hebben we de hulp van vrijwilligers (o.a. van de CIOS-opleidingen en ouders) hard nodig. En om vast te onthouden: het worden geen openlucht kinderopvang plekken. Ouders blijven zelf verantwoordelijk en van hen wordt betrokkenheid verwacht.

Vanavond naar de zogenaamde Kathedraal in Radio Kootwijk geweest voor het concert van de Harmonie. Hoe mooi het Schaffelaartheater ook wordt, deze plek is wel heel bijzonder. Zo bijzonder zelfs dat ik ondanks de assistentie van mijn tomtom tijden heb rondgereden voor ik er (te laat) arriveerde. De weg ernaartoe weet ik nu voor eens en altijd.

En de mensen van de Harmonie speelden de sterren van de hemel. Het was een echt feest. Compliment om zo'n happening met zoveel variatie op touw te zetten en te laten klinken als een klok.

U wilt reageren? Van harte welkom! Plaats hieronder uw reactie of stuur een mail naar l.verweij <at> Barneveld.nl

Opinie
Wethouder

Plaats het eerste bericht!

Nieuw bericht